Status
Tråden går ej att kommentera.
Vi köpte ett nyckelfärdigt hus. Efter besiktningen upptäckte vi stora fel med golvet på hela övervåningen. Inte ett enda rum har normalt byggt golv utan det lutar och sjunker åt olika håll. Vi reklamerade direkt men byggföretaget ignorerar och nonchanlerar oss hela tiden. Detta företag vill inte åtgärda deras egna fel. Vi konstaterade konstruktionsfel eftersom olika bärande väggar ligger på olika nivåer så att man fick golv som lutar åt olika håll på hela övervåningen i alla rum. Vi har testat alla golv på övervåningen med laser och professionella instrument som bara har bekräftat dessa fel. Vi upptäckte även att golvbjälkarna har försvagats vid vissa skarvar så vi fick även extrema lutningar i golvet som är väldigt synliga. I nästan alla rum finns lutningar och golvet har sjunkit i mitten. För att fixa detta måste man riva golvet på hela övervåningen och börja från början. Det är dåligt gjort redan från början och det kan man påstå med rent samvete.

Enligt Hus AMA 98
För golvbeläggningar gäller följande enligt tab. 44.BB/-1:
Lutning: Mätlängden i mm/600; lägst +-8 mm högst +- 20 mm.
Buktighet: +- 3 mm på en mätlängd av 2,0 m.
Dessa mått gäller för beläggningar av parkett och laminatbräder.

I vårt fall har vi problem med golvet som överstiger gällande toleranser.
På grund av dessa problem fick vi även problem med vissa väggar som skevar och har blivit lutande eftersom ett fel reflekterar andra fel.

Enligt Hus AMA 98
För ytterväggar av skivor och träregelverk gäller följande toleranser enligt Hus AMA 98 (Tab 27C/GSN-1):
Lutning: Mätlängden i mm/600; lägst +- 5 mm, högst +- 20 mm. På en mätlängd av 2 500 mm blir det således drygt 4 mm men eftersom värdet får vara lägst 5 mm är det således detta mått som gräns för godkänd avvikelse i detta fall.
Buktighet: +-5 mm på en mätlängd av 2,0 m.
Samma toleranser gäller för innerväggar.

I vårt fal lutar vissa väggar mer än 1 cm.

Vi har 100% bevis så vi tog även lagliga åtgärder mot detta företag. Kontaktade en konsumentvägledare som rekommenderade att anmäla till ARN som vi har gjort.
Nu har vi pratat med en advokat som förvånas över företagets beteende p.g.a. att vi har bevis som visar fel 100%.

Vi kommer att göra en garantibesiktning efter ett år och vet att sådana fel inte klarar en sådan besiktning men undrar varför företaget reagerar som de gör? Dessa fel är väldigt allvarliga och måste åtgärdas. Vad är meningen när företaget reagerar på felaktigt sätt. Vad vill de uppnå undrar vi? Tid kanske? Eller hoppas att om man ignorerar felen kommer alla problem att försvinna?

Vi undrar om det finns någon som har liknande erfarenhet?



Väldigt tacksama för råd och era svar som är viktiga för oss.
 
Redigerat:
Vi har gjort en tvåårsbesiktning där alla rum utom ett på övervåningen fick anmärkning för att det inte uppfyllde gällande krav. (AMA + golvfabrikantens tolarenser som är detsamma som AMA) Det verkar inte vara riktigt lika extremt som hos er men det är svårt att se på bilderna. Vi har upp till 8 mm dalar på 2m och golven lutar och är buktiga. Vi har idag stora glipor mellan golvsockel och golv vilket ser riktigt illa ut. Då kan man kanske lägga till att vår entreprenör några månader efter slutbesiktningen flyttade ner golvsocklar och dörrfoder eftersom vi hade upp mot 1 cm glipa mellan golv och foder.

Idag gick tiden ut för åtgärder av punkterna av tvåårsbesiktningen och vi kan bara konstatera att vår entreprenör i princip struntat i att åtgära alla punkter som konstaterades inklusive de ojämna golven utan en minsta diskussion.q(;^;)p Jag måste säga att vi var hyfsat luttrade efter slutbesiktningen där entreprenören hade nästan 100 anmärkningar där vi fick bråka om till döden att få något gjort men det här är nästan skrattretande när han skiter i allt.

Som jag uppfattat vår entreprenör så ska man kunna acceptera golv som TS har och som vi råkat ut för. Några mm utanför gällande toleranser ska man tydligen acceptera och det mest konstruktiva förslag som kom upp på besiktningen var att mellanrummet mellan sockel och golv skulle fyllas i med silikon:S.

