Hej!
Håller på att planera för innertaket i min "sal" i ett trähus från 1870.
Taket är nu helt frilagt in på underliggande träpanel, som ser rent ut sagt bedrövlig ut. Omålad, ohyvlad och ospontad, med sand och sågspån som rinner mellan springorna. Min tanke är pappspänning på tunn regling.
Min egentliga fråga gäller hur man löser montering av takrosett.
Lämpligt är väl att sätta en skiva av något slag under pappen som stöd för takrosetten?
En gipsrosett känns definitivt mest gediget, men går det att fästa dem på ett bra sätt i spännpapp/underliggande slät skiva?
Eller är det bättre att satsa på den lätta fuskvarianten?

Är det någon som monterat takrosetter i gips och kan råda?

Vänliga hälsningar / Erik
 
Ojojoj, undrar just vad som hände....?

Men det går kanske att läsa trots missödet...
 
Nytt försök...

Hej!
Håller på att planera för innertaket i min "sal" i ett trähus från 1870.

Taket är nu helt frilagt in på underliggande träpanel, som ser rent ut sagt bedrövlig ut. Omålad, ohyvlad och ospontad, med sand och sågspån som rinner mellan springorna. Min tanke är pappspänning på tunn regling.

Min egentliga fråga gäller hur man löser montering av takrosett. Lämpligt är väl att sätta en skiva av något slag under pappen som stöd för takrosetten?
En gipsrosett känns definitivt mest gediget, men går det att fästa dem på ett bra sätt i spännpapp/underliggande slät skiva?
Eller är det bättre att satsa på den lätta fuskvarianten?

Är det någon som monterat takrosetter i gips och kan råda?

Vänliga hälsningar / Erik
 
Det går fint med gips-stuck på platta som du beskriver, och du kan ju passa på att dra papp-skarven däröver.

Andra tankar. Har du rosetter i de andra rummen? Varför inte hela skivor i taket istället för regling? Med tanke på sanden alltså.
 
Om det rinner ner sand så blir nog pappen hängig ganska fort.
Jag tror du får sätta skivor först eller alternativt tunna brädor över varje springa.
En kompis handhyvlade golvbrädor och satte upp i taket.
Eller kan man ju sätta pärlspont.
 
Jo, det har ni nog rätt i, att det blir bättre att sätta tunna skivor över hela taket.
Det märkliga är att taken i husets "finrum" är så dåligt gjorda. Utan spont, ohyvlade, dessutom avkapade och skarvade överallt. Brädtaken är mycket bättre i köken. Förmodligen var det väl så, att de aldrig var avsedda att synas, utan skulle kläs med papp från början. Men ändå märkligt att man valde att göra det så påvert i salen i en tidigare prästgård.

Vad gäller takrosetten. Har du själv monterat sådana? Vad använder man för sättmaterial?
 
Jag skulle gipsat taket sen kan man spruta det för att få fin struktur över hela taket ett stort plus med ett sånt är att det håller samt att montera rosetten är nemas problemas.

Vet inte vilken stil du vill ha men man kan ju även montera rosetten innan man sprutar och få den "inbakad" i taket med samma struktur över hela.

Det är olika vad folk tycker är fint har jag märkt :rolleyes: Det gäller att hålla käften ibland :D
 
rosett tillverkades av material besläktat med underlagg och monterades enbart på putsade tak, sättmaterial stukaturbruk ( något gipsblandning) . Tror inte att man överhuvudtaget försökte sätta en rosett i en pappspänt tak så du hittar nog ingen bra tips hur man ska göra ...
Kanske satsa på en riktigt vackert ljuskrona som höjer rummets status i stället för en felplacerad rosett?
gaia
 
L
G gaia skrev:
rosett tillverkades av material besläktat med underlagg och monterades enbart på putsade tak, sättmaterial stukaturbruk ( något gipsblandning) . Tror inte att man överhuvudtaget försökte sätta en rosett i en pappspänt tak så du hittar nog ingen bra tips hur man ska göra ...
Kanske satsa på en riktigt vackert ljuskrona som höjer rummets status i stället för en felplacerad rosett?
gaia
Nu är ju denna tråd gammal - men eftersom den fortfarande läses: Rosett sattes också i spontant tak, att de enbart användes i putsat är alltså inkorrekt. Däremot användes normalt sett rosett av papier-maché för spontat tak (fanns även i tunn bleckplåt). Huruvida dessa förekom även i spänntak är jag osäker på, men borde inte vara omöjligt.
 
