Hejsan!
Vi ska lägga in ett grangolv på hela ovanvåningen som just nu håller på att inredas.
Huset är dock hundra år gammalt. Har funnit ett sågverk som ordnar ett massivt och obehandlat grangolv, 4 cm tjockt.
Vi skulle vilka borsta detta, så att ytan blir hårdare och tåligare, före lutning, oljning och vaxning.
Är det någon som vet hur man borstar ett trägolv på ett snabbt och effektivt sätt?
 
Det blir inte bra att borsta. När du gå-skurar-tidsnöter ett golv så går du liksom "ihop" veden också (trycker samman) , vilket gör det hårt. Att bara borsta bort splintveden ger ett jäkligt svårskött golv om man jämför (jag har sett ett helt hus med tre barn, de hade inte så kul...) Det är hårt nog som det är från början om kvaliteten är bra.
 
Hejsan!
Det golvet du sett i ett hus, var det behandlat med ex vax? Eller var det endast lutat?
Vad är det som gör att golvet är mer svårstädat när det är borstat?
Är ganska okunnig..
 
Det var vaxat, naturellt och med grått pigment. Jo, det blir ju lite räfflat när man borstar bort splintveden, utan att bli jämnt hårdare på det viset som nötning gör. (Ett nött golv är ju slätt, inte räfflat) Alla räfflade ytor samlar ju smuts, som bekant. Titta på ett borstat golv med de ögoen så tror jag att du förstår hur jag menar.
 
hsv skrev:
Vi skulle vilka borsta detta, så att ytan blir hårdare och tåligare, före lutning, oljning och vaxning.
Man borstar ett golv för att få ett lite mer skurgolvsliknande utseende, det har inte så mycket med underhåll att göra. Och låt bli att luta golvet om du vill ha det hårt och tåligt. Lut löser upp ligninet som är träets bindemedel, och du riskerar att få ett mjukare och stickigare golv eftersom träet blir sprött.
 
Tack för svaren!
Jag har känt på ett borstat golv i byggaffären. Bör nog överväga ett vanligt, oborstat trägolv, som inte är lutat.
Kanske bör välja fur före grangolv då. Furen är ju lite hårdare än grangolv.
 
Thomas59
Såg på "Nytt läge" på TV hur man gick loss på ett nylagt golv med trädgårdskrattor och sedan hällde ut grus och skräp som man stampade på för att få lite karaktär på golvet som iofs sedan målades.

Det kändes som ett väldigt tv-mässigt inredningsknep och kanske inte vad man skulle rekommendera för den vanlige golvläggaren.

Luta gör man väl för att golvet inte ska mörkna och det påverkar troligen ytan negativt som någon ovan påpekade.

Den hyvlade ytan på det golv ni lägger in bör ni nog inte påverka mekansikt på något sätt. Olja eller vax funkar säket fint. Såpskurade golv hårdnar ju med tiden men det tar ju någon generation eller två innan golvet får de egenskaper man normalt förknippar med ett skurgolv.

Träets hårdhet mäts i brinell.


Gran som är mjukt har 1,3 på Brinellskalan
Furu har 2,0.

Som jämförelse har
Teak 3,0
Ask &Bok 3,4
Lönn, ek och mahogny 3,5

Hårdheten skiljer lite beroende på tillväxtbetingelserna men att gran är mjukt kan vi nog med säkerhet sluta oss till. Om sedan golvtillverkaren har behandlat golvet/golvbrädorna på något sätt för att öka hårdheten låter jag vara osagt. Det förekommer. Du bör kunna få uppgifter om Brinelltalet av tillverkaren. Tillverkaren bör också kunna ge rekommendationer om hur du bäst ytbehandlar ditt golv.
 
Jag håller med om det du skriver Thomas59, utom att det tar ett par generationer att få till ett skurgolv. Vårt köksgolv lades in 2005 och är definitivt ett skurgolv idag, så lite snabbare går det nog. ;)
 
Gör man en intensiv såpskurning med linoljesåpa när golvet är nyinlagt får det ganska snart en tålig yta. Vi har skurgolv i alla rum & det fungerar förträffligt. & jag skulle välja grangolv som blir ett ljusare golv än fur. Skillnaden på hårdhet i gran & fur är nog försumbar om man väljer brädor av god kvalité.
 
