Hej,

Det är nästan ett år sedan jag gjorde det sist. Jag har Ik3 = 8077A samt Ik1=960A. Hur får jag fram förimpedansen?

Det ända som kommer upp i huvudet är formeln Ik1=(c*Uf)/Zför vilket skulle ge Zför=(c*Uf)/Ik1. Kan det stämma?

MVH
- Styrman_jansson
 
Ja, jordslutningsimpedansen blir ung 230/960.
Det är dock misstänkt stor skillnad på Ik1 och Ik3? Borde inte va mer än det dubbla?
 
Bo.Siltberg skrev:
Ja, jordslutningsimpedansen blir ung 230/960.
Det är dock misstänkt stor skillnad på Ik1 och Ik3? Borde inte va mer än det dubbla?
Det är värden från nätägaren så jag antar att man får lita på dem?
 
  • Gilla
traceour
  • Laddar…
Om Ik3 är >8kA så är inte 6kA jfb & automater godkända om du har det i centralen.
Men jag tror nog att elverket har räknat fel på kortslutningsströmmen. Har aldrig varit i en bostad som har mer än 3-4kA Ik3.
 
spinout skrev:
Om Ik3 är >8kA så är inte 6kA jfb & automater godkända om du har det i centralen.
Men jag tror nog att elverket har räknat fel på kortslutningsströmmen. Har aldrig varit i en bostad som har mer än 3-4kA Ik3.
Om TS har Ik3 8kA är inte heller 10kA dvärgar tillåtna om man ska vara regelrätt.
Nu är ju det som sagt mycket osannolikt och Ik1 960A låter mer rimligt, nätberäkningar i såna fall använder ofta c=0.85 så i ursprungsfrågan blir Zför≈200mΩ.

Ik3>3*Ik1 är mycket ovanliga så uppgiften TS har måste vara felaktig.
 
GK100 skrev:
Om TS har Ik3 8kA är inte heller 10kA dvärgar tillåtna om man ska vara regelrätt.
Nu är ju det som sagt mycket osannolikt och Ik1 960A låter mer rimligt, nätberäkningar i såna fall använder ofta c=0.85 så i ursprungsfrågan blir Zför≈200mΩ.

Ik3>3*Ik1 är mycket ovanliga så uppgiften TS har måste vara felaktig.
Nu är dessa värden vid anslutningspunkten (kabelskåpet ute vid vägen). 30m EKKJ 3x10/10 tar ner Ik3 under 7,5kA (ca. 4kA) så till och med 6kA dvärgbrytare funkar fint. Dessutom begränsas väl kortslutningströmmen av diazedsäkringarna i mätarskåpet.

Hittade också info om spänningsfaktorn(c) i SS424 14 05.

Har mailat nätägaren om den stora skillnaden mellan Ik3 och Ik1. Kan det dock inte vara så att man har en ganska klen area på återledaren så den får väldigt hög impedans?
 
En klen PEN? Det hoppas du inte!
Hur långt har du till distr.trafon?
 
PEN-ledaren är allt som oftast klenare i äldre elnät. Om det påverkar jordslutningsströmmen vet jag dock inte..
 
GK100 skrev:
Om TS har Ik3 8kA är inte heller 10kA dvärgar tillåtna om man ska vara regelrätt.
Förstår jag inte varför? 10kA stum 3-fasig kortis. Klarar dom 10 så måste dom klara 8
 
nix, du kan läsa mer om det i standarden för dvärgbrytare HB 414.

Men kortfattat för att kunna garantera att dvärgbrytare fungerar tillfredställande efter mer än en kortslutningar så måste du räkna med en faktor k i detta fallet 0,75
Detta ger att Icn=8000/0,75=10666A
Alltså en dvärgbrytare märkt 15kA. Fast nu blev jag osäker på om jag räknat rätt, man kanske tom måste annvända en faktor på 0,5 i och med att Icn är större än 10kA. GK100 kan du fylla i lite? Tror du har bättre koll på detta än jag.
I så fall måste du välja en dvärgbrytare med brytförmågan 20kA...
 
Akzid skrev:
nix, du kan läsa mer om det i standarden för dvärgbrytare HB 414.

Men kortfattat för att kunna garantera att dvärgbrytare fungerar tillfredställande efter mer än en kortslutningar så måste du räkna med en faktor k i detta fallet 0,75
Detta ger att Icn=8000/0,75=10666A
Alltså en dvärgbrytare märkt 15kA. Fast nu blev jag osäker på om jag räknat rätt, man kanske tom måste annvända en faktor på 0,5 i och med att Icn är större än 10kA. GK100 kan du fylla i lite? Tror du har bättre koll på detta än jag.
I så fall måste du välja en dvärgbrytare med brytförmågan 20kA...
Nja det är väl OK att ha kortslutningsströmmar upp mot 10kA till en 10kA dvärgbrytare på t.ex. en industri eftersom den då förmodligen inte handhas av lekmän. Hanteras den dock av lekmän är det faktor 0,75 som gäller. Detta gäller dock inte 6kA så Ik3 upp till 6kA är ok att ha framför dem. Jag kommer dock inte ihåg var detta stod...

Dock är det ju ganska ovanligt att behöva 10kA i en villa eftersom mätarsäkringarna borde begränsa kortslutningsströmmen ganska markant...

Beträffande klen återledare så blir den ju klenare med t.ex. en FKKJ 3x25/16, 3x35/16, 3x50/25 o.s.v.

Förr hade man ännu klenare återledare (jmf AKKJ 240/72 och 240/50) så jag tänkte att det kanske kan vara något sådant som spökar?

Klenare area på återledaren påverkar ju absolut kortslutningsströmmen vid jordslutning eftersom det blir högre impedans på återledaren testa att räkna på en 240/72 och en 240/50 så får ni se...
 
Redigerat:
Halva arean på PEN var vanligt förr, nuförtiden är det dubbla som gäller, jämför AXQJ 4x240/146.
 
Slugge skrev:
Halva arean på PEN var vanligt förr, nuförtiden är det dubbla som gäller, jämför AXQJ 4x240/146.
"som gäller" var väl att ta i. Den finns och det förekommer att man använder den. Behovet kommer säkert att öka.
 
Vet ej hur VF och Fortum gör men Eon kräver fullskärm och 5-ledare på nya serviser så jag vet inte om du är dåligt uppdaterad eller du bor i en del av landet där andra regler gäller.
 
Slugge skrev:
Vet ej hur VF och Fortum gör men Eon kräver fullskärm och 5-ledare på nya serviser så jag vet inte om du är dåligt uppdaterad eller du bor i en del av landet där andra regler gäller.
Jag arbetar mest med installationer inomhus + en del gatubelysning så jag råkar endast på kraftnätet vid just anslutningar.

Jobbar i linköping och linköpings kraftnät (eller utsikt nät) har aldrig kört med fullskärm vad jag vet. Det är möjligt att kraftnäten, som du säger, kör mer och mer med det. Och jag förstår varför...

Än så länge verkar fullskärmad kabel vara nästan dubbelt så dyr så den används väl bara om det är nödvändigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.