Vi bygger ett hus på 150m2 + 50m2 garage. Golvvärme i plattan både i huset och garaget (300mm cellplast).

Garaget går på en egen slinga. Jag kan inte det här så bra och golvvärmen i garaget är ett tillval som inte ingår i "huspaketet". Måste jag ha en extra pump för bara garaget? Visst måste jag ha eget expansionskärl i garaget om jag kör separat system där?

Vad ska man fylla golvvärmesystemet med? Vatten eller någon spritlösning? Vi bor i Östersund och där kan det vara rätt kallt ibland -15C idag :p
 
Glömde säga att garaget är vidbyggt huset och Fjärrvärmecentralen sitter max 1m från golvvärmefördelaren i garaget.
 
C
Då kopplar du in garaget på det ordinarie vattensystemet bara. Du ska väl inte ha ouppvärmt garage? Då behöver du inte ha nån vätska i, man bara fyller systemet med vanligt vatten som vanligt.
 
Men då får man ALDRIG stänga av värmen i garaget så slingorna fryser. MÅSTE alltid vara plus.

Protte
 
Jag har hört att om man fyller systemet med en spritlösning finns risken att man inte får upp temperaturen i huset. Detta eftersom spritlösningen är sämre värmebärare än vatten. Någon som vet eller har erfarenhet?
 
du skall ha en shunt grupp till fördelaren om du har det i huset annars så är det redan ned shuntat vid din fjärvärmecentral så då är det bara att ansluta sig till v¨rmekretsen. glucoleller sprit ger en sämre värmeöverföring men inte så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.