hej jag har äntligen börjat renovera mitt rum som är på 12m^2. Jag vill få plan tak. plana väggar och nytt golv.

1.golvet tänkte jag ta sist ska flytspackla och lägga laminat.

2.taket har jag inte bestämt mig än för hur jag ska göra, antingen spackla plant eller hänga upp gipstak vad är bäst?

3.väggarna tänkte jag bredspackla, och sedan måla vita, har rivit tapeter och som det ser ut så är det tegelvägg som har blivit cementerad.

ungefär så här vill jag att det ska se ut när jag blir klar:D:
31606485.th.jpg

och så här ser det ut just nu :(:(:(:
img9100k.th.jpg img1221gq.th.jpg img1222fp.th.jpg

någon proffs som kan ge mig lite tips och råd om hur jag ska gå till väga ...
 
Redigerat:
Tak och golv syns dåligt på bilderna, hur ser det ut? vad är det gjort av idag?

Taket skulle jag sätta upp skivor i, vi använde "tak ess" men det finns fler fabrikat. Eller så spacklar jag hål och sånt och målar vitt. Gips kräver både skruva upp och spackla/måla så det tycker jag bara är onödigt jobb.

Laminatgolv lägger man ju nåt utjämnade stegdämpande under, är ditt golv så dåligt att Du måste flytspackla verkligen? Jag har lagt laminat och/eller parkett i alla våra bostäder och aldrig flytspacklat för den skull.
Har Du ett väldigt trasigt betonggolv så visst då kan det bli nödvändigt, annars kan golvgips vara ett bra alternativ om Du behöver fixa en jämn yta, betydligt enklare än flytspackel.
 
här kommer en bild på hur golvet är uppbyggd den ligger ca 11cm ovanför betongplattorna, finns två ställen i rummet där den knarrar litegrann när man hoppar. sen tror jag att högsta punkten är vid fönstret men ska kontrolleras lite senare. Hur ska man göra borde jag skippa flytspacklingen?
img1233dc.th.jpg

ang taket ess blir det skarvar mellan plattorna?

edit så nu har jag kollat golvet och den går som ett U i mitten svackar den ner ca 12mm hur ska jag göra
 
Redigerat:
tak ess är spåntade spånskivor som är målade. Det blir synliga skarvar både på lång- och kortsida.

11 cm? oj det var tjockt, ser ut som vanliga golvplank på bilden. Om Du inte menar mm?
Hur gammalt är huset? har jag förstått det rätt att Du bor i lägenhet?

Jag tror fortfarande att det är enklast att bara lägga laminatgolvet direkt på trägolvet med en tjockare typ av foam under. Blir kanske lite gungigt men alternativet är väl att riva ut trägolvet och lägga nästa direkt på betongplattan annars.
 
det är lägenhet. jag är inte säker på hur gammal huset är men 30 år minst.

om jag river upp golvet hur blir det med ljud dämpningen??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.