aha.. ja, inte för att vi är några byggarbetare men det är väl ingen av oss som har tummen mitt i. Måste säga att jag lutar helt klart åt att få det stomrest och låsbart för att kunna påbörja arbetet inomhus så fort som möjligt och sedan lägga ut VVS, el och kakel/klinkerarbete. Min sambo däremot tycker att vi ska i stort sett allt själva. Men ärligt talat, jag känner mig själv och jag tror inte jag är så sugen på att komma hem varenda dag efter jobbet bara för att slänga i sig maten och sedan vidare till ett kallt och blött bygge, även om det är ens egna hus man bygger. Det är väl också därför att man vill att det ska gå snabbt så man inte får någon slags hat-kärlek till huset. Och givetvis för att man vill flytta in så fort som möjligt i sitt nya fina hus! ;) Men det klart, kan man tjäna en halv miljon på att göra det mesta själv så tål det ju att tänka på... frågan är väl hur balansen mellan bekvämligheten och snålheten är just den dagen man skriver avtalen...

/M
 
Vi kommer att köpa åtagande 1 & 2 från Fiskarheden för att komma igång ordentligt. Åtagande 3-5 kommer vi (d.v.s. min sambo) att göra själva tillsammans med en snickare som vi hyr in på egen hand. El, vvs, och grund kommer vi att ta in offertar på och se vad som är mest prisvärt.
 
råd- skulle givetvis stå tid :)

nä, även om vi kunde själva tror jag inte vi skulle vilja det. speciellt inte med 2 små barn under 4 år och 2 heltidsjobb....
Därför så många nya hus säljs, kallas skilsmässohus i byggsvängen har jag hört. Att man tar sig vatten över huvudet och det hela slutar illa....
 
När vi bestämt oss för vad vi ska göra själva så har vi helt enkelt utgått från att vi inte känner oss riktigt bekväma med att betala över 4 miljoner exkl. garage och sen sett vad vi måste göra för att komma ner i den summan.

Nu kommer vi antagligen inte lyckas utan kommer antagligen att hamna på ca 4,1 miljoner men det känns rätt ok det också.
 
vi kommer hamna på ganska exakt 3 miljoner, är mycket pengar det med.
då ingår visserligen dubbelgaraget i det priset...
 
Okej, vet inte om vi räknat helt åt helsike men vi räknar med ca 1,7 för allt + - 20 % i oförutsedda kostnader.. inkl. tomt.... det kanske beror på var man bygger. Snart dax för möte.. he, he.. *förväntansfull*
 
FordPrefect skrev:
Okej, vet inte om vi räknat helt åt helsike men vi räknar med ca 1,7 för allt + - 20 % i oförutsedda kostnader.. inkl. tomt.... det kanske beror på var man bygger. Snart dax för möte.. he, he.. *förväntansfull*
Det beror ju helt på hur mycket man kan göra själv och om man har kontakter som kan fixa markarbete billigt och liknande. Vi kommer att få betala nästan 500 000 bara i avgifter och försäkringar och liknande. :(
 
vårat hus kostar 2,4miljoner tomten 150 000 resten är övriga utgifter bland annat pålning..... kommer landa på ca 3 miljoner precis
 
Har själv byggt Fiskarhedenvillan Doppingen med dubbelgarage.
Bostadshuset tog vi entrepenad på förrutom våtutrymmena som jag gjort helt själv. Och garaget har jag byggt helt själv förrutom plattan.
Var noga med att kontrollera upp era entrepenörer. Har haft väldig otur med mina som fiskarheden rekommenderat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.