Tjenare, hoppas att jag kan få lite hjälp härifrån. Jag ska lägga ett klick golv i hallen/matrummet och jag har aldrig lagt något tidigare. Jag har läst på och vet typ hur man ska göra. Problemet är att det är sex innerdörrar i utrymmet och det jag inte fattar är hur man ska göra när man måste avsluta långsidan på golvet mot en dörr. Jag förstår att man kan fräsa ur trösklar och såga av dörrfoder, men hur ska man göra för att kunna lägga dit sista plankan?

Kan man lägga golvet kloss mot en tröskel?
Jag är inte så sugen på att använda kvartslist heller.

Tacksam för hjälp
Erik
 
Bump...

Kan man slipa ner en del av "sponten" (eller vad det nu heter) för att kunna pressa ihop fogen utan att behöva vika upp? Kan man limma isåfall för att få det till att sitta bättre? Vad limmar man med?

Tacksam för svar
Erik
 
Det är då Du fräser ur tröskeln så golvet går in under tröskeln ;)
Fast jag brukar bara lägga golvet med glipa som mot väggen och förlänga tröskeln med en list i samma träslag, inte kvartslist då för det syns så himla bra utan nåt som ger samma höjd som tröskeln. Slipar tröskeln och listen samt lackar så är det bara hempulare å hantverkare som ser det :D
 
Jodå, fräsa ur trösklarna ska jag göra men dörrfodren då? Det enklaste är ju att lägga med en liten glipa och sedan använda tätningsmassa, men det blir inte lika snyggt som om man kan få golvet in under...

Blir det problem om man lägger golvet dikt an mot fodren men ser till att ha mellanrum över allt annars?

Erik
 
erikk2 skrev:
Jodå, fräsa ur trösklarna ska jag göra men dörrfodren då? Det enklaste är ju att lägga med en liten glipa och sedan använda tätningsmassa, men det blir inte lika snyggt som om man kan få golvet in under...

Blir det problem om man lägger golvet dikt an mot fodren men ser till att ha mellanrum över allt annars?

Erik
Är det nyare bnende, kan du demontera karmen och tröskekn. Lägga golvet o tilbaka med förkortade karm...

I äldre boende, fräsa ur o börja lägga från dörrsida. Alt avsluta med silicon i lämpl färg eller aluminium list.
 
erikk2 skrev:
Jodå, fräsa ur trösklarna ska jag göra men dörrfodren då? Det enklaste är ju att lägga med en liten glipa och sedan använda tätningsmassa, men det blir inte lika snyggt som om man kan få golvet in under...

Blir det problem om man lägger golvet dikt an mot fodren men ser till att ha mellanrum över allt annars?

Erik
Dörrfoder sågar jag bort lagom mycket för att golvet ska gå in under, nån glipa på ett par mm syns inte. Fogsvans duger bra.
 
Tackar för svar!

Blir nog att såga av fodren lite mer och lämna en glipa...
 
När jag la mitt klickgolv och hade samma problem med fodren så gjorde jag så att jag la en skiva av klickgolvet intill fodret och drog ett streck på fodret. Sen sågade jag av fodret med en "finsåg" (heter japansåg kanske...?).

När man sen lägger golvet så har man ju dessutom en "skumgummi" matta under klickgolvet vilket bygger en milimeter eller två, men den kan man pressa ihop lite med sin kroppsvikt... Pressar man ner den och trycker in klickgolvet under fodret så kommer skumgummi-mattan sen att "lyfta" golvet en eller två milimeter och den där springan syns inte alls...
 
Maveric77 skrev:
När jag la mitt klickgolv och hade samma problem med fodren så gjorde jag så att jag la en skiva av klickgolvet intill fodret och drog ett streck på fodret. Sen sågade jag av fodret med en "finsåg" (heter japansåg kanske...?).

När man sen lägger golvet så har man ju dessutom en "skumgummi" matta under klickgolvet vilket bygger en milimeter eller två, men den kan man pressa ihop lite med sin kroppsvikt... Pressar man ner den och trycker in klickgolvet under fodret så kommer skumgummi-mattan sen att "lyfta" golvet en eller två milimeter och den där springan syns inte alls...
Man kan såga längst en golvplanka (upp och nervänd för att inte skada den) med japansåg. eller multiverktyg... Men man kan inte begära att amatörer ska ha dessa dyra verktyg i förrådet.
Jag skaffade en Bosch för en månad sen. Och har man inget stor renovering pg blir den bara liggande :(

Vanliga gipsskivor kan man "såga" med vanlig brytkniv. Man bara drar om, och drar om. Det funkar. Det har jag testat. Och det blir inte så mycket damm av det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.