Boråstapeter är bara ett koncernnamn. Boråstapeter har väldigt många olika kollektioner, borosan bl a. Allt som kommer från dom har en genomgående hög kvalitet, och skulle det mot förmodan strula med något så löser dom det.

Fick en gång färgskillnader på 2 av 20 rullar moment, trots rätt trycknummer. Ringde och förklarade och 2 dagar senare fick jag 20 nya rullar.

Hände en eller två ggr på 10 år.
 
Vi tapetserade en fondvägg i vardagsrummet med tapet från Rusta som vi bara "sprang på". Blev HUR bra som helst och gick jättesnabbt och vi var nöjda då vi tittat på en annan tapet som kostade 680:-/rullen! Känns ännu bättre idag, då vi efter ett halvår hittat hus och flyttar från lägenheten vi satte tapeten i. ;-)
vardagsrum-3_60777308.jpg
 
De jag har kikat på heter Plain, någon som har erfarenhet av dessa?
 
Linisen_01 skrev:
De jag har kikat på heter Plain, någon som har erfarenhet av dessa?

Har satt Plain i över ett halvår, bara tapetsering, och tycker att det är en mkt bra tapet. Lätt att sätta, men underlaget måste vara helt slätt.

Också Boråstapers kollektion.
 
Vi är ute efter en vit enkel tapet. Butiken visade och rekommenderade oss Plain.
Har du någon annan du kan rekommenderar om man nu råkat vara slarvig med underlaget på något ställe? Man är ju inget proffs.

Fick även hem en provbit av Borosan, men tycker mig skymta något litet mönster i deras vita tapet.
 
Ingen tapet döljer ett slarvigt underarbete.

Vill ni ha helt vitt måste ni måla. Det blir snyggare plus att snickerierna flyter ihop bättre med målat vitt än nån vit tapet.
 
Tapeter ger ju sjukt mycket snyggare yta än när du målat, det är ju dessutom grymt mycket viktigare med underarbete när man ska måla. Alla skavanker förhöjs snarare än döljs när man målar.

Har du tittat på plain och vill ha en plain som döljer mer så fråga efter den gamla plainen, art. 8775. Den är grymt tjock och dessutom skrubb bar. (nästan lika tålig som en vinyl.) Den utgår dock nu i mars
 
Borosantapeterna är även alldeles utmärkta som hushållspapper om ni skulle glömma handla nån gång och har tapetrullar över. Har aldrig sett papper som suger åt sig vätska så bra och som lämnar så fina stora fläckar efter minsta vattendroppe. Så glöm bort det där att försöka tvätta bort nåt från tapeten.
 
Använde mig av boråstapeters plain(easy up) i min gamla 2a förut och tyckte den var tjock och fin att hänga upp men som sagt finns det minsta lilla bula eller nått skräp som fastnat på väggen så kommer det att synas efter tapetsering så var noggrann med underarbetet.
 
jhenrikj skrev:
Borosantapeterna är även alldeles utmärkta som hushållspapper om ni skulle glömma handla nån gång och har tapetrullar över. Har aldrig sett papper som suger åt sig vätska så bra och som lämnar så fina stora fläckar efter minsta vattendroppe. Så glöm bort det där att försöka tvätta bort nåt från tapeten.
Vet inte vad du svarade på men det är skillnad på tapet och tapet.
 
magnux skrev:
Vet inte vad du svarade på men det är skillnad på tapet och tapet.
Kvalitet på billiga tapeter var väl ämnet? Och Boråstapeters billiga variant heter väl Borosan? eller finns det flera varianter även där? I så fall gäller mitt uttalande de billigaste av dessa. Riktigt dålig kvalitet alltså, men som vanligt får man nog vad man betalar för även när det gäller tapeter...
 
jhenrikj skrev:
Kvalitet på billiga tapeter var väl ämnet? Och Boråstapeters billiga variant heter väl Borosan? eller finns det flera varianter även där? I så fall gäller mitt uttalande de billigaste av dessa. Riktigt dålig kvalitet alltså, men som vanligt får man nog vad man betalar för även när det gäller tapeter...
Vad jag syftade på var att de senaste 5-6 svaren har gällt boråstapeters plain. Det är stor skillnad på plain och borosan.
 
magnux skrev:
Vad jag syftade på var att de senaste 5-6 svaren har gällt boråstapeters plain. Det är stor skillnad på plain och borosan.
Det hoppas jag verkligen ;=)...skulle väl citerat in förstainlägget i mitt svar, sorry.
 
Fast Borosan håller bra mycket högre klass än många andra engelska, franska younameit-tapeter. En Borosan kan du nästan knyckla ihop till en boll om du skall in på nåt trångt ställe. Försök att göra det med en Ralph Lauren...

Ang Plain så förstår jag inte hur man kan påstå att den döljer underarbetet? Varje gång jag har satt den så har man varit tvungen att vara väldigt noga med underarbetet.
 
Självklart döljer inte tapeter ett dåligt underarbete, men vissa döljer mer än andra. En borosan är varken styv eller särskilt tjock, den följer med underlaget och jämnar inte ut mycket. Däremot finns det ingen helt enfärgad borosan (om man inte räknar easy-up versionen) de är melerade och det gör det svårare för ögat att se skuggor och ojämnheter på samma sätt som i en helt slät enfärgad tapet.

När boråstapeter gjorde den senaste Plain versionen (2009) så bytte man kvalitet på pappret och den nya är mycket tunnare än den som gjordes innan. Om man istället ser till att få tag i en utav de äldre versionerna så är de som moment tapeterna. Vilka är dom ända non-woven tapeterna jag vet som benämns som skrubbara. De är riktigt tjocka och styva.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.