Jag har varit inne i väldigt många visningshus, bekantas hus som nyligen byggt och även väldigt gamla hus och jag har aldrig sett så ojämna golv, så det skulle vara intressant och veta om det verkligen är så att det här är vanligt. Har ni 1 cm glipa mellan sockel och golv eller buktiga golv så skriv en rad. Har ni inte det så är det faktiskt lika intressant. Jag har aldrig sett något liknande (Förutom TS) och jag har svårt att tro att det är standard att man ska acceptera en berg och dalbana på golven med stora glipor under golvsockeln på ett helt nytt hus.
 
Redigerat:
Några mm utanför gällande toleranser ska man ALDRIG acceptera. Vi har gjort olika tester med laser, professionella vattenpass och andra instrument och filmat och dokumenterat allt. Vi har video filmer och bilder som bevis och anmälde företaget till ARN. Vi väntar på besked från ARN och sedan blir det ett brev från en advokat till företaget eftersom vi har ett bevisat konstruktionsfel. Vår besiktningsman var extremt slarvig och upptäckte ingenting så vi anmälde även honom. Även en granne som byggde med samma företag har samma konstruktionsfel registrerat i hans besiktningsprotokoll som visar att alla inte har kompetensen att bygga och besikta hus. Företaget har avvisat våra krav skriftligt medan själva snickarna som byggde huset erkänner felet. I vissa rum har vi cirka 3 mm mellan golv och golvlister som visar att konstruktionen är slarvig monterad. Vi har upp till 15 mm lutning på 1,5 meter p.g.a. att skarvarna i golvbjälken har forsvågats och ett rum har sjunkit (det är bevisat och syns). Dokumentera allt med en 3 meterlång rätskiva i aluminium så du kommer att se det riktiga problemet med dina golv.

Det bästa är att filma från olika vinklar eftersom med bilder blir svårt att bevisa.

Det är många som gungar i sina rum men vågar inte ta steget och anmäla tycker jag.

Vi kräver att man ska rätta till alla bjälklag så de hamnar i normal position. Detta kommer att kosta mycket pengar (sexsiffriga belopp) eftersom man måste riva några rum på övervåningen.

ARN svartlistar alla som inte följer deras rekommendationer.
 
Redigerat:
Kan du inte lägga in några bilder så vi får se hur det ser ut?
 
Snickar-Urban skrev:
Kan du inte lägga in några bilder så vi får se hur det ser ut?
Golvet på bilden ligger på en bärande vägg som sitter cirka 8 mm lägre än normalt p.g.a. konstruktionsfel (snickarna har glömt höja nivån). Detta fel i kombination med ett annat fel (en bärande stolpe som sitter cirka 1 cm högre än andra bärande väggar i vårt hus) har skapat felaktiga lutningar och belastningar som påverkar hela husets konstruktion negativt och har sabbat golvet på hela övervåningen. P.g.a. samma anledning har vi fått även sneda väggar och sneda framkanter som skevar eftersom de belastas felaktigt. På bilden finns cirka 10 mm lutning på 1,5 meter längd p.g.a. att skarvarna i golvbjälken har forsvågats och ett rum och en toalett har sjunkit. Om man eventuellt skulle höja och normalisera den bärande väggen som sitter lägre skulle det betydda att den lägsta punkten har sjunkit cirka 1,8 cm.
Vi mätte på bottenvåningen från golv till tak med laser och apparaten visar att taket har sjunkit minst 1,7 cm.
 
Redigerat:
självklart fel på en massa sätt som det låter på er beskrivning men en vägg som lutar 1cm från golv till tak kan jag inte se som ngt allvarligt, knappt man kan se det på ett vattenpass ens om man försöker ärligt talat och trä är dessutom ett levande material så man kan inte bygga med millimeterprecision irl.
 
Här kommer lite bilder som förhoppningsvis visar problemet.

Den första bilden är tagen strax innan slutbesiktningen och då finns det inga glipor mellan sockel och golv

De tre efterföljande bilderna är tagna ca tre månader efter slutbesiktningen och visar glipan vid snedväggen och vid dörrposten.

Sedan är det två bilder på andra ställen på övervåningen tagna vid samma tillfälle.

De sista tre bilderna är tagna strax innan vår tvåårsbesiktning och visar en tvåmeters rätskiva och en bild på hur djup svackan är på bilden (ca 8mm dal mätt med en mätkil) Den sista bilden visar att golvet är buktigt.

Det här bilderna visar bara några få ställen med det är likadant i alla rum på övervåningen. Ca 5 månader efter slutbesiktningen kom entreprenörens snickare och flyttade ner golvsocklar och dörrfoder på de ställen det var som värst men där golvet är ojämnt har vi idag stora glipor mellan sockel och golv.