Jeg har gipsrosett i et spent tak. Spennpappen sitter rett under tretaket så rosetten er festet i taket, gjennom pappen, med skruer.
 
L
Hej Camlin - var ligger ditt hus rent geografiskt? Och vet du ungefärlig ålder på papp och rosett?
 
Huset vårt ligger i Troms i Norge, så det hjelper deg kanskje ikke så mye om du leter etter lokale varianter i Sverige. Huset, taket og rosetten er fra 1916. Det er veldig vanlig med spente tak i hele landet denne perioden (1900 +/- 30 år) og takrosettene er montert direkte. Mine er malt hvite, men i hus i større byer hvor de hadde penger kan rosettene være malt i flere farger. De husene og rommene som ikke har spent tak har i stedet panel. Huset vårt er bygd i litt "dyrere stil" enn det som var vanlig her i området i 1916 så de har nok hatt litt mer penger enn gjennomsnittet. Det skal ha vært rosetter i stuene, men de er bort nå. Rosettene som fortsatt finnes henger på soverommene så her har det vært rosetter i 6 rom.
 
L
C Camlin skrev:
Huset vårt ligger i Troms i Norge, så det hjelper deg kanskje ikke så mye om du leter etter lokale varianter i Sverige. Huset, taket og rosetten er fra 1916. Det er veldig vanlig med spente tak i hele landet denne perioden (1900 +/- 30 år) og takrosettene er montert direkte. Mine er malt hvite, men i hus i større byer hvor de hadde penger kan rosettene være malt i flere farger. De husene og rommene som ikke har spent tak har i stedet panel. Huset vårt er bygd i litt "dyrere stil" enn det som var vanlig her i området i 1916 så de har nok hatt litt mer penger enn gjennomsnittet. Det skal ha vært rosetter i stuene, men de er bort nå. Rosettene som fortsatt finnes henger på soverommene så her har det vært rosetter i 6 rom.
Tack Camlin. Du har rätt i att saker kan variera mellan våra länder, men det är ändå intressanta betraktelser som troligen kan tillämpas även på Sverige trots allt. Jag känner mig efter ditt inlägg alltså ganska trygg i att kunna dra slutsatsen att gipsrosett i pappspänt tak är helt ok historiskt sett även för Sverige. Så för att rekapitulera: Takrosett av gips förekom såväl i putsat tak som i pappspänt tak, då man helt enkelt skruvade upp gipsrosetten i råsponten ovan pappen. Enligt min erfarenhet använde man sig alltså vidare av papier-maché-rosett i spontat tak (och i vissa fall av plåtrosett) - men också där borde det ju ha fungerat med en uppskruvad gipsrosett. Vore kul att se om någon kan rapportera också om det!
 
Jeg er veldig glad for at jeg fortsatt har rosetter i to av takene. Fikk tak i 4 gamle for et par år siden fra et hus som ble totalrenovert (les: ødelagt). Jeg har gitt bort to til en venninne med gammelt hus og to skal jeg beholde selv. Satser på at det kommer to til min vei en gang, om det trengs, så det igjen kan bli 6 takrosetter i huset. To av stuene med rosett fra tidligere har senket tak vi ikke har revet enda. Har fortsatt håp om at rosettene gjemmer seg der. Har fått vite av en tidligere beboer at de skal ha vært der i hans barndom.
 
L
C Camlin skrev:
Jeg er veldig glad for at jeg fortsatt har rosetter i to av takene. Fikk tak i 4 gamle for et par år siden fra et hus som ble totalrenovert (les: ødelagt). Jeg har gitt bort to til en venninne med gammelt hus og to skal jeg beholde selv. Satser på at det kommer to til min vei en gang, om det trengs, så det igjen kan bli 6 takrosetter i huset. To av stuene med rosett fra tidligere har senket tak vi ikke har revet enda. Har fortsatt håp om at rosettene gjemmer seg der. Har fått vite av en tidligere beboer at de skal ha vært der i hans barndom.
Det låter ju lovande - jag håller tummarna att du finner dina rosetter där under taket!
 
  • Gilla
Camlin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.