När vi nu skulle beställa nybyggnadskarta så sa kommunen att det skulle ta minst 3 veckor för att de måste åka dit och mäta. Borde de inte ha alla måtten väldigt exakt redan då tomten är nystyckad? De måste ju mätt den då.

Vi kanske borde beställt en direkt när vi köpte tomten, men jag har helt enkelt inte riktigt satt mig in i vad som behövs för bygglovet vilket vi verkligen vill ha så snabbt som möjligt och enligt uppgift från kommunen har 3 månaders handläggningstid. Tänkte att ledtiden till stor del låg hos husleverantören vad gäller själver ansökningshandlingarna, men så är det visst inte.

Det skulle innebära 4 månader där man bara väntar på kommunen och det känns rätt drygt då vi inte avviker alls från detaljplanen.
 
Hemmakatten
Nybyggnadskarta är en mycket mer detaljerad karta än vad som sker vid en avstyckning. På en nybyggnadskarta (som skall vara i en viss skala) finns alla höjdskillnader inritade vilket är viktigt för bl.a bedömning av marklov (om ni tex måste fylla upp eller spränga och husets placering både i höjd- och sidled.
 
Ok. Tack.

Blir mest irriterad på mig själv att jag inte har satt mig in vad som behövs till bygglovsansökningen tidigare och beställt den direkt när vi köpte tomten.
 
Ett eventuellt tips: Du kan i väntan på nybyggnadskartan beställa ett utdrag ur primärkartan, som du/arkitekten/husleverantören kan börja skissa utifrån. Det borde du kunna få på några dagar max. Då kan ni tjäna in lite tid.
I "min" kommun kan man få ett primärkarteutdrag "på köpet" när man beställer nybyggnadskarta.
 
Hemmakatten skrev:
Nybyggnadskarta är en mycket mer detaljerad karta än vad som sker vid en avstyckning. På en nybyggnadskarta (som skall vara i en viss skala) finns alla höjdskillnader inritade vilket är viktigt för bl.a bedömning av marklov (om ni tex måste fylla upp eller spränga och husets placering både i höjd- och sidled.
Visst är det en mycket mer detaljerad karta, men hindrar inte att den är tokfel i alla fall. Har själv råkat ut för detta med vår tomt där tomtgränserna enligt kartan var rejält fel. Det slutade med att hela området som skapades runt 1935 fick mätas om.
 
b8q skrev:
Ett eventuellt tips: Du kan i väntan på nybyggnadskartan beställa ett utdrag ur primärkartan, som du/arkitekten/husleverantören kan börja skissa utifrån. Det borde du kunna få på några dagar max. Då kan ni tjäna in lite tid.
I "min" kommun kan man få ett primärkarteutdrag "på köpet" när man beställer nybyggnadskarta.
Åh tack! Det ska jag försöka fixa imorgon.
 
Ibland är det heller inte möjligt att det går att snabba på, ring och prata med dem. Det kan göra underverk ibland :)
 
Hemmakatten skrev:
Nybyggnadskarta är en mycket mer detaljerad karta än vad som sker vid en avstyckning. På en nybyggnadskarta (som skall vara i en viss skala) finns alla höjdskillnader inritade vilket är viktigt för bl.a bedömning av marklov (om ni tex måste fylla upp eller spränga och husets placering både i höjd- och sidled.
Den kartan vi fick var det då inga höjder på och inte kunde vi få det heller.
 
Fick en primärkarta med en gång, 300 kr kostade det. Fast det är inga mått utsatta och jag har inte riktigt koll på måtten, vet bara att det är ca 31x38m. Skulle behöva veta mer exakt för att se hur brett garage vi kan ha. Får försöka få tag på det imorgon.
 
Lite konstigt att du inte kunde få med mått på primärkartan. Men OK, när du köpte tomten, fick du ingen förrättningskarta från avstyckningen då? Där ska ju alla mått finnas. Lantmäteriet borde kunna skaka fram en kopia, om du nu inte fick någon av säljaren.
 
Vi köpte tomten privat så det fanns inte med någon fin objektsbeskrivning som man får om man går genom mäklare. Vi har fått kartor för va-anslutning och tomten innan styckning, men inte ett enda mått står med på någon karta. Har försökt ringa kommunens kartingenjör men inte fått något svar.
 
byggankan skrev:
Vi köpte tomten privat så det fanns inte med någon fin objektsbeskrivning som man får om man går genom mäklare. Vi har fått kartor för va-anslutning och tomten innan styckning, men inte ett enda mått står med på någon karta. Har försökt ringa kommunens kartingenjör men inte fått något svar.
Men, hur vet du vad du har köpt? Nånstans i köpehandlingarna måste det väl framgå storlek på tomten? Där jag bor kan +- 100kvm göra minst lika många 1000lappar som kvm i värde...
 
Du kan logga in på lantmäteriet med bankID och få fram alla uppgifter om din tomt. Annars lyfter du telefonen och ringer lantmäteriet så kan du få mätt och koordinater för hörnen ;) Dessutom borde du fått en fin karta med alla dessa uppgifter vid infastningen av fastigheten?
 
Infastning? Vad är det?

Storleken på tomten är 1200 kvm vilket är minsta tillåtna i området så jag vet den totala storleken. Det jag inte vet är exakt hur det är fördelat på längd och bredd. Säljaren hade en karta där siffrorna var väldigt otydliga, men man kunde urskilja att det stod antingen 38,xx eller 39,xx på den längsta sidan. Övriga sidor gick det inte att se alls vad det stod.

Ringde kommunens kartingenjör som hänvisade till läntmäteriet som i sin tur hänvisade tillbaka till kommnuen... Ska testa det där med att logga in med BankID.
 
Inskrivning ska det kanske heta :). Helt enkelt lagfartsansökan. :). Dumt av mig att använda en lokal betydelse av ordet infastning = infästning = fästa fast något permanent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.