Är i full fart och budar på ett hus som har stått tomt de två senaste månaderna då säljaren fått ekonomiska problem och bara stuckit från huset. Elen och vattnet är avstängt vilket gör att huset har stått utan någon uppvärmning under den kalla perioden som varit (-20c).
Mäklaren har hela tiden gått ut och sagt att man måste lägga om alla vatten och avloppsrör i huset. Huset är byggt på en betongplatta där halva huset har en källardel.
Vi ska dit och titta lite till på huset i helgen och avgöra om vi ska vara med längre eller om vi ska lägga oss i budgivningen. Det jag undrar är om någon vet hur man kan se om vattenrören har skadats utan att man måste sätta igång värmen och vattnet? Vad kan man räkna med för kostnader? Vi har tänkt oss runt 200-300kkr men räcker det?

Tacksam för alla svar som jag kan få :)
 
Om huset har stått nu i Jan utan värme så är nog vattenrör och rör till elementen garanterat spruckna på iaf ngt ställe !

Det är inte så lätt att se - man får dra igång systemen och mäta vattenförbrukningen samt titta efter om det finns ngn synlig läcka.
Det är inte ens säkert att man kan se detta innan tjälen gått ur marken - det kan ju finnas läckor i rören till huset också - som f.n. är tilltäppta av ispluggar -men som senare tinar.

I värmerören så kanske man får koppla ngn mätare för att se om man förlorar tryck ngn stans...

200-300kkr kan kanske räcka - beror på husets storlek och beskaffenhet - att gjuta om delar i en platta är nog rejält dyrt. Kan man bara plugga bef. rör och dra nya så blir det nog billigare.

Jag antar att du menade 200-300kkr för bara ny rördragning - sen tillkommer ju annat i ett hus som stått övergivet förstås - badrummet lär väl behöva nya blandare osv om inte annat ?

/K
 
Kom ihåg att du kan glömma allt vad ersättning för dolda fel heter för ett objekt som detta. Utgå från att allt är kasst och mögligt, tills du via noggrann undersökning kunnat konstatera att det inte är så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.