Snickarna kunde inte vid det tillfället lämna någon vettig förklaring till vad som hänt mer än att de aldrig varit med om det tidigare.

edit: Om någon reagerar på att det fortfarande är spacklade väggar och omålat efter 5 månader så berodde det på att det vi inte kunde tapetsera eller måla innan entreprenören åtgärdat stora glipor i fönstersmygarna som togs upp som en generell anmärkning på besiktningen eftersom det i princip var oacceptabelt i varje fönster. Lagomt kul att leva med spacklade gipsväggar i ett halvår innan entreprenören efter mycket bråk åtgärdade de konstaterade anmärkningarna.
 
  • innan slutbesiktning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • efter slutbesiktning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • efter slutbesiktning 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • efter slutbesiktning 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övrigt 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övrigt 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mindre1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mindre2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mindre3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
tim19
  • Laddar…
Tossegubbe skrev:
självklart fel på en massa sätt som det låter på er beskrivning men en vägg som lutar 1cm från golv till tak kan jag inte se som ngt allvarligt, knappt man kan se det på ett vattenpass ens om man försöker ärligt talat och trä är dessutom ett levande material så man kan inte bygga med millimeterprecision irl.
Eftersom man inte kan bygga med millimeterprecision finns Hus AMA 98 d.v.s avvikelser och toleranser. En vägg som är 2,5 meter hög får luta cirka 5 mm. Varför ska man acceptera 1 cm lutning när huset kostar många miljoner.
 
Vår besiktningsman var klar och tydlig när han mätte upp och konstaterade buktigheten och lutningen och redogjorde för vilka toleranser som gällde. Det finns marginal att golv och väggar kan vara buktiga eller luta och fortfarande vara acceptabelt men tolaeranserna i AMA redogör vad som är för mycket och inte acceptabelt. Samma toleranser som finns i AMA har också golvtillverkarna som krav på underlaget när golven ska läggas så det är också ett krav från tillverkarna att underlaget som deras produkt ska läggas på uppfyller vissa grundläggande krav.
 
mr_bygg skrev:
Här kommer lite bilder som förhoppningsvis visar problemet.

Den första bilden är tagen strax innan slutbesiktningen och då finns det inga glipor mellan sockel och golv

De tre efterföljande bilderna är tagna ca tre månader efter slutbesiktningen och visar glipan vid snedväggen och vid dörrposten.

Sedan är det två bilder på andra ställen på övervåningen tagna vid samma tillfälle.

De sista tre bilderna är tagna strax innan vår tvåårsbesiktning och visar en tvåmeters rätskiva och en bild på hur djup svackan är på bilden (ca 8mm dal mätt med en mätkil) Den sista bilden visar att golvet är buktigt.

Det här bilderna visar bara några få ställen med det är likadant i alla rum på övervåningen. Ca 5 månader efter slutbesiktningen kom entreprenörens snickare och flyttade ner golvsocklar och dörrfoder på de ställen det var som värst men där golvet är ojämnt har vi idag stora glipor mellan sockel och golv.

Snickarna kunde inte vid det tillfället lämna någon vettig förklaring till vad som hänt mer än att de aldrig varit med om det tidigare.

edit: Om någon reagerar på att det fortfarande är spacklade väggar och omålat efter 5 månader så berodde det på att det vi inte kunde tapetsera eller måla innan entreprenören åtgärdat stora glipor i fönstersmygarna som togs upp som en generell anmärkning på besiktningen eftersom det i princip var oacceptabelt i varje fönster. Lagomt kul att leva med spacklade gipsväggar i ett halvår innan entreprenören efter mycket bråk åtgärdade de konstaterade anmärkningarna.
Anmäl till ARN direkt och anlita en advokat. Det kan vara fuktiga bjälklag som har torkats av med tiden och då är det företagets fel 100%. Kräv helt nytt golv med nya golvbjälkar på hela övervåningen.
 
Nu har jag inte regelverket här men vill minnas att det är 5mm tollerans från centrumlinje som gäller? dvs väggen kan vara 5mm vänster i botten och 5mm höger i toppen eller 10mm totalt? Men håller med om att det inte är "rätt" och med tanke på hur resten ser ut på bilderna så är det iaf helt fel någonstans.

openmind skrev:
Eftersom man inte kan bygga med millimeterprecision finns Hus AMA 98 d.v.s avvikelser och toleranser. En vägg som är 2,5 meter hög får luta cirka 5 mm. Varför ska man acceptera 1 cm lutning när huset kostar många miljoner.
 
Jag har precis samma inställning som openmind, har man köpt ett hus för flera miljoner så borde man rimligtvis kunna kräva att produkten uppfyller i alla fall de grundläggande krav som anses vara en miniminivå för att uppfylla kravet på att vara fackmässigt.

