Lars K skrev:
Vilken returtemp har du då till aerotempern och hur varmt kan du få det i garaget på rimlig tid`? Hur stort garage har du? Vad hade du för aerotemper och hur lång tid tig det att få upp temperaturen? Vad hade du för grundvärme?
Från början har jag bara kopplat på en ytterligare slinga via kulvert till mina 4 enrörs slingor för huset. Returen från garaget har satt en termostat på så att returen från garaget ligger på max 25 grader. I garaget finns 2 radiatorer, en under var fönster. Det är ett dubbelgarage, med en liten arbetslokal längst bak på c:a 18 m3 där det också finns en vattenradiator. I ena hörnet på garaget stod aerotempern som jag fick gratis av en som tagit bort den från torkrummet i ett hus.
Alla slingors framtemperatur, inklusive garaget, styrs av bostadshusets innetemperatur med en Thermomatic CBJ. I garaget är det 10-15 gr beroende på utetemperaturen.
För 10 år sedan byggde vi till garaget med en ytterligare verkstad på 80 m3. Då göt vi in golvvärmerör i plattan och kopplade på denna golvvärme via shunt och cirkulationspump till slingan i den gamla lilla arbetslokalen. Shunten här styrs också av en Thermomatic CBJ vi en innegivare i den nya lokalen. Genom att golvvärmen inte kräver såg hög temperatur är det inget problem att hålla 20 gr där.
Vårt hus är byggt 80 och är på 250 m3 och jag dimensionerade vedanläggningen efter detta, men jag måste säga att det fungerar över förväntan bra trots att vi kopplat på minst 120 m3 till.
//Bosse
 
Intressant - kan man sätta termostat på returen? Det gör att elementen riskerar att inte kunna värma lokalen till inställd temperatur om det är kallt ute?? Fattar jag det rätt att du har kopplat gv-slingorna i verkstaden på returen från elementet i arbetslokalen? Räcker värmen till isåfall?
 
Kom på att jag har en bekant som varit i "energi-svängen" i många år och han sa följande. Om rören fram till den punkt du vill bryta är tillräckligt stora ( i detta fallet pratade vi om 27 mm järnrör) så borde det fungera att bryta framledningen och göra en slinga ut till garaget. Där shunta ner tempen så den blir lagom för golvvärmen, och sen tillbaka in in i huset för att försörja elementen på våning2. Alltså inte använda returvattet som han bedömde var stor chans till att vara för svalt.

Han nämnde också lösningen med att glykolfylla garaget och använda en plattvärmeväxlare, pump och exp kärl i garaget. enligt honom en extra kostnad på runt 4000, men en säkerhet för att inte riskera att plattan fryser vid knas på pumpar eller elavbrott etc.
 
Någon som har något tipps på lämplig värmeväxlare och vad en sådan kan kosta. Är det överkurs eller vanligt förekommande att köra glykol i garaget? Låter ju vettigt att kunna kallställa det om man ex åker på långsemester.
 
_ap_
Hos en kompis håller vi just nu på att koppla in värme i garage samt pannrum via egen glykol krets.

Beroende på grundtemp i garaget skulle jag rekommendera denna lösning.
Har man endast +5* som grundtemp finns inte så mycke "buffert" om något skulle hända.
 
Då garaget ska byggas nu tycker ja först o främst att det ska isoleras lika ordentligt som ett modernt hus, Kommer inte bli billigare att värma hus i framtiden..
Ju bättre isolerat ju mindre behov vilket i sin tur kräver lägre returtemp..

Bra isolerat med golvvärme kommer inte behöva mer än max 35° framledningstemp för att hålla 21° i garaget..
En kompis har lastbilsgarage på 500 m2 med 24 cm isolering i väggar o tak samt 20 cm markskiva under plattan samt fyllt med 30 cm granulering o takhöjden är 5,5 meter, Där krävdes 48° framledningstemp till golvvärmen för att hålla 16° inne då det varit -30° men då är det högt i tak oxå
 
låter vettigt! Jag hade tänkt mig 145 reglar och tillhörande isoleringsplattor. kanske värt då att lägga en 45 isolering åt andra hållet på insidan. Har förstått som att det även är en fördel för att få in elen utan att behöva borra i reglarna på detta sätt. Det tar väl de mesta köldbryggorna också. Är det vad man kan kalla i klass med moderna hus, eller har man ännu mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.