Vi har ett gammalt hus på Värmdö, grunden med källare står direkt på berget och det är väldigt fuktigt där. Höjden inne i källaren direkt mot berget är mellan ca 0,5 till 1,5 meter. Sen har vi en till mindre källardel med gjutet golv där det är 2 meter i takhöjd, där har vi tänkt ha tvättstuga. Inne i huset luktar det gammal stuga från dessa fuktiga utrymmen. Just nu håller vi på och renoverar huset så vi skulle behöva få hjälp med vad vi skall göra åt fukten etc.

Kan någon rekommendera någon som kan hjälpa oss med tips och konkreta råd vad vi skall göra åt fukten?
 
P
Jag är i nästan samma läge. Överlag är luften torr och golvbjälklaget är i förvånansvärt gott skick. Dock vid hällregn och snösmältning så tar sig lite vatten in som rännilar. Huset ska byggas till så nya grunden kommer att förändra förutsättningarna så det fixar sig då.

Börja med att stoppa in en sorptionsavfuktare och täta ventilationgluggarna temporärt, tex med tillkapade cellplastskivor. Eftersom huset står på berget är det bra läge att rensa rent från allt skräp, jord och annat. Efter ett par veckor torde miljön bli märkbart bättre. Avfuktaren bör vara dimensionerad att klara volymen i utrymmet. Poängen med att täta ventilationsgluggarna är att avfuktaren inte ska behöva avfukta luft som kommer in utifrån. Dock finns det är en risk att lukten tilltar temporärt.

Gör några stickprov av bjälklaget genom att riva bort blindbotten och isolering på ett eller ett par ställen. Under våtutrymmen och diskbänken i köket är det ju alltid intressant att se om det är en svampskog eller inte. Ta med lite av isoleringen ut och lukta på den. Då bör ni få en uppfattning om läget.

Rent allmänt. Se över dränering och takavvattning. Se till att fritt vatten inte kommer in. Tex mha hålkäl med membran, isolerande dränskivor och/eller platonmatta och ev. sprickinjektering. Se till att vatten som trots allt kommer in kan ta sig ut så att det kan ledas bort tillsammans med drän eller dagvatten. I sin enklaste form kan det vara en golvbrunn vid lägsta punkten.

Söker ni en totalentreprenad så kan http://www.ettbygge.se/ säkert hjälpa er. Jag har själv inte anlitat dom, men jag har pratat med dom om renovering av vårat hus. Tyckte dom gav ett seriöst intryck, dock har jag redan anlitat andra entreprenörer för delar av jobbet så en totalentreprenad funkar inte för oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.