Hej. Har 79mm från golvregeln till underkant av dörr tröskeln. Ska ha vattenburen golvvärme i badrummet och klinker. Planen är/var att lägga 22mm golvspån sedan armeringsnät, slang sedan flytspackla. MEN det bli ju 57mm att flyta upp vid högsta punkt, känns onödigt mycke.?
Hur ska jag göra för att få det mest ekonomiska/bästa???? dubbla spån?
Ska jag försöka att få upp slangen en bit från spånet för att få upp värmen bättre?
 
Thomas59
Hade själv ett liknande problem vid utbyggnad av ett badrum. Delar av golvet låg 10-15 cm under önskad nivå.

Jag löste detta genom att gjuta med EPS-betong (billigt, lättarbetat och isolerar bra) upp till önskad nivå för flytspacklingen. 57 mm är iofs inget problem att flytspackla men kanske kan man göra det i omgångar. Flyta upp till lagom nivå, prima, armera, på med golvvärmen och sedan flyta en sista kaka till önskad nivå.
 
EPS-betong, hur lång brinntid är det på den tills man kan flyta på den?
 
Du kan gjuta på EPS betongen omgående efter gjutningen, och den måste gjutas över inom 3 dygn. Alternativt förseglas med primer eller liknande.
 
Okej, det låter ju mycket bra! Måste EPS betongen armeras om man gjuter upp 20-25mm?
 
Titta på rubriken konstruktioner.

http://www.epscement.com/

EPS betong påminner mer om friggolit än om betong, se det som en isolerande fyllnadsmassa.

Finns att köpa på ex. Bauhaus och K-rauta. När jag handlade så var det ngt. billigare på Bauhaus.

Jag körde med ca 50mm EPS och sedan 40 mm flytspackel, med 20mm golvvärme ingjuten i spacklet. Detta på drygt 20 kvm (tambur och gästoa/dusch).
 
Thomas59
hempularen skrev:
Titta på rubriken konstruktioner.

[länk]

EPS betong påminner mer om friggolit än om betong, se det som en isolerande fyllnadsmassa.

Finns att köpa på ex. Bauhaus och K-rauta. När jag handlade så var det ngt. billigare på Bauhaus.

Jag körde med ca 50mm EPS och sedan 40 mm flytspackel, med 20mm golvvärme ingjuten i spacklet. Detta på drygt 20 kvm (tambur och gästoa/dusch).
Köpte också på Bauhaus och vill minnas att det var billigt. EPS:en är lätt att arbeta med och påminner om chokladmousse eller en kladdkaka (mums!) med frigolitkulor i. Hur tunnt den kan läggas vet jag inte. Borde framgå av produktbeskrivningen som du nog kan hitta på nätet. Sök på EPS +betong så borde du hitta uppgifter.
 
Tack för svaren pojkar!

Nu en kanske ointelegent fundering, hur gör man vid golvbrunnet när det blir så högt till det färdiga golvet??. Har en Purus brun med monteringsplatta och man vill ju inte ha för mycke fall heller.
 
Bra fråga. Jag hade lättbetongbjälklag under, och brunnen gjöts fast i det. Dessutom kunde jag dra avlopp nere i källartaket så det är en brunn med utlopp nedåt.

Om du har träbjälklag så är jag tveksam till om det duger att gjuta fast brunnen i det relativt tunna lagret EPS betong och fix, troligen skall den ändå fästas i bjälklaget på något vis. EPS betongen är med all sannolikhet för mjuk för att gjuta fast brunnen.
 
Thomas59
vandame skrev:
Tack för svaren pojkar!

Nu en kanske ointelegent fundering, hur gör man vid golvbrunnet när det blir så högt till det färdiga golvet??. Har en Purus brun med monteringsplatta och man vill ju inte ha för mycke fall heller.
En förhöjningsring är kanske svaret. Överkant golvbrunn ska ligga ca 16 mm över ytan som ska flytspacklas vill jag minnas. Det var ett tag sedan. Efter flytspackling ska brunnskanten ligga flush med golvet.

EPS är inte så formstabilt så brunne bör nog förankaras på annat sätt än enbart i EPS-betongen.
 
hmm ok, är inte heelt med.. hur höga förhöjningsringar finns det?

Skulle man kanske kunna bygga upp monteringsplattan på de vise att man kortla upp reglar som sticker upp tex 22mm ovanför bjälklaget, lr att man skruva fast 22mm reglar på bjälklaget just där monteringsplattan ska fästas. Då skulle monteringsplattan sticka upp 22mm ovanför spånskivan och fallet skulle inte bli så drastiskt. Hoppas någon fattar mina konstiga förklaringar :S

Jag fattar inte heller varför man inte får dra fast monteringplattan direkt på spånskivan egentligen?..
 
Så gjorde man förr (typ 70 talet), dvs skruvade brunnen i spånskivan. Det ställde till massor med vattenskador. Jag tror att det är lite det att spånskiva får inte ha någon kant som inte har stöd i bjälklaget. Du måste ju kottla in småstumpar utefter väggarna mellan golvbjälkarna. Skivan sviktar för mycket om den inte har stöd under alla kanter.
 
Redigerat:
Thomas59
Förhöjningsringarna finns i några standardhöjder så du får anpassa golvytan/fallet efter dessa om du har en redan monterad golvbrunn att a hänsyn till. Ta en som ger 16 mm eller mer över ytan du ska flyta på.
 
hempularn, jo jag är med på hur man ska göra med att kottla upp osv.

Deet jag undrar nu är om det är okej att bygga upp monteringsplattan så den hamnar ovanför spånskivan för att sedan flyta/eps upp till kant i kant, sedan nät, slang och flytning upp till färdig nivå???
 
Thomas59
vandame skrev:
hempularn, jo jag är med på hur man ska göra med att kottla upp osv.

Deet jag undrar nu är om det är okej att bygga upp monteringsplattan så den hamnar ovanför spånskivan för att sedan flyta/eps upp till kant i kant, sedan nät, slang och flytning upp till färdig nivå???
Brunnen ska monteras så att överkant på brunnen hamnar precis i nivå med det färdiga flytspacklade golvet. Du får inte flytspackla över brunnskantnivå och liksom runda av flytspackelkanten ner mot brunnen.

Kommer brunnskanten för lågt i förhålllande till det färdiga golvet måste du använda en förhöjningsring. Det innebär att du måste räkna ut golvnivån INNAN du flytspacklar. Förhöjningsringen kan du inte sätta på plats i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.