Hejsan

Har lagt in ett nytt trägolv och istället för att lägga klinker framför öppna spisen har jag tänkt att gjuta ett en liten platta framför. Vad skall jag använda? Och kan man låta betongen gå upp ca 10 mm ovanför golvet och låta det råda ut ca 10 mm över golvet för att slipa lägga nån metallist??

Tacksam för svar //Viktor
 
Det blir ju ganska mycket småskräp nar man hanterar vedträn. Jag hade nog hellre haft plattan några mm lägre än övriga golvet, så småskräpet inte far runt över hela golvet. Om du har flytande trägolv bör det nog även vara några mm i rörelsespalt för trägolvet, mellan trät och betong. Fast då behövs ju också en övergångslist för att dölja spalten.
 
Det är nog som du säger att det är bättre att lägga den nedanför golvet. Men jag vill höja upp den för att slippa metallist. Tanken är att man lägger någon form av skumgummi eller liknande så att inte betongen ligger dikt an trägolvet. Frågan är bara om man kan bygga någon form av hålkärl som gör en fin avrundning ovanför golvet. Vad tros om det?
 
Det låter ju inte omöjligt men det kräver nog stor noggrannhet och mycket pill med gjutformen. Armering av överhänget blir nog lite vanskligt också. Ett enklare alternativ kanske är att gjuta upp till golvhöjd och lägga/fixa/limma en lös skiva ovanpå av betong eller natursten. Stenhuggerier finns ju som kan fixa snygga måttbeställda skivor med fasade kanter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.