Hej!

Vi har ett souterrängradhus byggt 1978 med en dusch och toalett i källaren som förstås är isolerad på insidan.:@

Gjuten grund (platta och väggar) träreglat med kartonggips/golvspån i väggar/golv

Idag sitter det plast matta som spruckit i Duschen och resten är tapetserat med vinyltapet och Plastmatta på golven
Nu tänker vi renovera detta.

All betong i yttervägg och platta är snustorr och håller +10 till 12 grader bakom isoleringen.

Vet att det är fel att isolera inifrån men har i nuläget inte möjlighet att isolera från utsidan och vi håller oss till oorganiskt material hela vägen

Vad tror ni om att göra som nedan

Golv
Platonmatta på betongen, 40mm markskiva + 80 mm EPS cement eller 120 mm EPS, elvärmekabel som läggs i flytspackel sedan fuktspärra hela ytan
Och klinker på detta
Väggar
Platonmatta mot ytterväggen plåtregla 90mm utanpå och isolera med fiber eller frigolit sen en våtrumsskiva utanpå och fuktspärr i duschen + 1meter
sedan kakel

Tanken är att koppla ihop golv och väggplaton för att sedan ansluta detta till mek frånluft för att få "gratis" värme till att hålla betongen lite varmare samt att den blir ventilerad.

Eller, är det bättre att ta smällen (tills jag får möjlighet att isolera väggen från utsidan) med oisolerade och kalla ytterväggar och köra utan fuktspärr överallt utom i duschen?

Golvet är tyvärr inte realistiskt att bila upp

Tacksam för alla kommentarer / idéer på detta

/Max
 
Generellt skall man undvika dubbla tätskikt. Det skulle kanske kunna vara OK ändå om du ansluter till mek frånluft, men var skall luften komma in ?

Vad värmen angår så kommer detta att öka förlusterna. Det rekommenderas minst 20 cm isolering i golv om man vill ha bra ekonomi. 5 cm om man nöjer sig med att undvika omvänd fuktvandring. Det du beskriver är för lite om man vill ha bästa ekonomi. Angående väggarna så skulle jag fundera över att skippa tätskiktet annat än i de våta delarna. Det är ju en källare. Möjligen skulle det då också vara OK med Platon. När jag kollade upp så var det OK att regla upp med plåtreglar och isolera över mark. Under mark skall väggen vara tom.
 
Det sitter "bara" 90 stenull idag, även under mark
luften skulle komma via ventilerad sockel i angränsande rum
 
Angränsande rum? Jag trodde du talade om en yttervägg.
 
Platon (under golvgjutningen) som på ena sidan ansluter till angränsande vardagsrum och på andra till platon bakom vägg
 
Förstod det som att du skulle ha Platon även på väggen.

De som lägger golvvärme i källaren och skall har tätskikt brukar jag råda att kontakta en fuktexpert som kan mäta och råda. Så gjorde jag. Resultatet blev omdränering och isolering av grunden utifrån med Isodrän. I golv, 20 cm isolering (mer gick inte att få i) 7 cm cementbruk med V-buren GV och ovanpå detta täskikt. Denna konstruktion kräver att fukten under tätskiktet inte blir för stor. Helst skall GV vara på året om, men med 20 cm isolering är golvet alltid varmare än underliggande mark, och därmed upprätthålls nedåtriktad fuktvandring, varför detta problem är inte så stort.

Ser egentligen inga fördelar med med Platon under isoleringen. Om det är tillräkligt torrt behövs den inte och är det för fuktigt så lägger man tätskikt bata lokalt där det blaskas med vatten.

Platon inför dubbla fuktspärra och gör dig i onödan beroende av mekanisk ventilation. Den lilla värme du kan spara med platon uppvägs med några cm isolering och om du har eller skaffar värmeåtervinning på frånluften så förlorar du värme med denna konstruktion i om att den kommer att kyla ned frånluften.
 
Akta dig lite för det här, man skall vara mycket försiktig när man börjar ändra på hur man använder rum i sådana här fall.. Generellt så skall man ju som någon tidigare skrev undvika tätskikt i sådana här källare, utan möjligtvis i duschen, det har med ångtransporter och tryck att göra, och du bör absolut ta dit en arbetsledare för ett GVK-aukoriserat företag innan du ger dig på det här själv...

//Ingenjörn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.