Thomas59
TorpSara skrev:
Jag håller med om det du skriver Thomas59, utom att det tar ett par generationer att få till ett skurgolv. Vårt köksgolv lades in 2005 och är definitivt ett skurgolv idag, så lite snabbare går det nog. ;)
Att få det att se ut som ett skurgolv tar inte generationer men egenskaperna som ett riktigt skurgolv har tar väldigt lång tid att uppnå.

Talade med en person som jobbade med byggnadsvård. Han hade tagit rätt på ett över hundraårigt skurgolv och brädorna var så hårda, av de ämnen från såpan som tränger in i träet, att dom nästan inte gick att såga. Han var definitivt av den åsikten att ett riktigt skurgolv var en kombination av regelbundet såpskurande och nötning under mycket lång tid.
 
Ja det är väl frågan vad man ska benämna som ett riktigt skurgolv då. :D

Naturligtvis är det en kombination av skurning och nötning som ger skurgolvets yta men det är faktiskt inte bara utseendet man kan uppnå på kortare sikt.

Vi la in furugolv för ett år sen ganska exakt och har nu skurat dem kanske 20 gånger (ca 10 innan vi började använda golven). Under första halvåret var jag tvungen att skura minst en gång per månad för golven blev smutsiga, det syntes på dem att smutsen gnoddes in men för varje skurning blev golvet sen ljusare och riktigt rena.

Nu har jag inte skurat sen i höstas och golvet är fortfarande rent. Det räcker med våttorkning med lite såpa, och dammsugning såklart. Så jag håller inte med om att det måste ta generationer att få fram fördelarna med ett skurgolv. Golvet har även hårdnat en hel del från det att vi la in det. I början gjorde vår hund repor på golvet men de har dels skurats bort eftersom fibrerna reser sig av vattnet och dels blir det inte nya för golvet har hårdnat rejält. Det är inte som ett hundraårigt skurgolv på långa vägar men det har helt klart de goda egenskaper man söker hos ett skurgolv.
 
  • Gilla
Ingrid E
  • Laddar…
Thomas59
Sophie skrev:
Ja det är väl frågan vad man ska benämna som ett riktigt skurgolv då. :D

Naturligtvis är det en kombination av skurning och nötning som ger skurgolvets yta men det är faktiskt inte bara utseendet man kan uppnå på kortare sikt.

Vi la in furugolv för ett år sen ganska exakt och har nu skurat dem kanske 20 gånger (ca 10 innan vi började använda golven). Under första halvåret var jag tvungen att skura minst en gång per månad för golven blev smutsiga, det syntes på dem att smutsen gnoddes in men för varje skurning blev golvet sen ljusare och riktigt rena.

Nu har jag inte skurat sen i höstas och golvet är fortfarande rent. Det räcker med våttorkning med lite såpa, och dammsugning såklart. Så jag håller inte med om att det måste ta generationer att få fram fördelarna med ett skurgolv. Golvet har även hårdnat en hel del från det att vi la in det. I början gjorde vår hund repor på golvet men de har dels skurats bort eftersom fibrerna reser sig av vattnet och dels blir det inte nya för golvet har hårdnat rejält. Det är inte som ett hundraårigt skurgolv på långa vägar men det har helt klart de goda egenskaper man söker hos ett skurgolv.
Du har ju helt rätt. Skurgolv är det ju iom att man såpskurar och det hårdnar ju gradvis. Vad jag ville säga, som kanske inte framgick så tydligt, var att de väldigt gamla skurgolv som man ibland stöter på har helt andra, unika, egenskaper är de skurgolv vi lägger idag.

Ett viktigt tips, som som redan har skurgolv säkert känner till, är att man ska såpskura med kallt vatten annars grånar golvet.
 
Men då tycker vi ju samma fast vi skrev det på olika vis... ;)
 
All fura och gran som är hundra år gammalt är väldigt mycket hårdare än det var när det var nysågat/hyvlat, det beror inte bara på nötning och skurning. Den sortens hårdhet kan man alltså bara vänta på med tillförsikt.
 
#14 - Det sista vet jag inte om jag vill hålla med om. I vart fall så tycker jag inte det om vår trappa. Den är ca 100 år gammal och jag har slipat hela trappan trären och jag tycker nog inte att det trät känns hårdare än det som vi la som golv i köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.