Hej igen,
Tack för alla svar. Nu blåser det ingen och nu är temperaturen uppe i 20-21 grader igen.

Byggfirman har haft resultatet från värmekameraundersökningen tillhands när de gjorde de senaste tilläggsisoleringen. Men sen om de lyckats täta allt, de vet vi inte då vi inte gjort någon ny undersökning.

Jag har bifogat några bilder som visar kattvinden vid ena sidan om badrummet. Man kan ju se att isoleringen är täckt med plast inåt ut mot snedväggen iallafall. Men det ska kanske vara på utsidan också ut mot snedväggen?

Enligt utsago från byggfirman ska de ha lagt golvvärme även ute på golvet i kattvindarna (ej meningen egentligen).

Ang. rökpenna/rökflaska. Vi tror inte att de har testat detta, men ska tipsa dem om det.

Ang. frånluften. Ja, det går att ställa ner frånluften. Den är mekanisk med en skala från 1-5 i styrka, plus att spjällen går att ställa.

Obs! Det är ett stenhus vi bor i, med tjocka stenväggar på bottenvåningen, mellan våningsplanen och på gavlarna upp till nock. Själva takstolarna är ju av trä dock.
NVS mätte värmen på golvet till 26 grader...

Det är sant till viss del att golvvärmen är täckt med inredning. Det står ett hörnbadkar med ena sidan mot fönstret.

Till saken hör att det byggdes fyra likadana hus samtidigt. Och det är inte alla som har problem med värmen i badrummet på ovanvåningen. Mycket märkligt...

Det vi funderar på är att ringa byggaren och säga till honom att nu tar vi in någon expert som kan lösa detta (eftersom ni uppenbarligen inte kan det). Och vi betalar experten med de pengar som du egentligen skulle ha haft. Har sett att Vi i Villa har en sajt som heter Villahjälpen där man kan beskriva sitt problem och sedan blir man kontaktad av företag som kan hjälpa en. Kanske en väg att gå...

/mvh Björn
 
Mikael_L
All isolering måste vara täckt med vindskydd på utsidan. OBS inte plast, utan nåt vindtätt men diffusionsöppet.
Meningen med isoleringen är ju att få stillastående luft, och påtvingad konvektion förstör ju detta.

Men det finns isolering som inte behöver vindskydd, fasadskivor typ västkustskivan har jag för mig är såpass hårdpressade att de anses vara tillräckligt vindtäta i sig. cellplast är väl också vindtät i sig. Det finns ju även isolering med t.ex. papp på en sida, osv.
 
Det är väl ändå uppenbart att del läcker in uteluft. Annars blir det inte denna dramatiska skillnad från vilket väderstreck som det blåser från.
Har samma problem, men har inte åtgärdat det. Jag har en villa från 1975 som jag köpte 1995.
Eftersom jag bor på västkusten där det oftast ät västliga vindar drabbas jag inte så hårt, men det är ändå surt att kallaste platsen i huset oftast är på andra våningen.
Ostliga vindar är pest. Då sjunker temperaturen med flera grader och golven på övervåningen blir svinkalla.

Grannen som är (en extremt noggan snickare) inspekterade och försökte åtgärda det han såg i samband med byte av fasad sa att hjälper inte det man gjorde då så satt problemet i vad han trodde mest, felaktigt utförd takkonstruktion. Botet är att lägga om taket. Från två lagers masonit där det läcker luft mellan alla skarvar, vidare ner i isoleringen och in i huset (Vadå diffusionsspärr, på den tiden var det alltid råttor i farten i form av elektriker efter att plasten var på plats, det var strömbrytare och uttag som skulle monteras. Aldrig några problem, fram med kniven och ett rejält hål i plasten så fick man in både dosor och rör).
Jag måste för att få det bra, lägga om taket (råspont, luftspalt, vind-nåt-vitt på stor rulle, isolering o.s.v. och väldig noggrannhet för att det skall bra i alla steg. Kostnad ca. 100'

/Don
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.