Kommer snart att börja lägga in golven i nya huset och skulle då helst vilja lägga golvet utan lister mellan de olika rummen. Men hur går man tillväga då man ska göra detta?
Se planlösning: ovreplan.jpg
Säg att man börjar i sovrummet nere i vänstra hörnet och läggriktningen av golvet är längs med huset.
Golvet är ett click-golv. Börjar man inne i hörnet på rum1 och fortsätter lägga där tills man kommer till dörröppningen och där går man ut och fortsätter sedan att lägga i båda riktningarna från den i allrummet?

 
Har bestämt för mig att det fanns en rekommenderad maxlängd för dessa klickgolv, vill minnas att det sas max 10m utan skarv när vi la golv på vår övervåning (Tarkett 14 mm).
Det står inga mått på din ritning, fast jag antar att det bara är på ett ställe du riskerar att överskrida, dvs. från gaveln på sov 14,7 (uppe i vänstra hörnet) och fram till badrumsdörren.

//Christina.
 
Glömde måtten. Från kortsida till kortsida är det 12m. Från fram till baksida är det 7.20 så vi kommer inte att överskrida längsta 10m.
 
Jag säger precis som Christina. Man bör inte lägga "ett" golv på ett helt våningsplan utan att skarva med lister. Orsaken är att det då inte finns tillräckligt med plats för golvet att svälla när luftfuktigheten ökar. Då kan man få problem med att golvet reser sig.

Jag minns inte hur många meter man kan lägga innan man måste ha en skarv.
 
Hur långt mellan skarvarna man ska ha varierar mellan olika leverantörer, men går du förbi dörrposter utan rörelsefog är risken för sprickor i golvet väldigt stor, i synnerhet om du väljer golv som rör sig mycket, t.ex. furugolv eller bokparkett.
 
Om du kollar in:
http://www.pedago.fi/dalton/hus/Husritning3.jpg

Så körde vi hall, vardagsrum, matsal i ett svep. Köket är tarkettmatta och mellan matsal och bibliotek har vi en tröskel. Vi lade golvet i V-Ö längriktning. Det längsta är ca 12m ochg det bredaste är ca 10m. Det ät tarkett 14mm, Ek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.