Vårt q-märkta 20-talshus har gigantiska rör för den vattenburna värmen. Det känns lockande att byta ut dessa mot smala kopparrör men å andra sidan ger de stora rören lite karaktär åt rummet. Hur har ni med gamla kåkar resonerat om tjocka rör jämfört med nya smala rör?
Elin
 
Det är möjligt att dra pexslang genom de gamla rören.

Den grova dimentionen var till för att underlätta scirkulationen i rören då man inte hade någon cirkulationspump.

mvh plexi
 
Okej,
menar du att man behåller de gamla rören men lägger in nya inuti för förbättrad funktion?
Elin
 
Man kan göra så för att behålla det gamla utseendet om rören är dåliga.
Järnrör i värmeledningar kan dock hålla rätt länge då det cirkulerar syrefattigt vatten i dem i ett slutet system kontra varmvatten. Är dom hela nu och ser friska ut skulle jag personligen inte röra dem.

mvh plexi
 
Varför byta? Är de i ok skick skulle jag sträva efter att behålla dem. I synnerhet om du har möjlighet till vedeldning. Går strömmen så har du förmodligen full värme med självcirkulation.

Tompa
 
Tompa01 skrev:
Varför byta? Är de i ok skick skulle jag sträva efter att behålla dem. I synnerhet om du har möjlighet till vedeldning. Går strömmen så har du förmodligen full värme med självcirkulation.

Tompa
Där håller jag verkligen med! Just detta att slippa ett iskallt hus om det blir strömavbrott tycker jag är det starkaste argumentet.
 
Tack för alla svar. Jag tror att de är i gott skick så det är enbart en estetisk åtgärd men jag är mån om att tänka efter före innan jag byter ut ngt. Vi har dessutom förmånen att ha en kökspanna i värmesystemet så vi kan elda på om det blir kallt.
GLAD SOMMAR
Elin
 
T
Hmmmm,
om det skulle bli strömavbrott så funkar inte självcirkulationen på det gamla systemet om det sitter en modern cirkulationspump i detta system. Antingen blir det då lite rörmokeri med en bypass-ventil brevid cirkulationspumpen eller så får man skaffa en s.k inverter som går på 12/24V, så kan man köra c-pumpen på ett vanligt bilbatteri istället.

Der finns firmor som kör div kemikalie-rengöring av gamla järnrör så att dessa kan användas många år till, populärt bland olika brf-föreningar i Stockholm som har sekelskifteshus med mycket järnrör.
 
Hos föräldrarna är det då självcirkulation trots modern cirkulationspump, är bara något enda element som inte blir varmt....
I augusti ska det dock bytas panna och monteras acc-tankar, då lär det bli dåligt ställt med självcirkulation :-/
 
Men varför skulle funktionen bli annorlunda bara för att man byter ut rören? Jag trodde enbart att det var ett estetiskt ingrepp???

Tanken är absolut att behålla samma system som är kanon med en fin gammal kökspanna i kombination med en modern cirkulationspump. Det känns bara lite opraktiskt att ha rör som är 15 cm (cirka) i diameter när vi kan ha 15 mm kopparrör istället.

Har jag missuppfattat något?
 
Du måste skämta med oss om du säger att rören är 15 cm i diameter..... :surprised:
 
ellepelle skrev:
Men varför skulle funktionen bli annorlunda bara för att man byter ut rören? Jag trodde enbart att det var ett estetiskt ingrepp???

Tanken är absolut att behålla samma system som är kanon med en fin gammal kökspanna i kombination med en modern cirkulationspump. Det känns bara lite opraktiskt att ha rör som är 15 cm (cirka) i diameter när vi kan ha 15 mm kopparrör istället.

Har jag missuppfattat något?
Fördelen är ju att ett äldre system med grova rör ger självcirkulation vid eventuellt strömavbrott, med tunna rör så kan man inte elda vid strömavbrott, alternativt så driver man cirkulationspumpen med omformare och bilbatteri eller elverk.
 
Fasting65: Rören kanske är ca 10-13 cm i diameter och det är inte ett skämt. Därav intresset att byta till smalare rör. :D Jag är inte så kinkig annars.

Haagbard: Ok då fattar jag. Funktionen blir alltså annorlunda. Tack
 
T
Har 9 cm järnrör (18 med isolering) i pannrummet, som sen går ned till mindre dimensioner, runt 45mm ut till radiatorerna. Med stillastående cirk-pump får jag lite värme- men usel sådan och bara att glömma när det blir riktigt kallt. Är osäker på hur mycket dukan gå ned i dimension utan att äventyra självcirkulationen, men eftersom det är ett gammalt system så borde det finnas en mall på något biblotek, eller kanske någon gammal rörpulare minns hur man räknar på detta.

Självcirkulationen funkar nog oavsett dimension-men "massan"( av det uppvärmda vattnet) behöver då x mm area för specifikt matningshastighet beroende på x antal element och högsta elementets höjd mm, så om du går ned till t.ex 15 mm får du då en mycket stor sänkning av det ursprungliga självcirkuleringen. Sen blir väl detta inte heller speciellt stabilt om man har moderna termostater i systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.