Jag gläds åt att dagens IT teknik verkligen gynnar ens byggnadsvårdsambitioner! Om jag ser på vår gårdsmiljö så kan jag ta bort alla fula TVantenner och klara mig med en aktiv antenn inne på vinden. En telefontråd får man stå ut med ;) men om man vill ha kommunikation mellan fler hus inom gårdsbilden så har man nytta av såväl trådlös telefon som trådlöst nätverk för datorer! Inomhus så behöver man inte stora stationära datorer utan mindre laptops osv. Jag ser fram emot när PCn bara är en tunn "glasskiva" med trådlösa anslutningar! Enda eländet är stora tv skärmar, men dom är åtminstone platta! :)
Det här var väl ingen direkt fråga utan mer en reflektion.
 
Ja, ett liv utan sladdar är ett liv utan problem! :)
 
Ja den har man väntat på. Kl 19 svensk tid vet vi. Jag sitter klistrad. :)

Men jag håller inte riktigt med i övrigt gafsan. (Tebaks till vad byggnadsvård e.g. är, tänk att man alltid hamnar där :D ) Nog för att jag kan förstå varför man väljer en platt TV, men inte är väl en tjock-TV negativ för den "byggnadsvårdambitionen" som finns? Visst flyter det estetiska in i och är en del av byggnadsvården, men när det kommer till lösa och dessutom enstaka moderna ting i ett hem som inte påverkar huset i övrigt så tycker i.a.f. jag att det är tveksamt. Värre är väl då uppenbart moderna ting som försöker döljas. min käpphäst...
 
Min lilla käpphäst är att jag är ruinromantiker....;) Nä, inte för att jag bor i en, jag har en bredvid lilla huset som vi kämpar med!:D Det blir lite scenografi för mig, liten yrkesskada... det är kul att spänna bågen och se var gränserna för hur man kan sammansmälta nytt och gammalt så man får en flytande gräns, att man efter ett tag kommer på att: Oj, där var det en diskmaskin! eller: Jaha, ni har en dator. En illusion! Vårat hem ska se lite gammalt ut helt enkelt, det nya ska inte sticka ut. Om TVn är tjock eller platt spelar egentligen ingen roll, den är bara störande i min drömmiljö. Undantag är förstås barnens rum, dom får det dom vill ha.
 
Aha. Din drömmiljö, då förstår jag, inte "ens byggnadsvårsambitioner". ;)

Ett ärligt, personligt uttryck står först på min lista vad gäller det estetiska, och det verkar du ha en hel del av så jag tror inte att man känner sig lurad när man kommer hem till din scenografi. :)
 
Hihi, ja det här är min och makens egotripp! Det lustiga är att jag får ett lugn och balans i en "gammal" miljö, så scenografin har faktiskt en tanke. Eller snarare att det är nåt som driver mig att skapa nåt som är harmoniskt. Jag har inte tänkt ut en strikt plan utan kör på magkänslan.
 
Hehe. Vad gäller "det moderna" har vi hela krutet:
- Både jag och maken är hemmabiofantaster. I vardagsrummets tak sitter en projektor och över ett av fönstren - vi har ju fönster i alla riktningar - hänger en stor bioduk (utifrån ser det ut som ett blindfönster). Stora högtalare, jag skulle nog ha föredragit att ha dem lite mer diskreta, men... (sladdarna är åtminstone dragna i golvet)

- Vårt bredband är ju nedgrävt och kommer in i kammaren (kontoret) via golvet, men på väggen sitter en box som lyser och har ett gäng anslutningar. Vi har så mycket som tre datorer igång i huset, det lär bli fel (kan vara läge att tala om att maken är programmerare, medan jag är en kulturjournalist mitt ute i ingenstans).

Jag hade svår ångest över alla prylar innan vi flyttade in. När vi väl flyttade in - höggravid, utan extra bil, orkade inte sitta vid datorn pga ryggproblem och foglossningar - kände jag bara att jag skiter i vilket, projektorn och satelliten måste upp NU.
 
Ha! Måste erkänna jag med. Jag har riggat för bio i Magasinet/ateljén och med en ny router så får jag bredband i såväl ateljé och bagarstuga. Dom stora högtalarna med baselement hamnar också där. I stora huset blir det nog mikroskopiska högtalare. Med en ny placering av den trådlösa telefonens basstationen, som jag döljer med ett blombord, så kommer jag att nå både bagarstuga och ateljé. Telefonledningarna dras om via vinden för att komma rakt ner till basstationen. Vi har tre tonåringar med datorer samt makens och mina jobb, så jag skulle inte stå ut med all teknik alltför synligt.:S Men i stora salen kommer det inte ens in en TV. Köket får inga högskåp med inbyggda ugnar osv. Inbyggda spotar finns inte. Listan kan göras längre. Mitt hus ska överleva alla sk intelligenta hus :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.