Vi kommer inte att bo i vårt hus under 6 mån/år vintertid. Det är ett nytt hus med frånluftsvärme. Lönar det sig att sätta ner värmen till ca 13-14 grader? Tar huset någon skada av detta ?
 
Hejsan, på landet, som är "fullinrett" så har vi sänkt till 5 grader vintertid i över 30 år. Har aldrig haft några problem. Stäng av vatten, tappa ur vatten ur vvb, sätt termostaten på 5 grader. Fungerar bra för oss i alla fall :)
 
men då har ni elvärme eller hur. Värmepumpen behöver vatten.
 
Ja det lönar sig att ställa ner värmen. Vill minnas att jag läst att 13 - 14 grader skall vara den temperatur man rekommenderar. Kommer dock inte ihåg varför.
 
Undre gränsen för nedställning sätts pga att man vill undvika frysrisker, det är inte i första hand värmesystemet som riskerar frysa utan kall- och varmvattenledningar.

Men om Kall och varmvattenledningarna är tömda tror jag man utan större risk kan gå ner mot bara ensiffriga temperaturer inomhus.
 
JanneL skrev:
Ja det lönar sig att ställa ner värmen. Vill minnas att jag läst att 13 - 14 grader skall vara den temperatur man rekommenderar. Kommer dock inte ihåg varför.
det har med daggpunkt att göra. kan bli kondens i huset annars
 
Så länge det är avsevärt varmare inne än ute är det nog ingen risk för kondens, ev. fuktproblem med att gå ner mot några enstaka plusgrader inne, kan man dock få om utetemperaturen stiger och det blir kallare inne än ute. Och eftersom medellemperaturen i landet över året ligger där kring drygt 10, är det väl det som också ligger bakom den reken.

Men har man koll på inom och utomhustemperatuer och kan tillföra lite extra inne om det behövs kan man komma runt detta (Ofta sköter det sig självt mha solinstrålning genom fönster)
 
drakhenke skrev:
det har med daggpunkt att göra. kan bli kondens i huset annars
Det låter konstigt. Om man inte brukar huset får man ju inte högre
(absolut) luftfuktighet inomhus.
 
Slacker32 skrev:
Det låter konstigt. Om man inte brukar huset får man ju inte högre
(absolut) luftfuktighet inomhus.
Jo man kan få det om temperaturen stiger snabbt utomhus, och det fortfarande kallt inne....Luften ute kan då hålla mer fukt och när den utomhusluften tar sig in kan den fukten i den kondensera...

Det här är ett vanligt problem i ouppvärmda krypgrunder., dvs fuktutfällning och mögeltillväxt/röta.. Och dessa kan ju betraktas som kallställda hus på sätt och vis..
Även om markfukten hjälper till i det fallet, så kan även varm luft på sommaren ta sig in och kondensera i det relativt kallare utrymmet under huset... En av anledningarna att "kattluckorna" som brukade finnas på sådana grunder egentligen borde vara öppna på vintern och stängda på sommaren...
 
Redigerat:
PST skrev:
Jo man kan få det om temperaturen stiger snabbt utomhus, och det fortfarande kallt inne....Luften ute kan då hålla mer fukt och när den utomhusluften tar sig in kan den fukten i den kondensera...
Nåja, det dröjer nog innan utetemperaturen stiger ovan 13-14 grader.
Dessutom stiger den så snabbt måste väl ändå solen skina och då torde
inomhustemperaturen också stiga.
 
Slacker32 skrev:
Nåja, det dröjer nog innan utetemperaturen stiger ovan 13-14 grader.
Dessutom stiger den så snabbt måste väl ändå solen skina och då torde
inomhustemperaturen också stiga.
Jo det är väl därför man rekommenderar min temp inne i det intervallet, men frågan var vad som hände om man ställde ner huset i säg +5 grader, med så låg avställningstemp är det nog kanska ofta det blir varmare ute än inne ett normalt första halvår...
 
Det frigörs väl inte så mycket fukt i ett hus där ingen bor? Jag är med på att om man ventilerar så att varmare utomhusluft kommer in och kyls av så kan det bildas kondens. Det jag undrar är om man måste ha någon ventilation på när ingen bor i huset. Är det kallare inne än ute, men inte finns någon ventilation borde det väl inte bli problem med fukt? Om det värms med frånluftsvärmepump kanske man inte kan stänga av ventilationen dock.

Erik
 
Huset andas ändå, utan att någon fläktventilation står på, och tur är väl det annars skulle fuktproblemen bli ännu värre...

Som kuriosa : Hörde talas om ett experiment i ett mobiltelefonsystem där man hade en "låda" som skulle monteras utomhus i en mast, utan någon aktiv elektronik i (dvs inget i den som värmde insidan), lådan var hyggligt tät men inte extremt tät, man satte den i en klimatkammare som simulerade temperatur och luftfuktighet för ett tänkt utomhusklimat, och när testet var klart var lådan till allas förvåning halvfull med vatten, trotsa att den hade ett sånt där "gortex"-membran som skulle släppa ut fukt (sånt funkar bara om man har en värmekälla i lådan kom man då på..)

Nu är ju hus inte byggda som täta stållådor, så det som händer i helt kallställda hus är att fukten, som byggs upp under vissa förhållanden, lagras i trämaterial etc, för att sedan i bästa fall torka ut under den varma årstiden...

En liten uppvärmning är bättre än att helt kallställa huset map fukt..Säkrare ju varmare man har inne...
 
Redigerat:
Jag inbillar mig att det inte speciellt ofta är kallare inomhus än utomhus under någon längre tid även om ingen värme är på. Det är mycket spekulationer, men är det någon som sett problemen på riktigt? Det borde ju även spela roll vad för slags hus det är. Det finns många fritidshus utan el. Dessa är normalt utkylda när ingen är där. Många som har fritidshus med el och vatten har 5 grader underhållsvärme i dusch och kök och i övrigt avstängt. Nu är väl ett nybyggt välisolerat hus med fuktspärr i väggarna känsligare, men är det någon som verkligen sett fuktproblem uppträda med låg innetemperatur som enda orsak?

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.