Ska byta panna inom kort, vad ska man välja?
Har funderingar om en arimax 35+, tacksam för synpunkter från någon som har.
Tittar på ett antal olika märken, konsterterar att vikten på denna är ungefär dubbelt så stor, vad är orsaken till detta? beror det på godstjocklek, keramikmängd eller?
Kul om det finns någon som har här runt Växjö.

Mvh. Jonte
 
_ap_
Vad kostar en sån?

Vi har i många år eldat i en Arimax 35 och den påminner mycke om den nya.

Skulle jag köpa en ny vedpanna idag skulle det tyvärr inte bli en sådan igen,
inryckning vid uppstart och påfyllning, ojämnt förbrännings resultat, hängning av veden är saker jag stört mig mycke på.

Nu var det ju som sagt "den gamla" modellen vi hade så det är inte säkert den nya uppvisar samma resultat, men dom är fortfarande snarlika i uppbyggnad och med sina 120L i vedvolym finns det bättre alternativ för samma pengar.
(tror den kostar en bra slant)
 
Ok, inte kul du tycker så.
Har själv eldat i en 35 a i 23 år tycker den funkat till full belåtenhet, men visst kan veden hänga sig om den inte har rätt längd.
Läser här på sidan om att de flesta fabrikat har problem med fläcktar o keramik.
Har ännu efter 23 år inte bytt något keramik, fläckt saknar den så det problemet är man förskonad från med.
Men visst undrar man varför denna panna är så dyr? ca: 52 000 kr.
Samtidigt undrar man även vad detr beror på att den är ungefär dubbelt så tung som de flesta pannor i samma storlek, beror det på kraftigare matrial och robustare keramik eller?
Kul att höra åsikter från någon som har en sådan.
Måste finnas någon tycker jag.

Mvh.
 
_ap_
Har du inga problem med priset och vedvolymen är det väl bara köpa en,
allt handlar ju om vilka krav man har på en panna.

Att vara rädd för fläktar och el behöver du inte vara, oftast visar det sig vara mekaniska saker som går sönder först typ keramik, laddpaket, expkärl och såna saker.
 
Har visst krav!!
Men att godta att man redan efter bara 2-3 års tid behöva byta keramik har jag svårt att acceptera, likaså att fläckten ska behöva höras i huset.
Ser man till vad detta kostar på en pannas livslängd så kanske prisskillnaden inte blir så stor.
Vad vedvolymen beträffar, är det väl många som inte uppnår denna volym.
 
_ap_
Vilka är det då?
Kraven.

Att byta keramik efter 2-3år är bara snack.. har aldrig hört någon göra det.
 
kallemannen skrev:
att fläckten ska behöva höras i huset.
Det kan bli så om det blir ett fel på fläkten. I vårt fall fick vi fläkten utbytt på garatin för den lät illa. Dessförinnan har vi haft fläktstyrd panna i 30 år utan missljud.
Att ha en väl instrypt fläktstyrd panna garanterar ett bra förbränningsresultat under hela eldningen utan speciella dragbegränsare bl a.
I mitt fall tänder jag upp en slocknad eldstad och fyller pannan full på 5 minuter tack bare en kraftig sugfläkt. När jag sedan direkt tittar i synglaset är det fin blålåga och skålen glöder. Ett sådant startförlopp kan man inte få med en självdragspanna.
//Bosse
 
Låter bra, att inte behöva störas av den, vilken panna har du idag?

Mvh.
 
"Inte bara snack"
Att keramiken spruckit redan efter 1-2 år har jag bevis på, både på kalmarpannan och värmebaronen, och redan innom garantitiden.

Mvh.
 
_ap_
Tråkigt med den erfarenheten, då ska du i allafall inte ha en sån panna.
 
"
Inte bara snack"
Att keramiken spruckit redan efter 1-2 år har jag bevis på, både på kalmarpannan och värmebaronen, och redan innom garantitiden
OM keramik är i stora delar spricker den lättare frågan är om dessa sprickor har någon betydelse för funktion
sen kan det ju vara så att en del inte är orädda att kasta in veden i pannan
 
kallemannen skrev:
vilken panna har du idag?
Gaselle 70 från VedSol
//Bosse
 
Kan säkert vara så att sprickorna inte har någon betydelse, men man blir ändå lite fundersam.
Känner dessa personer som har dem, och de är absolut inte den typen som kastar inn veden, är väldigt rädda om sina saker.
Men visst kan skötslen vara av stor vikt.

Mvh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.