Har ni några idéer? Jag bygger gärna själv..

Målet är att de allra flesta ska kunna ta sig upp och ner utan större problem, men jag vill fortfarande att den ska ta så lite plats som möjligt.

Bilden visar inte min stuga (eftersom den ska bli timrad nästa vecka) men själva loftet kommer se likadant ut. Skillnaden är att det kommer sitta en dörr i mitten och ett fönster till vänster om dörren. Måtten är ungefär likadana som de på bilden, för att inte säga exakt lika.


/Christian
 
  • 0084159730.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Får börja med att säga att jag är väldigt imponerad av din drive och ditt projekt! Speciellt med tanke på åldern! Ska själv bygga ett fritidshus till sommaren är tanken och även om vi ska ha en annan stil så har man givetvis klurat som tusan på det här med sovloftstrapp..så jag har några bilder som jag samlat på mig för inspiration...kommer också bygga min själv.

Det viktigaste, tycker jag, när man ska "Döda en yta" med en stor trappa är att den fyller en ytterligare funktion än bara transport uppåt. I de här bildexemplen visas det ju hur man kan skapa förvaring och få trappan att smälta in bra också. Det hänger ju mest på finishen vilken stil det blir, går säkert att göra något som passar bra i en timmerstuga:)

Sen måste ju inte alla trappor vara funktionella heller, de kan ju bara vara snygga också!:p
 
  • trappa_400.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 0000013456.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SOVLOFTSTRAPPA.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • inflyttning 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för de vänliga kommentarerna om mitt bygge! :blushing:

Den tredje trappan var verkligen snygg och gav mig enormt med inspiration! För precis som du säger vill man att den ska göra mer än att bara transportera en upp och ned.

Likaså har du rätt vad gäller funktionalitet. Dom behöver inte vara jättesmidiga så länge dom fyller sitt syfte på ett säkert sätt!

Tack för ett inspirerande svar!

/Christian
 
Förresten, är det någon som prövat att "gå" i en sådan här trappa? Dom ser ju lite läskiga ut. Jag tycker det inte ser ut att vara några problem upp, men ner känns lite mindre bekvämt. Nerför känns den lika smidig som en stege..

Missar man ett steg så är det låååångt till nästa.. q(;^;)p

/Christian
 
  • trappa.gif
Jag har testat och det är precis som du misstänker. Den typen av trappa tar man bara till i absolut nödfall.
 
Håller inte alls med Immen (alltid kul att vara moppsig i det fallet). Har själv svetsat ihop en variant på samma tema här i huset och är det så att det är dåligt med plats så är det ett alternativ för att trappen ö h t ska bli möjlig att gå i. Nu gjorde jag inte stegen på det viset riktigt utan jag snedsågade dem lite bara.

Om resten av familjen är villig att låta mig få låna någon av alla digitalkameror vi har så kanske jag kan försöka få till en bild i helgen.
 
Guzzi skrev:
är det så att det är dåligt med plats så är det ett alternativ för att trappen ö h t ska bli möjlig att gå i.
Det instämmer jag moppsigt i. d^_^b
 
  • Gilla
Ahlba
  • Laddar…
Guzzi skrev:
Håller inte alls med Immen (alltid kul att vara moppsig i det fallet). Har själv svetsat ihop en variant på samma tema här i huset och är det så att det är dåligt med plats så är det ett alternativ för att trappen ö h t ska bli möjlig att gå i. Nu gjorde jag inte stegen på det viset riktigt utan jag snedsågade dem lite bara.

Om resten av familjen är villig att låta mig få låna någon av alla digitalkameror vi har så kanske jag kan försöka få till en bild i helgen.
Tack gärna!! :wow:


/Christian
 
Chrissofsweden skrev:
Tack för de vänliga kommentarerna om mitt bygge! :blushing:

Den tredje trappan var verkligen snygg och gav mig enormt med inspiration! För precis som du säger vill man att den ska göra mer än att bara transportera en upp och ned.

Likaså har du rätt vad gäller funktionalitet. Dom behöver inte vara jättesmidiga så länge dom fyller sitt syfte på ett säkert sätt!

Tack för ett inspirerande svar!

/Christian
Den 3:e trappan ser ut som ett en Ernsts byggen, innan han flyttade till TV4?
 
Chrissofsweden skrev:
Förresten, är det någon som prövat att "gå" i en sådan här trappa? Dom ser ju lite läskiga ut. Jag tycker det inte ser ut att vara några problem upp, men ner känns lite mindre bekvämt. Nerför känns den lika smidig som en stege..

Missar man ett steg så är det låååångt till nästa.. q(;^;)p

/Christian
När man vant sig är det den självklaraste saken i världen. Vi har gått i en snarlik enkel loft-trapp från Bauhaus i fyra år nu, funkar bra i förhållande till den lilla plats den tar. Det tog någon vecka för vår hund, en boxer att lära sig dock, i alla fall neråt. Självklart är det ett substitut för vanlig trappa dock.
Ett bra räcke rekomenderas, vi hyrde stuga i Trysil, där fanns en sådan loft-trappa, utan räcke! Dessutom klarlackad = glashal, lite spännande, men det gick det med.
 
Funkar bra att gå i denna billiga variant av lofttrappa och även mina barnbarn 3år, 5 år och 7 år använder den flitigt.
Bild på trappan ser du på www.schwedenamsee.de under fliken "hause bilder"
 
Snygg trappa! :) Jag skulle tro att jag satsar på en liknande konstruktion, fast min kommer byggas längs med väggen. Under finns då möjlighet för skåp/krokar/förvaring..

Enkelheten kanske vinner i slutändan :cool:

/Christian
 
Oavsett hur du gör trappan så se till att få rätt proportioner mellan lutning, steghöjd och stegbredd. En trappa kan göras bekväm att gå i nästan oavsett lutning, och vise versa, en trappa med "normal" lutning kan göras helt fel om man inte tänker sig för. Här har du en tabell att kika på: http://www.weland.se/?ID=Raka trappor2&sLang=sv-se
 
Varför krångla med att beräkna lutning, steghöjd mm...Trappan kostade 1500 på K-Rauta i våras, vet inte vad den kostar idag.
 
AXS
Chrissofsweden skrev:
Förresten, är det någon som prövat att "gå" i en sådan här trappa? Dom ser ju lite läskiga ut. Jag tycker det inte ser ut att vara några problem upp, men ner känns lite mindre bekvämt. Nerför känns den lika smidig som en stege..

Missar man ett steg så är det låååångt till nästa.. q(;^;)p

/Christian
Jag har en sån trappa i mitt hus med loft, den går att skjuta in till väggen om man känner för det.

Tycker inte det är några problem att gå i den, men då har vi bra handtag längst upp att ta tag i när man går ner. Funkar både att "backa" eller gå vanligt ner, men om man inte är van backar man nog helst.

Tyker mest det är irriterande att så mycket yta försvinner, den går ut en del i rummet och under är det svårt att förvara något. Skulle då hellre ha den så man ser sidan på trappen framifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.