tänker jag eter så pratade han om någon sand i golven. så är nogsomde är nämnts här över.
Blir det svårare då?
 
Det blir ju inte lättare på något sätt om du köper en färdig möbel. Det du kan göra om du är orolig är ju att se till att sprida vikten över en så stor yta som möjligt. Då blir trycket (tyngd/area) minimalt och det borde inte vara någon risk att det skulle bli gropar där benen står.
 
45X70reglar känns löjligt stort till ramen, den håller ju ändå bara ihop benen. Tyngden kommer att ligga rakt ner genom benen. Där känns väl 45X45 ganska vettigt. Men om du ändå ska ha på dörrar så syns det ju inte ändå och då kan man lika gärna dra på lite extra.
Det har filosoferats en hel del kring ditt golv men du har inte sagt vad det har för beläggning. Betongens sammansättning är egentligen bara intressant om det inte finns någon form av "yttergolv", till exempel parkett eller laminat. Är det bara plastmatta som vissa verkar förutsätta så kommer den, som påtalats, att förstöras och den sprider inte vikten något.
En variant är då att bygga en låda av lämpligt skivmaterial, titta lite extra på PrinsValiums variant, som du lägger ner. Det är ungefär så köpemöblerna brukar vara uppbyggda.
 
Ropa skrev:
45X70reglar känns löjligt stort till ramen, den håller ju ändå bara ihop benen. Tyngden kommer att ligga rakt ner genom benen. Där känns väl 45X45 ganska vettigt. Men om du ändå ska ha på dörrar så syns det ju inte ändå och då kan man lika gärna dra på lite extra.
Det har filosoferats en hel del kring ditt golv men du har inte sagt vad det har för beläggning. Betongens sammansättning är egentligen bara intressant om det inte finns någon form av "yttergolv", till exempel parkett eller laminat. Är det bara plastmatta som vissa verkar förutsätta så kommer den, som påtalats, att förstöras och den sprider inte vikten något.
En variant är då att bygga en låda av lämpligt skivmaterial, titta lite extra på PrinsValiums variant, som du lägger ner. Det är ungefär så köpemöblerna brukar vara uppbyggda.
Glöm bara inte det som handyman påpekade. Tyngden går bara rakt ner genom benen om akvariebordet inte rör sig i sidled (både framåt och höger vänster är en sidledsrörelse ur bensynpunkt). Så viktigt i konstrutionen är att säkra mot sidledsrörelsen. Ju smalare ben, ju viktigare blir det.

--- Mats ---
 
Ropa skrev:
Det har filosoferats en hel del kring ditt golv men du har inte sagt vad det har för beläggning. Betongens sammansättning är egentligen bara intressant om det inte finns någon form av "yttergolv", till exempel parkett eller laminat. Är det bara plastmatta som vissa verkar förutsätta så kommer den, som påtalats, att förstöras och den sprider inte vikten något.
En variant är då att bygga en låda av lämpligt skivmaterial, titta lite extra på PrinsValiums variant, som du lägger ner. Det är ungefär så köpemöblerna brukar vara uppbyggda.
Beläggningen är jag lite osäker på, men det är antingen parkett eller laminat. Fått lite olika gissningar.

Har skickat iväg ett mail till förvaltarna för byggnaden, men inte fått något svar.
 
Nu är det dags för mig också. Det börjar bli trångt hemma. Så jag ska byta ner mig till ett mindre akvarium. Det nya blir 120x40x50 och jag tänkte helt enkelt bygga en ny akvariebänk av materialet från den jag har nu. Skissade lite i google sketchup.

Frågan är: Tror ni att det räcker med förstärkningarna under skivan i framkant för att det inte ska bågna under 240 liter vatten (säg 300 kilo allt som allt)? Eller bör jag sätta ett "ben" på mitten i framkant? Materialet är 27 mm tjock stavlimmad ek. Jag kan förstås hitta fler plankor att sätta där om det hjälper men då blir det nog furu eller så räcker dom inte hela längden oskarvade. Det där är vad materialet i den gamla räcker till.
 
Bilderna drog ut texten så jag bifogar dom i ett nytt inlägg istället.
Högerklicka och välj visa bild för att se hela.

