Har gått i funderingar att bygga mig ett litet bandsågsverk, ett antal frågeställningar snubblar man ju över då.

Bomberingen som brukas göra med gummi på hjulen, vad är den till för egentligen?

I min värld borde bandet klättra av bomberingen och hoppa av hjulen. har nu suttit och lekt med lite lego och gummiband och kommit fram till att "snöret" som jag simulerat sågband med verkar vilja stanna kvar på bomberingen.

Är det någon som känner till ett företag som säljer bandsågshjul i detta avlånga land till rimliga priser, har hittat flera men ca 10000:- styck känns lite i överkant?
 
Redigerat:
Flyttad till verktyg/mod
 
Bomberingen är ju till just för att centrera bandet på hjulet. Om fysiken bakom??? Vet att det finns examensarbeten gjorda för bombering av Volvos fläktremshjul, inte mer. Vem som säljer bomberade bandsågshjul...???? /W.
 
Har det inte att göra med vinklingen på övre hjulet också?
 
Två förslag på hjul som är vanliga vid hembyggen:
Remskiva med grov kilrem används bl av Logosols lilla bandsåg.
Bilhjul är mycket vanliga vid hembyggen i USA, finns massor med exempel på Youtube.
 
Fysiken med riktning av ett band mellan två hjul är ganska enkel. Ett band mellan två hjul(valsar) strävar alltid att dras dit omkretsen mellan de två hjulen är störst. Det görs genom att man tiltar ena hjulet.

Tänk er en ångvält där man styr vänster. Omkretsen minskar mellan bakhjul och framhjul på vänstersida och ökar på högersida. Välten kommer att styra mot vänster men vägbanan går åt höger där omkretsen är störst. Sågbladet får representera vägbanan i detta fall.

Bombering bygger på samma princip. Hjulet har en största diameter på mitten. Sågbladet kommer att dras mot mitten. När sågbladet passerat mitten och börjar vandra mot andra kanten minskar omkretsen och sågbladet styr tillbaka mot mitten. Därmed kommer sågbladet att stabiliseras på mitten. Automatik med hjälp av naturlag kallas det.

Tiltning använder man om man vill flytta placeringen av sågbladet på hjulet.

Hoppas ni förstår min lite konstiga förklaring.:blushing:
 
Redigerat:
Ahaa, då är jag med lite mer.

Jo tanken var väl att göra ett mindre sågverk.
Dock ramlade jag över lite gratis balk och annat idag och ja, dom flesta projekt jag ger mig på har en tendens att balla ur storleksmässigt :)

Allt finns i princip, det är bara hjul och lager till dessa. I värsta fall får jag köpa nya aluminiumfälgar och svarva till. Kanske köra med gamla plåtfälgar med däck på i första vändan.
 
är det inte bra med mycket levande massa? dvs tyngd i hjulen med.. Tänker mig ngt i stil med begagnade rälshjul från ett tåg tex, borde gå att hitta för en rimlig slant och få en gummibana vulkad på och ev balanserad.
 
Jo den siten har jag lusläst :)

Just bandsågshjul är ett problem att få tag i till rimliga priser här i detta land verkar det som. Att köpa på sig remskivor för att sen lämna till svarvning är kostsamt, och få tag gummit som skall sitta på verkar lönlöst det med.

Man får vända sig till USA istället, men att skicka 20 tums hjul som väger 20 kg styck är ju ingen hit :(
 
ahaaa man tar bara en remskiva och kränger på en rem, för att sen slipa till bomberingen :)
 
Redigerat:
Kolla om du har någon försäljare av jordbruksmakiner i din närhet i en del hövändare modell tvärgående räfsa finns fina remhjul samt lagerbockar osv sådana begagnade vändare brukar säljas för kaffepengar.
 
Fin såg det där, fin som i vacker.

Dock verkar det mer än livsfarligt att starta den!! :O
 
Hövändarna har för liten diameter på remskivorna tyvärr :(, Jo man har ju sett den, 900mm hjul är ju inte fel för ekonomin i blad, men det blir tunga hjul.

För min del skulle diameter 500mm och en kilremsbred på ca 22mm alt plattbandshjul med en bred på 30mm vara perfekt, gärna i aluminium.

I princip omöjligt att hitta runt om i norden och hittar man dom landar dom på 4-6 tusen styck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.