Börjar med en snabb fråga för att fylla på med mera information ikväll när jag kommer hem och ser hela min setup. Jag har installerat trådat nätverk i mitt hus (ADSL med filter -> router -> 24p switch), med god hjälp av Nätverksskolan på denna sidan, samt ett Bosch Easy Series i huset.

Men, till frågan. Jag köpte en Philips trådlös telefon till familjen i julklapp och när jag kopplade in den var det emellanåt ett eko (eller som att jag pratade med högtalarfunktionen påkopplad) samt att jag hördes MYCKET lågt av motparten (flertalet gånger har motparten lagt på för att de antagit att ingen är i andra änden). Trodde det var fel på telefonen då vår gamla trådlösa inte uppfört sig på detta viset och returnerade den. Har nu fått den utbytt, men felet kvarstår?

Har mestadels märkt av felet när jag ringer upp någon, tror inte att felet är likadant när jag tar emot ett samtal, men jag är osäker där ännu så länge.

Så frågan är, kan felet bero på något felaktigt i min installation? Som sagt, har inte klart för mig om jag serie- eller parallellkopplat telefonuttagen, men återkommer om detta ikväll.
 
Så här är det kopplat: på förstajacket har två trådar (använder inte något av de vanliga telefonjacken) ur en fyrtrådig kabel anslutits (på undre stiften) och denna kabel går in till rackskåpet och direkt in i ett utanpåliggande "väggtryne", fast detta tryne har även en kabel som går ut ur den och vidare till larmet.

Jag har haft lite elektrikerhjälp vid den fortsatta installationen så detta kan jag inte fullt ut, men jag antar att alla fyra trådarnaär kopplade i trynet som sagt och i ur trynet går kabeln till larmet, som alltså sitter först (efter en del testande)

Där i detta väggtryent sitter ett "genomgående tryne som är filtret till ADSL-modemet

Sist och högst upp sitter en vanlig telefonkontakt (som man vanligtvis sätter i vägguttaget) och den går vidare till patchpanelen, men i panelen är endast två trådar fästa på första panelporten/uttaget. Antar att endast två trådar är kopplade då det ju inte går att få det seriellt när vi bara startade med två trådar ur första jacket då övriga vägguttag inte används.

De följande portarna/uttagen i patchpanelen är seriellt kopplade, men det kanske inte fungerar seriellt i och med att bara två trådar går in i panelen eller räknar man att det blir seriellt emellan portarna/uttagen?

Hur som helst så kvittar det om jag sätter den nya trådlösa telefonen i första porten/uttaget eller andra, ekar fortfarande enormt i den trådlösa telefonen när jag ringer upp någon.

Har i och för sig inte använt den medföljande telefonkabeln till den nya trådlösa telefonen (då jag inte vill kapa sladden och sätta på en RJ45-kontakt innan jag vet att jag är nöjd med telefonen) utan kör med den gamla som vi hade till vår förra trådlösa telefon. Jag noterar nu att den gamla sladden (som används) är 4-trådig och den nya medföljande (som ej används) endast är 2-trådigt kopplad. Kan det vara felet?

Vad annars?

(förstår den som har problem att läsa och följa kedjan av koppplingar, så ursäkta på förhand)
 
Jadu, mig fintade du snabbt bort. Men jag antar att telefonens medföljande kabel har standardkontakt. Testa att använda den men koppla direkt på ADSL-filtret. Funkar det inte då heller så har du ju i alla fall eliminerat några felkällor.
 
Eftersom du säger att din telefon levererades med en kabel med bara två ledare, kan du kolla uttaget på telefonen och se om det sitter 2 eller 4 anslutningsbleck där? Sitter det bara 2 så blir det ingen skillnad på om du använder den medföljande kabeln. De andra 2 är helt enkelt bara för att leda tillbaka signalen till nästa telefon i seriekopplingen.
Hade en (importerad) trådlös för många år sedan som hade någon intern paralellkoppling.
Visserligen tycker jag inte du borde få något problem sålänge du inte har något mer inkopplat efter den trådlösa, för som jag tolkar det du skriver så är larmet kopplat korrekt innan telefonen, och då borde inte den påverka detta.
 
Att det ekar låter som att det är problem med impedansanpassning, reflexioner. Vad händer om du plockar bort ADSL-filtret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.