Vi har haft många synpunkter på hur vår entreprenör agerat och anmärkningar på en hel del brister under hela byggtiden men det som slutligen rimligtvis avgör vad som är acceptabelt och vad som måste åtgärdas avgörs vid en opartisk besiktning. Vid vår slutbesiktning fanns en hel del punkter som vi tyckte inte var OK men som besiktningsmannen ändå ansåg vara acceptabelt och det accepterade vi, men slutresultatet var nästan 100 anmärkningar ändå. Det är väl rimligen hela idén bakom upplägget med slutbesiktning och tvåårsbesiktning att någon utomstående proffesionell yrkesman ska avgöra vad man får leva med och vad som inte är OK.

Problemet är när entreprenören inte respekterar resultatet av en besiktning, men inte heller kräver en överbesiktning utan anser sig bara kunna strunta i konstaterade anmärkningar. De ojämna golven konstaterades på tvåårsbesiktningen i november med en hel del andra anmärkningar och sista datumet för åtgärd var igår. Entreprenören har helt enkelt struntat i att göra någonting åt anmärkningarna men han har heller inte begärt en överbesiktning. Från min syn på saken fullständigt obegripligt och oseriöst men med tanke på de problem vi haft hittils så kan jag inte säga att jag är särskilt överaskad.:(

Vi har besökt ett antal visninghus och vi har många bekanta som också byggt nytt och vi har aldrig sett något liknande förut. Det skulle vara intressant att få höra om någon husbyggare upplevt samma problem eller någon åsikt från någon kunnig vad den kan bero på. Jag köper inte min entreprenörs åsikt att det är helt OK och så ser det alltid ut och det får vi acceptera eftersom jag aldrig tidigare sett någonting ens i närheten.q(;^;)p
 
mr_bygg skrev:
Några mm utanför gällande toleranser ska man tydligen acceptera
Absolut inte! Vad är i så fall vitsen med toleranser?
 
Tossegubbe skrev:
Nu har jag inte regelverket här men vill minnas att det är 5mm tollerans från centrumlinje som gäller? dvs väggen kan vara 5mm vänster i botten och 5mm höger i toppen eller 10mm totalt? Men håller med om att det inte är "rätt" och med tanke på hur resten ser ut på bilderna så är det iaf helt fel någonstans.
Vad jag vill minnas! :wow: Erkänn att du att du är eller kallar dig snickare! Att du ens har mage att kommentera; -att man inte ser på ett vattenpass osv.

Varför ens kommentera om du inte vet, dom har ju redan haft en pajas där som inte vet!

Har du någonsin haft en kalibrerad Libella 2000 i din hand, tyvärr kan inte 98% ens kalibrera den som kallar sig för snickare.

En riktig snickare vänder alltid sitt pass 180 grader, både för kolla sig själv, vattenpasset i sig själv och objektet!!!

Hörde en gång en konstruktör (byggnadsingenjör) som sa; - En flyplans ingenjör kan inte bygga hus! Det skulle ta alldeles för långtid!!

Jag kan vända på det; - En byggnadsingenjör (inkl snickare) ska inte bygga flygplan!!! För dom skulle inte kunna flyga....inte en kunna flyttas från jiggen ut på en bana innan det skulle fallera!

Snickare.... jag vet att jag sparkar på er, men er kvalite i genomsnitt är under all kritik

Jag retar säkert upp massa folk, men jag träffade en gammal vän för ett tag sedan. En standard fråga är ju; -Gör du nu för tiden?

Jag jobbar som snickare!

Okej...har du skolat om dig? Du vad ju inte snickare!

Ähh...faan det är inte så hankigt, vi är sju gubbar och ägaren. Det är bara han som är snickare men han är ju faan aldrig där!

Faaan det är väl skrämmande!

Om jag skulle bygga hus....det jag skulle kräva av alla som rörde vid brädlapparna jag skulle betala för!

Så skulle dom få vissa upp nåt bevis på att dom har någon form av skola för att kalla sig för snickare!!!

Blir säkert avstängd för att retat en del av denna skara med sk snickare!

Men har jag retat upp någon stackare med sanningen....ta det med ett PM slipper vi sabba tråden!


Och givetvis ska jag påpeka att det gäller nyproduktion av villor!

Och inte stora drakarna som alla aldrig skulle befatta sig med att sätta ihop byggsatser så har dom generellt utbildade snickare.
 
Redigerat:
Så skulle dom få vissa upp nåt bevis på att dom har någon form av skola för att kalla sig för snickare!!!
Det blir lite problem i framtiden då, eftersom man måste vara lärling i något år innan man blir snickare ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.