Äntligen ska vi köpa ett hus, eller mer ett skal som ska fixas invändigt.


Därför kommer jag antagligen att hänga här på den här sidan mycket framöver för diverse frågor.

Här kommer den första frågan eller tips/ råd. :)

Huset är på runt 100kvm, ett vinkelhus. Huset har två skortstenar i varje vinkeldel. Problemet är att den ena skorstenen ligger relativt nära övervåningens fönster, alltså delar rummet på ett mindre positivt sätt. Avståndet mellan skorstenen och fönstret är cirka 2 meter. Alltså inte mycket yta att arbeta med, samt att skorstenen hindrar ljus från fönstret att komma in.

Sänder med en enkel ritning, enbart undervåningen där avståndet på bottendelen är 2,30. men blir cirka 2 meter på övervåningen.

Tanken var att det skulle bli kök på bottenvåningen där skorstenen är och att man hade en önskan om att där ha en köksspis.

Men för att få mer yta på övervåningen pratas det nu om att ta bort skorstenen helt, vilket jag tycker vore synd.

Vad tror ni som kan det här bättre.
 
Har du pannrum anslutet till någon av skorstenarna så behåll den. Annars tar ju bara skorstenen plats i onödan. Köksspis är inte riktigt rätt sätt att tackla uppvärmningsfrågan. När nu huset bara är ett skal så vad du gör ordna ett riktigt värmesystem medan det är enkelt.
 
johanpelle skrev:
Har du pannrum anslutet till någon av skorstenarna så behåll den. Annars tar ju bara skorstenen plats i onödan. Köksspis är inte riktigt rätt sätt att tackla uppvärmningsfrågan. När nu huset bara är ett skal så vad du gör ordna ett riktigt värmesystem medan det är enkelt.
Finns inget pannrum tyvärr. Kökspisen är framförallt för att det är mysigt. :)
 
Det går ju alltid att flytta fönstret också...
 
b8q skrev:
Det går ju alltid att flytta fönstret också...
Sant fast utrymmet mellan vägg och skorsten blir fortfarande litet.
 
Fast man kanske kan utnyttja det och göra det inre utrymmet som en sovalkov och den andra delen som själva "lekrummet" för dottern.
 
Vad säger ni.

Ska man skrota skorstenen för ett stort ljust rum?
 
Inga åsikter idéer härifrån.
 
Jag skulle ha behållt skorstenen, men det är jag det. Jag gillar prång och nischer och sånt, och så är det ju det där att det är trevligt att kunna elda en skorstensstock varm även när det är strömavbrott.
 
Hemmakatten
Att ha vedspis/köksspis/öppen spis i köket är en dröm för många så om skorstenen är i någorlunda skick skulle jag också behållit den.
 
Absolut behålla skorstenen.
Fundera bara på hur användbar den där vedspisen är vid ett strömavbrott vintertid
 
Helt sant.
 
Varför riva ner det du redan har? Använd tid och pengar och bygg istället upp det du saknar i ditt hus.
Ett hus utan skorsten är en frysfälla när strömmen försvinner. Bor man mitt i stan så är strömavbrot relativt korta men ute på vischan kan det ta tid innan cirkulationspumpen är igång igen.

Eller köp ett hus utan skorsten ... det finns många såna byggda på 70-80-talet där man kan flytta så gott som alla väggar som man vill - det underlättar att bygga om ett hus som du vill ha det utan att det kostar för mycket.

Jag skulle behålla skorstenar om dom är i brukbart skick och kanske använda dom som ventilationskanaler om reservvärme verkligen inte behövs gaia
 
Börja med att kartlägg skorstenens skick. Om den kräver omfattande renovering kan det vara god idé att ersätta befintlig rökgång med en ny. De är billigare än man kan tro.

Övriga åsikter blir ganska meningslösa utan att resonera helheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.