Jag kör med en Nibe 1245-12 sedan 1,5 månad och det har fungerat skapligt den första månaden.
Nu de senaste veckorna har den börjat gå nästan hela dygnet och detta med samma inställningar som tidigare jag har inte ändrat något.

Jag har fört statistik över gångtider osv från början och då vid -5- -10 grader så gick pumpen med ca 20-25 starter och 16 gångtimmar/dygn.(lite många starter kanske men de ska justeras bort när volymtanken installerats)
Nu helt plötsligt så vid samma utetemp och innetemp så går pumpen 10 starter och 21-22 timmar/dygn alltså nästan hela tiden.
Förut klarade pumpen -19 grader utan tillsats och nu ¨den senaste tiden har den gått in redan vid -14 grader.
Vad kan detta bero på? det enda jag noterat som skiljer nu från första driftsmånaden är att intempen på köldbärarsidan sjunkit från +3 grader till -1 grad alltså 4 grader - är detta normalt under vintern?
Det känns som den inte är jobbar lika effektivt längre - den får jobba mycket mer för att behålla samma temp och det måste ju bero på något.
 
det är normalt att tempraturen ändras i ett nystartat borrhål.

är du säker på att volymtank är lösningen på dina problem?

kolla lite vad vi vkrivit i de andra trådarna om just din pump
 
Jag har fått irriterande knäppningar i rörsystemet efter installationen och därför rekomenderar de mig att sätta in en 200 liters volymförstorare som förhoppningsvis hjälper mot detta.

Är det verkligen normalt med minusgrader på köldbärare in?
Har jag tagit ut så mycket energi ur hålet redan att det sjunkit 4 grader på 1 månads användande?
Borrdjupet är ju ändå 200m, 191m aktivt så det ska ju vara rejält tilltaget.

Vad jag undrar är varför pumpen går så mycket längre tid nu vid samma temp än vad den gjorde för en månad sedan?
Den går ju ca 30% mer tid nu.
Beror det på kallare in temp på köldbäraren?
 
Lägre köldbärare ger lägre effekt ur pumpen, kanske uppåt 2kW i ditt fall så längre gångtider blir det pga detta.
 
Vad har ni för temp på köldbärarsidan den här årstiden?
 
Kbin +1 grad, Kbretur -3 avläst idag. 7kW pump, 160m borrat, 145m aktivt när anläggningen installerades (flera år sedan), vad det är idag har jag ingen aning om. Håller sig stabilt på dom siffrorna när det ihållande är såhär kallt som det varit nu i flera veckor.

Om jag hade en nyinstallerad anläggning som redan nu visar minusgrader på inkommande köldbärare så skulle jag nog fundera på en reklamation. Temperaturen kommer sjunka ytterligare en smula när anläggningen varit igång ett tag.
 
Redigerat:
Börja med att ställa in pumpen rätt, har svårt att tro att du har din pump rätt inställd, om jag får dra en gissning.

när den är rätt inställd så kanske knäppningarna minskar ! & elförbrukningen med.

sen om det fortfarande knäpper på ett iriterande sätt, så kan du sätta in volymtank. men börja först med att justera in allt.

Kör du med eller utan termostater på radiatorerna?
har du samma tempratur i alla rum?
har du samma tempratur inne vid olika ute tempraturer?

reglerar pumpen korekt på gradminutrarna, eller slår den ifrån på för stor diff mellan bör & är värde?
 
C
190 meter på en 12kW? Syrran har fått offerterat 175 m på 10 kW, så det kanske är lite lite? Hur stort hus har du, och hur är det isolerat? Och var ligger det?

Att tempen på köldbäraren går ner på nån minusgrad eller två under några dagar när det är en rejäl köldknäpp kan man acceptera, men ligger det på -1 konstant vid -5--10 känns lite tveksamt. Som sagt, kanske är läge för en reklamation? Prata med installatören iallafall.

Och som CarMan sa, är systemet injusterat ordentligt? Det borde iofs inte dra SÅ mycket mer effekt för det, men en hel del skillnad gör det allt.
 
Termostaterna är öppnade helt och temperaturen är samma oberoende av utetemp.
Jag provade att ändra gradminutrarna från standardinställningen 60 till 80 för att få ner antal starter men då knäppte det ännu mer som en kulsputa i rören så jag ändrade tillbaka.

Hur vet jag om den slår ifrån på gradminuter eller på diffen som du säger?
 
Huset ligger i Västra Götaland Borås och är väl ca 270 kvadrat inkl. källaren som har klena element.
Huset är från 1950 och är dåligt isolerat men med nyisolerad vind och med gamla fönster.
 
C
Har ni kallt i källaren?

Problemet kan faktiskt bero på det, för installatören (om inte ni har gjort det själva?) kan ha justerat in pannan på att den "shuntar" (inte för att den har nån shunt, men poängen) ut temperatur som räcker till i källaren men är alldeles för mycket på övervåningen. Då får tillskottet gå mer, och pumpen går med sämre verkningsgrad.
 
Tempen i källaren ligger på 17 grader och 20,5 uppe och kännaren sitter nere i bodegan.
Ställer jag in pumpen att gå mot 17 grader så blir det 20,5 uppe och det räcker.

Går det verkligen att reklamera en kall kb in temp? För det är väl borran isåfall som reklameras inte pumpen eller?
Jag har inte fått någon garant för att den ska hålla plusgrader och vad gör man isåfall åt det - går det att ta upp hela slangen och fortsätta borra djupare?

Och vem ska isåfall stå för det?
 
Om du själv har bestämt borrdjup så är det ju förstås svårt att reklamera. Har du köpt en hel lösning av någon som också gjort en dimensionering så tycker jag det är läge att diskutera.
 
Från början var det meningen att borrdjupet skulle vara 180m enligt min installatör men alla säger ju att man ska ta i lite extra så vi borrade 200m vilket gav 191m aktivt det är det enda jag har bestämt vad gäller borrningen.
 
Ok, det låter ju rätt rimligt i mina öron iaf, kanske svårt att ifrågasätta det borrdjupet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.