Håller på att välja bänkskiva till vårt Tibrokök. Valet står mellan en svart stenskiva (Nero Asolut 40 mm) eller en rostfri bänkskiva 40 mm. Eller en kombination av dessa två. Vad tror ni? Förslag?
 
Kör svart bänkskiva om du vill kunna tillreda mat och baka där. En stenskiva är grymt praktisk. Det är bara att slänga upp matvarorna och jobba.

Rostfri bänk skulle jag ha som diskbänk.

Därefter skulle jag välja trä där jag har uppställningsytor - sådana ytor som inte ska användas som matlagningsytor.

...så har vi ritat _vårt_ kök.
 
Rostfria bänkskivor går bort. För mig är det bårhusvarning på jättelika rostfria kreationer. Fantastiskt praktiskt men inte så roligt för ögat.

Angående stenskivan: När vi tittade på detta hittade vi skivor med en matt yta, det var väldigt snyggt.

Får jag kontra med att föreslå en kombination av sten och massivt trä istället?

 
Jag är lite anti träskivor i just kök pga vatten. Det finns inget mer ofräsch än en träskiva som fått för mycket vatten stänk och inte är ombonad tillräckligt.

Just nu lutar det åt att vi tar hela bänkskivan i sten istället - tyvärr blir det ju bra mkt dyrare. Tot kostnad landar på ca 30 000;-
 
Stenskivan låter skitsnyggt. Har du en länk där man kan titta på den?

mvh
David
 
CC skrev:
Jag är lite anti träskivor i just kök pga vatten. Det finns inget mer ofräsch än en träskiva som fått för mycket vatten stänk och inte är ombonad tillräckligt.

Just nu lutar det åt att vi tar hela bänkskivan i sten istället - tyvärr blir det ju bra mkt dyrare. Tot kostnad landar på ca 30 000;-    
Massiva bänkskivor har blivit mycket dyrare på senare år. Det är ofta en försumbar skillnad mellan trä och sten. Självklart beror detta på vad man väljer för trä eller sten men när vi handlade kök kunde vi välja det ena eller andra utan att priset påverkades nämnvärt.

Jag håller med om att trä är aningens opraktiskt i köket, men det är ju fantastiskt läckert. Har man dessutom en kökschef som är aningens pedant är det inte ett problem. Vattnet och annat kladd försvinner av sig självt efter en stund - fråga mig inte hur... ::)

 
Är det Nero Asoluto du syftar på?
 
Mattslipad sten är attans snyggt, men en modefluga hoppades "vår" säljare på Tibrokök.

Genom slipningen har man förstört de goda egenskaperna på graniten. De suger åt sej skit, måste underhållas och går inte att använda för bakning - snyggt i utställning, mindre praktiskt i verkligheten.


 
Vi har planerat för 5 m granitskiva i köket. Prisskillnaden var enorm mellan att beställa via köksleverantören ( ca 30') och att åka till det lokala stenhuggeriet, som dessutom kommer ut och mallar upp skivan så den blir exakt. Då kostade samma skiva 16,5'.
Dessutom var det en bonus att gå omkring och tiltta och känna på alla läckra stenar på deras lager och själv välja vilken skiva det ska vara :D
 
Bompan skrev:
Vi har planerat för 5 m granitskiva i köket. Prisskillnaden var enorm mellan att beställa via köksleverantören ( ca 30') och att åka till det lokala stenhuggeriet, som dessutom kommer ut och mallar upp skivan så den blir exakt. Då kostade samma skiva 16,5'.
Dessutom var det en bonus att gå omkring och tiltta och känna på alla läckra stenar på deras lager och själv välja vilken skiva det ska vara :D
Var hittade ni en så billig stenhuggeri ?
 
NS Sten i Uppsala
 
tack för informationen ;D

har de en hemsida ?
 
Har inte hittat någon... Telefon har de dock;
018-129160
 
Bompan skrev:
Har inte hittat någon... Telefon har de dock;
018-129160
Tack så jätte mycket ;D
 
Måste varna för mattpolerade skivor. Om man häller en droppe olja på den, eller annat fett, så blir där en fläck som man inte kan få bort själv. Det stenhuggeri som hjälpt oss lät mig ta hem en bit för att testa och inget hjälpte - det var helt kört....

Annars ser jag inget som talar mot granitskivor. Dock kan man kombinera med andra material som t.ex. trä för att det inte skall bli stelt som en svart skiva kan bli om man har mycket.

//Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.