Hej,

Alla leverantörer som har en s.k billigare serie, där det är "samma" mtrl men du får inte ändra i planlösningen: Men om jag väljer deras riktiga hus och INTE gör någon ändring utan bara tar det som det är, varför ska det kosta mig mer då om det är samma standard?

Ta tex Eksjöhus med sina Kataloghus resp. Egnahem

Sjukt system! Eller?
 
Nybyggetankar skrev:
Hej,

Alla leverantörer som har en s.k billigare serie, där det är "samma" mtrl men du får inte ändra i planlösningen: Men om jag väljer deras riktiga hus och INTE gör någon ändring utan bara tar det som det är, varför ska det kosta mig mer då om det är samma standard?

Ta tex Eksjöhus med sina Kataloghus resp. Egnahem

Sjukt system! Eller?
Du har oftast betydligt mer valmöjligheter i det dyra huset, det är dessa valmöjligheter du betalar för...Sen är det ofta lite smådetaljer, typ badrumsmöbler, vitvaror och sånt som redan från början är bättre de dyra serierna.
 
Ja så kan det ju förstås vara. Jag har bara så svårt att lita på hussäljare.

Känns som det hela handlar om att de ska lura en så gott det går och att man själv ska förhandla till sig så mycket som möjligt tills båda kan mötas på en nivå där båda får ta det som det är.

Annars tycker jag att de borde kunna ha en någorlunda prisetikett (som alla andra branscher) på sina hus med standard utförande +/- 100 000kr vart i landet man bygger......redan på hemsidan så man såg direkt.
 
Nybyggetankar skrev:
Hej,

Alla leverantörer som har en s.k billigare serie, där det är "samma" mtrl men du får inte ändra i planlösningen: Men om jag väljer deras riktiga hus och INTE gör någon ändring utan bara tar det som det är, varför ska det kosta mig mer då om det är samma standard?

Ta tex Eksjöhus med sina Kataloghus resp. Egnahem

Sjukt system! Eller?
Jag har frågat ett antal säljare om detta och vad jag får fram så har du i budgetserierna en begränsad möjlighet att ändra på den planlösning tillverkaren har tagit fram och som dom vet exakt hur de ska bygga det på billigaste sätt.

När du ser ett kataloghus så är ju detta egentligen bara en inspiration av hur det kan se ut eftersom du faktiskt kan flytta om hela huset och göra vad du vill med det utan extra ritningskostnad. Sen brukar det också vara en högre standard i kataloghusen. Huskropparna är lika bra isolerade m.m. Dock så kan du i vissa fall se att det är en budgetserie som står på gatan på om det är standardfönster t ex. Jag tycker att en hel del "billiga" hus har valt standardfönster medans kataloghusen är mer påkostade med fönster,skjutdörrsgarderober som ingår från början, kök i prisgrupp 6 istället för prisgrupp 3, badrumsmäbler som är ljusår schysstare än budget varianten. Lägg till alla de kostnader så blir det en del pengar i slutändan.
Den tillverkare jag tycker ligger närmst kataloghusen med sin budgetserie är just Eksjöhus. En del av dom ser ut att vara väldigt dyra från utsidan, t ex lyckan funkis som jag tycker ser "dyrt" ut men som inte är det.

Den stora orsaken till att jag tycker att det är sjukt att det skiljer så mycket mellan dessa hus är att man faktiskt kan flytta om och ändra även i budget serierna. Det går att flytta om det mesta hos en del företag. Då tappar man ju själva konceptet.

Men allt handlar väl om att om någon släpper på planlösningen så måste alla andra hänga med för att vara konkurrenskraftiga. Om en annan tillverkare sätter det det dyrare köket i sin budgetserie så måste de andra också göra det.

Men allt detta är ju ändå bra för oss köpare, fler budgethus som snart inte känns sämre än kataloghusen på något sätt välkomnas med öppna armar.
 
Hej

Det skiljer iregel en del saker allt ifrån enkelgips i innerväggar och board under teglet sitället för råspont.

Begär in leveransbeskrivningarna för båda serierna så får du en bättre bild.

Jag har själv plöjt igenom en del hus vid detta laget och kommit fram till att du får det du betalar för. Är det ena huset mycket dyrare så beror det på något i materialväg elle konstuktionsväg t.ex burspråk, större fönster, ryggåstak, yttartakslösningar mm.

MVH P
 
Nybyggetankar skrev:
Ja så kan det ju förstås vara. Jag har bara så svårt att lita på hussäljare.

Känns som det hela handlar om att de ska lura en så gott det går och att man själv ska förhandla till sig så mycket som möjligt tills båda kan mötas på en nivå där båda får ta det som det är.

Annars tycker jag att de borde kunna ha en någorlunda prisetikett (som alla andra branscher) på sina hus med standard utförande +/- 100 000kr vart i landet man bygger......redan på hemsidan så man såg direkt.
Problemet med att sätta ut ett fast pris är ju att för tillverkaren som inte har totalentreprenad t ex ska skriva ut ett pris för monteringen som de inte vet att de kan stå för. Annars hade varje säljare fått lägga ut sina priser för respektive bygge, olika pris beroende på vilken stad du bygger i. Det hade nog varit svårt att överblicka det på hemsidan.

Ska de bara lägga ut priset för materialsatsen som de lätt skulle kunna göra så vore det inte så bra för dom heller.

Jag pratar för tillfället med två olika tillverkare. det skiljer ganska mycket på materialsatsen men när de räknar med alla kostnader jag har så är de likvärdiga.
Den ena tillverkaren har t ex lagt golvvärmen med rör i materialsatsen medans den andra har lagt det i entreprenaden, alltså rörmokaren köper denna i samband med bygget,

Hade de lagt ut materialsats priset på hemsidan så skulle den tillverkare som lagt golvvärmen i entreprenaden och inte i priset som står på hemsidan se väldigt mycket billigare ut, när de i själva verket har ungefär samma pris när allt är betalt och klart.

Skulle priserna stå ute på hemsidorna så skulle nog många dragit av en hel del saker ur materialsatsen för att senare vid en kalkyl lägga det på respektive hantverkare istället.
 
Tack hörni för all nyttig info! Det var bra grejer ni tog upp!

Jag står nu i valet och kvalet mellan att köpa kommunal tomt eller en tomt som ägs av Eksjöhus. De ligger endast 100 mtr ifrån varandra men Eksjös tomt lockar mer. Däremot undrar jag hur ni hade gjort? Det finns ju tillverkare som Vårgårdahus, LBhus och Trivselhus som har jättefina hus där standardbeskrivningen exteriört/interiört skiljer väldigt lite men Eksjöhus verkar dyrare med ca 200 tusen.

Har ni jämfört dessa ngn gång och går det att jämföra egentligen?
 
Nybyggetankar skrev:
Tack hörni för all nyttig info! Det var bra grejer ni tog upp!

Jag står nu i valet och kvalet mellan att köpa kommunal tomt eller en tomt som ägs av Eksjöhus. De ligger endast 100 mtr ifrån varandra men Eksjös tomt lockar mer. Däremot undrar jag hur ni hade gjort? Det finns ju tillverkare som Vårgårdahus, LBhus och Trivselhus som har jättefina hus där standardbeskrivningen exteriört/interiört skiljer väldigt lite men Eksjöhus verkar dyrare med ca 200 tusen.

Har ni jämfört dessa ngn gång och går det att jämföra egentligen?
Vi valde eksjöhus för att vi tyckte det blev billigare än vårgårda, trivselhus mm. LB hus hamnade på ungefär samma. Men vi blev inte sålda på planlösningen i classic 135. För smalt och "långt" vardagsrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.