D
Förstår överhuvudtaget inte vad husets uppvärmning har med VVB att göra. 20l VVB som går på el, låter ju typiskt som en separat VVB och inte något som finns i någon panna. Var kommer husets effektbehov in i bilden?
 
VVB sitter i en kombipannan som drivs av en elpatron på 6KW, Finns en luftvärmepump på 1kw, ger väl 3kw som bäst, sen finns den en kamin som vi eldar i också. Enbart radiatorer. Vattenburet så klart...
 
MöIIer skrev:
VVB sitter i en kombipannan som drivs av en elpatron på 6KW, Finns en luftvärmepump på 1kw, ger väl 3kw som bäst, sen finns den en kamin som vi eldar i också. Enbart radiatorer. Vattenburet så klart...
Nu blev ju saken en helt annan när du kommer med andra uppgifter. :S Då är det ju inte varmvattenberedaren som är för liten utan istället kalkavlagringar eller liknande i varmvattenberedaren eftersom den bara är en liten volym av pannans totala?
 
Oavsätt kalkavlagringar så är ju inte vvb större än 20 liter. Kommer inte räcka till oss ändå...
 
MöIIer skrev:
Oavsätt kalkavlagringar så är ju inte vvb större än 20 liter. Kommer inte räcka till oss ändå...
Jag har nog sett för lite i världen för att kunna begripa hur ser ut en panna med en 20L VVB.

Hade för mig att alla pannor med inbyggda VVB ligger på minst 150L. Kan du vara så vänlig och lägga ut foto på det du beskriver?

Eller beskriva hur det ser ut? Är det kanske ett självbygge?
 
Förmodligen ett kamrörselement som sitter i pannan (genomströmmningsvärmare).
 
Du får komma ihåg att årets vinter har varit rekordkall. Närmaste väderstation hos mig gav -7,5 i snitt för januari - näst kallaste januari de senaste 10 åren var -3,6. Det är klart att det gör en stor skillnad, särsklit när pannan både ska värma hus och vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.