20h50uh.jpg

2wqwsgg.jpg
 
Nu har jag lekt lite med sagulatorn och det verkar som det är bäst att sätta ett stöd mitt på längden trots allt. Sagulatorn räknar nog inte med att lasten har någon egen skjuvstyrka inbyggd vilket ett akvarium antagligen har men det känns ändå som lite väl mycket vatten att ha på golvet...

Eller, hmm, vad kommer det ut för enhet ur den där sagulatorn egentligen. Om jag räknar med inches och ounds rakt igenom får jag mycket trevligare resultat =P
 
Redigerat:
Idag var jag på bauhaus tänkte få lite råd av dom med. bra att höra sig för på många ställen.
Men där fick jag rådet att gå till en smed som kunde svetsa ihop något:/
han avrådde från att använda trä, lever och kan sätta sig mm. Var ju inte riktigt det svaret jag hade hoppats på:p

Ser ut som en snygg möbel PrinsValium, men blir rätt dyrt att använda sig av ekplattor '*tycka* men de är snyggt.
 
Utstrand skrev:
Idag var jag på bauhaus tänkte få lite råd av dom med. bra att höra sig för på många ställen.
Men där fick jag rådet att gå till en smed som kunde svetsa ihop något:/
han avrådde från att använda trä, lever och kan sätta sig mm. Var ju inte riktigt det svaret jag hade hoppats på:p

Ser ut som en snygg möbel PrinsValium, men blir rätt dyrt att använda sig av ekplattor '*tycka* men de är snyggt.
Mitt tips är att strunta i vad de säger på bauhaus, de brukar inte ha någon koll alls. Men för den sakens skull så kan ju ett svetsat stativ vara snyggt och trevligt ändå.
 
Låter bra, vill helst ha en trämöbel ändå.
så kör nog med 45x45 eller kanske 45x70 reglar? + något limskruvat skivmatreal på utsidan.
läste just om en som har samma typ av golv som jag och hans golv hade satt sig, men tror att han bara kör med 4/6 ben, ja ska ha hel skiva under..
 
Utstrand skrev:
Idag var jag på bauhaus tänkte få lite råd av dom med. bra att höra sig för på många ställen.
Men där fick jag rådet att gå till en smed som kunde svetsa ihop något:/
han avrådde från att använda trä, lever och kan sätta sig mm. Var ju inte riktigt det svaret jag hade hoppats på:p

Ser ut som en snygg möbel PrinsValium, men blir rätt dyrt att använda sig av ekplattor '*tycka* men de är snyggt.
Skjuvkrafter har man alltid, räcker med en liten anings sidgung så är de där, det gäller att tänka på dem. För tunn metall är lika dålig som för tunnt trä. Metall med för lite stadgande delar är lika dåligt som trä med för lite stadgande delar. Metall är starkare än trä, så i samma dimension och med korrekt gjorda svetsar har metall större chans att hålla än trä, men det hindrar inte att bra byggt och planerat räcker trä. Är det trä du vill ha, så använd det, men antingen räkna på konstruktionen, eller låna idéer från existerande fungerande lösningar.

--- Mats ---
 
J
Hade aldrig testat att ha en akvariemöbel i trä till akvarier över 100 liter.

Lyckades få ut 400 l på golvet en gång pga. att en sten hade lagt sig under akvariet och det blev inte billigt..
 
Det hade nog gått sönder även om det var i annat matreal! Var väl den lilla stenen som sabba inte trät?
 
När jag köpte 720-litersakvariet jag har nu följde det med något sorgligt stativ av aluminiumprofiler med inbankade plastpluppar i hörnen som höll ihop det hela. Så egentligen räcker det antagligen med relativt lite för att det ska hålla ihop.

Jag är i full färd med att fuska ihop min nya bänk av materialet från den gamla. Mina ekskivor är egentligen inte speciellt dyra men bänken bestod nog av 4 st totalt och då drar det ju iväg lite förstås =P Upptäckte också att skivan direkt under akvariet är en aning konkav nedåt. Antagligen har den torkat nu under vintern på undersidan och inte lika mycket på ovansidan där akvariet förhindrar det.

Skumgummi (typ liggunderlag) under akvariet känns som en självklarhet. Dels så borde det jämna ut trycket en aning och råkar man få nåt gruskorn under så har det iaf en chans att tryckas in i skumgummit istället för att knäcka glaset.

Om ett par dagar hoppas jag kunna leverera bilder på den nya bänken. Den kommer i sann prinsanda att vara överstabilt byggd till tusen =D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.