Hej Forumet!

Fick en kalkyl på ett Älvsbyhus Regin med garage.
Tänkte dela med mig av uppgifterna med forumet då många undrar vilka kostnader som tillkommer när man bygger.

Alla åsikter är välkommna!

Observera att priserna om tomt/grovplanering osv är uppskattningar.


Hus 1453k
Vidbygd garage 121k
Betongplatta garage 58k

Tomt 100k

VA (borrad brunn+ eget avlopp) 150k
EL 30k
Grovplanering 30k
Utvändigt VA 185k
Grus till grund mm 50k
Mobilkran 15k

Färg för utvändig målning 25k
Finplanering/gräs mm 25k

Lagfart/pantbrev 50k
Bygglov/utsättning mm 25k
Konsultkostnader/byggström mm 50k
Räntor under byggtiden 13k

Totalt ca 2,4 miljoner kr
 
C
Jag måste bara fråga, du har hört om "skandalen" och alla som har varit missnöjda med älvsbyhus, va? Säger inte att du inte ska bygga med dom, men sök lite här, googla lite, och ta ditt eget beslut.
 
jadå, har full koll på det där.

Var mest intresserad av att dela med mig av kalkylen och få lite åsikter och synpunkter.
 
C
Bra, ville bara kolla. :)
 
Rixmupp skrev:
Hej Forumet!

Tomt 100k

VA (borrad brunn+ eget avlopp) 150k
EL 30k
Grovplanering 30k
Utvändigt VA 185k
Grus till grund mm 50k
VA 150k + VA 185k? Vad ingår i utvändigt VA som kostar 185 tusen? 150000 borde ju räcka till att borra brunn 100k + göra avlopp med infiltration 50k... vad är resten av denna jättesumma?

Tomt 100k låter som ganska billigt? Är det mitt i skogen eller? :wow: Här runt Kalmar vill dom ofta ha 3-400k för en tomt + avlopp och sådant iallafall längs kusten och ett par mil in.
 
utvändig VA är enligt kalkylen: montage av rasskydd mot husgrund, grovplanering 3m runt grund med bef massor, dränering och brunn inkl bärlager, sturörsavlopp ansluts i dräneringsbrunn, vatten, avlopps och dagvattenledningar grävs in, el o tele tomrör grävs in.

Håller med om att det låter väldigt högt med 185k för detta.

Angående tomtpriset så kostar en kommunal tomt här i hälsingland runt 75-100k.

I detta fall har jag satt priset på 100k för det är tänkt med en ca 2-3hektar stor tomt i skogen o det är ungefär vad man får betala här.
 
Måste ju gå att bygga ett hus för under 2.4 miljoner som har betydligt bättre kvalitet då när du kan då en så pass stor och fin tomt till ett bra pris. 2.4 miljoner måste ju vara ganska svårt att få ut vid en försäljning med ett Älvsbyhus ;)

Hur är marken där huset ska ligga? Den där dräneringen känns ju nästan som att det ska byggas på en myr :p Är det en bra skogsterräng som inte ligger allt för djupt behövs det ju inte mycket dränering. Är ju enklare att med en grävmaskin bygga upp huset lite så man får fall bort från det.
 
tomten finns inte än =) priserna är bara uppskattningar från säljaren. Dock ligger den tilltänkta tomten ligger relativt högt på ett berg och i skogen.

Priset för själva huset blir ju ca 1,7-1,8milj. dom andra kostnaderna ca 600k-700k tillkommer ju även för andra hus så jag tror det är rätt svårt o hitta nån annan som bygger motsvarande för samma pengar.

Huset är ett 1-plan i vinkel ca 165kvm och vidbyggt dubbelgarage.
 
Avgifterna för markplanering och "utvändig AV" är löjligt tilltagna. Säljaren försöker förmodligen tjäna en hacka på er genom att sälja på er någonting till överpris.

Vi betalade ca 70 000 för allt arbete i samband med grundgrävningen, inkl massor, dränering, utsättning m.m... urgrävning för garage, garageinfart, lossningsväg etc etc...
 
Om det blir ett bygge så har en av mina närmaste vänner egen grävfirma, så det blir knappast älvsbyhus som kommer göra markplaneringen/VA. Dock så har säljaren endast satt priset utan att sett nån tomt. Så det var ett ungefärligt pris på vad det brukar kosta om man anlitar dom.
 
Rixmupp skrev:
Om det blir ett bygge så har en av mina närmaste vänner egen grävfirma, så det blir knappast älvsbyhus som kommer göra markplaneringen/VA. Dock så har säljaren endast satt priset utan att sett nån tomt. Så det var ett ungefärligt pris på vad det brukar kosta om man anlitar dom.
Inte en kostnad att anlita Ä-hus utan en kostnad som säljaren brukar ta ut för markarbeten i samband med grundläggning av Ä-hus. Två konton, två kontrakt. Det ena till husfirman och det andra till säljaren som kan köpa sig en ny bil...
 
Vi ska också bygga 1-planshus och har kollat runt sjukt mycket för att hamna under 2 miljoner i huskostnad. Räknar med ca 1,9 miljoner för ett på 143 kvm och då kommer vi att få göra jättemycket själva så om jag inte totalt missat någon husleverantör så har du helt rätt i att det inte går att få ett enplanshus i samma storlek för ett liknande pris. Som jämförelse så kostar t.ex. Myresjöhus Kantad ca 3 miljoner i grundutförande (Stockholm)
 
Be en lokal byggfirma räkna på det, en firma som bygger lösvirke, blir mer gediget så, eventuellt billigare också. Naturligtvis får de räkna på ett likadant hus, lika mått etc. Platta på mark istället kanske...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.