Ta bort gipset med, det är mitt råd. Enkelt att sätta upp nytt. Och du får ett fint och jämt underlag att jobba med när du ska kakla. Värdet av det ska inte underskattas!
 
Nu när jag är hemma så ser det ut att vara bara plyfa bakom kaklet. Inte bra! Dött material vill jag ha där.
Om det nu skulle vara så vad gör jag då? Det får ju inte bygga ut för mkt!
Kan jag då sätta en 6mm skiva på allt??
 
ZeroX66 skrev:
Nu när jag är hemma så ser det ut att vara bara plyfa bakom kaklet. Inte bra! Dött material vill jag ha där.
Om det nu skulle vara så vad gör jag då? Det får ju inte bygga ut för mkt!
Kan jag då sätta en 6mm skiva på allt??
Jag tror att en del av hempulare skulle lima nytt kakel på den gamla. Det är inte förbjudet.
 
Nä fast det finns ju chans att det spricker i fogarna då. Samma skit i tvättstugan!
Men kan det rent teoretiskt fungera med att lägga på 6mm då eller finns det tunnare?
 
ZeroX66 skrev:
Nä fast det finns ju chans att det spricker i fogarna då. Samma skit i tvättstugan!
Men kan det rent teoretiskt fungera med att lägga på 6mm då eller finns det tunnare?
6 mm är tunnast.
 
Gör ett försök med kofot först, har du lite tur så har de använt kasst fix innan och till och med snålat med fixet så det bara sitter i hörnen på kakelplattan. Jag drog ner kakel i ett kök på 5 min, lite slipning och sen var det bara att sätta upp nytt kakel. Går det åt skogen gör du som de andra har sagt, sätt upp ny gips.
 
Nu när jag är hemma så ser det ut att vara bara plyfa bakom kaklet.
Om du endast har plyfa så är det bara att bryta bort det gamla kaklet.
Sätt sen renoverings gips...
 
Golvskrapa från Biltema art 86-028 är bland det bästa jag vet till kaklet med!
Även till att skrapa rent från det gamla fixet.
 
John J skrev:
Det är ju bara till att ta en hammare och slå ner. Behövs inga maskiner för detta

Gipsen går aldrig att rädda.
Ärligt talat skulle jag vilja se dig göra det och samtidigt höra din fru när kakelflisor och gipsdamm yr ikring i halva huset... :S

Ärligt... skulle du verkligen bara gå lös med en hammare...:O
Säg att du skojar med oss... :blushing:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ärligt talat skulle jag vilja se dig göra det och samtidigt höra din fru när kakelflisor och gipsdamm yr ikring i halva huset... :S

Ärligt... skulle du verkligen bara gå lös med en hammare...:O
Säg att du skojar med oss... :blushing:

JAG HAR GÅTT med hammaren på det en gång. Bor man där man gör det, kan det bli de sista dagarna i ens liv.

Är det tomt-varför inte. En granat är effektivare.

p.s. jag tror inte han har en tjej. Eller så är hon på semester :D
 
J
Paul-Staffanstorp skrev:
Ärligt talat skulle jag vilja se dig göra det och samtidigt höra din fru när kakelflisor och gipsdamm yr ikring i halva huset... :S

Ärligt... skulle du verkligen bara gå lös med en hammare...:O
Säg att du skojar med oss... :blushing:
herregud det är jag gjort i alla hus och lägenheter som vi haft och de är många.

Stäng dörren till köket eller sätt upp plast om det inte finns dörr sedan är det bara att slå ner sedan dammsuga.

kamilenski skrev:
JAG HAR GÅTT med hammaren på det en gång. Bor man där man gör det, kan det bli de sista dagarna i ens liv.

Är det tomt-varför inte. En granat är effektivare.

p.s. jag tror inte han har en tjej. Eller så är hon på semester :D
Gift sedan många år :)

Ärligt talat så dammar det inte mycket alls om du bara slår sönder så att du kommer åt att dra loss stora bitar av gips och sedan använder kofot till att bryta loss spikarna från reglarna.
 
kakel kan sitta olika hårt ,hos mig satt det otroligt hårt 20 år gammalt på spånskiva, började med stor skruvmejsel gick inte alls ,fortsatte med barkspade. sen med bilmaskin , grannen bredvid låg hemma med migrän den dagen ( bor i radhus) . han var inte glad.
 
Hade plyfa en liten bit å resten kakel. Nu är det nere med lite hål i gipset. Spacklar upp det lite så att det är hyfsat jämnt sedan på med 6mm gips sen kör vi :)
 
John J skrev:
herregud det är jag gjort i alla hus och lägenheter som vi haft och de är många.

Stäng dörren till köket eller sätt upp plast om det inte finns dörr sedan är det bara att slå ner sedan dammsuga.

Gift sedan många år :)

Ärligt talat så dammar det inte mycket alls om du bara slår sönder så att du kommer åt att dra loss stora bitar av gips och sedan använder kofot till att bryta loss spikarna från reglarna.
Ja ja... alla har vi våra sätt att arbeta på...

Personligen tycker jag det verkar väldigt osmidigt och dammigt och skulle aldrig få för mig att göra så hemma hos mig själv och absolut inte hemma hos kunder.

Måste bli lätt för dig att fälla in ny gips när du inte får någon rak skarv heller...

Går du lös med hammaren på de nya gipsskivorna också, så du kan forma dem efter hålet du skapat på väggen... :D:rolleyes:
 
Thomas59
Paul-Staffanstorp skrev:
Ja ja... alla har vi våra sätt att arbeta på...

Personligen tycker jag det verkar väldigt osmidigt och dammigt och skulle aldrig få för mig att göra så hemma hos mig själv och absolut inte hemma hos kunder.

Måste bli lätt för dig att fälla in ny gips när du inte får någon rak skarv heller...

Går du lös med hammaren på de nya gipsskivorna också, så du kan forma dem efter hålet du skapat på väggen... :D:rolleyes:
Man kan ju alltid forma de nya gipsskivorna med släggan och hoppas att det passar :D.Möjligen kan också de nya sticksågarna från FESTOOL ha någon tillsats som gör att man kan få ett snitt som liknar en sönderslagen gipsskivekant:D:D elller en avancerad kopiertillsats till handöverfräsen:D:D:D.

Annars får man helt enkelt bara vålda dit gipsskivan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.