Vi är en familj med två vuxna och två små barn som tillsammans med A-hus fått fram följande förslag.

Våra grundkrav var bland annat:
- Privat del uppe och social del nere
- Ej helt öppet mellan kök & vardagsrum
- Separat groventre från tvättstuga
- Föräldrasovrum nära men ändå avskilt från barnrum.
- Stora barnrum för lek.
- Rejält allrum

Byggde ny funkisenplansvilla för 5 år sedan på 145 kvm men vill nu ha ett större hus med allrum och stora barnrum.

Resultatet nu är istället ett traditionellt tvåplans på ca 200 kvm. Tanken är att ta bort väggen mot biblioteket och istället sätta dubbelskjutdörrar mellan matdel & vardagsrum.

Kan tillägga att baksidan är i söderläge.

Tanken är att det här nu bli ett långsiktigt boende med rejäla ytor.

Kom igen med ris och ros!

//Robban
 
En väldigt, väldigt fin entrélösning, både groventrén och huvudentrén. Antagligen en av de bästa jag sett någonsin. Och då har jag ändå tittat på en del planlösningar vid det här laget. Fast det kommer krävas en viss dammsugningsdisciplin för att inte dra runt en massa grus i huset när man förflyttar sig från köket till tvättstugan.

Köket ser, sådär vid en första anblick, ut att ha rätt stora avstånd mellan viktiga funktioner. Stort hus ger visserligen stora avstånd men det ser ändå ut att vara en bit att traska mellan kylskåpet och diskbänken.

Sedan är det kanske en brist att det inte finns någon form av kontor/gästrum på nedervåningen. Men det är ju en smaksak.

På övervåningen tycker jag lösningen med den lilla toaletten och de många vinklarna på de båda sovrummen ser onödigt komplicerad ut. Toaletten saknar dessutom fönster vilket är slöseri med tanke på att den ligger vid en yttervägg. En tanke är att istället stjäla ett av de tre fönstren norr om trappan samt ta en meter av det stora badrummet. Den lilla toaletten skulle då ta upp en del av den svårutnyttjade ytan mellan trappan och fönstrena samt en del av det onödigt stora badrummet. Det är ju en lite knepig lösning med tanke på snedtaket men det skulle nog kunna fungera.
 
Redigerat:
Hur små barn har ni???? Innan barnen är runt 10 år vill de sällan vara själva uppe på övervåningen och leka.... Ett mindre rum på nedre plan som fungerar som lekrum kan senare användas till kontor/gästrum!
Annars tycker jag nedre plan ser jättebra ut. Gillar speciellt köksdelen och matplatsen! Dock kanske tvättstugan är i minsta laget...
På övre plan hade jag nog gjort väggen mellan allrummet och de två sovrummen rak (och därmed paralell med den andra väggen.) Dels ser det bättre ut för symetrin. Dels blir sovrummen lite lite större..
Ska ni ha ryggåstak i allrummet på övre plan???? Om INTE så skulle jag nog flytta det lilla badrummet till sidan av trappen ( och stjäla en liten del av vuxenbadrummet) . Ett fönster i badrummet, mittenfönstret bort och ett fönster kvar för ljusgenomsläpp till allrummet. Barnens rum blir då ännu större!
 
Jag tyckte verkligen att T-entrén var en höjdare men på det stora hela taget är förstås det nya alternativet ett fall framåt.

Toaletten på nederplanet saknar fönster vilket jag tycker är en stor förlust. Jag förstår att ni tänker på fasaden men personligen skulle jag nog offra fasadens symmetri för att få in ett fönster där.
 
Jättefint!! Men ABSOLUT ett fönster i badet nere, det går att få till snyggt om man sätter ett likadant litet kvadratiskt fönster även på höger sida, eller vad tycker ni??
 
Mycket bättre lösning på våning 2, är det tänkt att ha en arbetsplats eller liknande på långsidan mellan badrum och ett av de mindre sovrummen?

Tvättstugan känns något trång, hur är det med upphängningsmöjligheter? Kan ni ta lite utrymme av den, i mitt tycke, överdimensionerade wc:n?
 
Det ser ju bra ut! Vi håller på att rita upp ett hus som liknar ert ganska mycket som vi kommer att bygga i lösvirke (också i östergötland).

Några små kommentarer:

* Toan på NV tycker jag också känns onödigt stor. Kan man inte bygga in inbyggd "smatt" för klädhängare i entrén som tar lite av toans yta?
* Varför inte ett tvättnedkast från toan på ÖV ned till tvättstugan, med utlopp i någon garderob. Vi kommer att bygga in det och utan att ha provat det så tycker jag det verkar vara toppen.
* Personligen vill jag kunna stänga till köket, men det är ju en smaksak.
* Jag hade nog breddat groventrén något på bekostnad av biblioteket

Det blir säkert ett väldigt bra hus!
 
Bra kommentarer alla!
-Toan därnere kanske går att krympa något men sen är det det där med handikappkrav på toaletten på nedre våningen.
- Litet fönster på toan och ett likadant i köket för symmetrins skull låter klockrent.
-Tanken är att ha arbetsplats i allrummet på övre våningen på sidan mot entren.

Vi funderar även på att flytta väggen som nu sitter vid biblioteket och lägga den vid köket istället med dubbelskjutdörrar ut mot vardagsrummet. Vad tror ni om det? Då blir det inget "extra" rum därnere men det känns inte så prioriterat.
 
Några saker till! Tvättnedkast är gjutet då badrummet hamnar rakt ovanför tvättstugan.

Vi vill ha ett rejält familjebadrum uppe därav storleken. Däremot funderar vi på att bredda klädkammaren något på bekostnad av föräldrasovrummet.

När det gäller storleken på tvättstuga så kommer vi att sätta in både tumlare och torkskåp (som vi vet mest används för hängning men ändå) så jag tror storleken ska funka.
 
Överlag tycker jag huset har en bra lösning, liknar vårt väldigt mycket på NV.
Dock tycker jag att kul och frys har på tok för långt avstånd från arbetsbänk och spis. Tänk på hur man arbetar i ett kök så det inte blir omständiga avstånd. Om jag vi du skulle jag ta bort öppningen till vardagsrum och lägga kyl och frys på den väggen. Men vill ni ha öppet mot vardagsrum blir det ju svårt. Vi har vår ingång från hall till kök där ni har er trapp och på så sätt blir det närmare vardagsrum. Alternativt att ni sätter trappen närmre ingången men då drar det lätt upp smuts i trappen, men det kan man kanske leva med.
Håller med om fönster i badrum nere.
Övervåningen är kanon, enkelt och och stort!
 
Jag saknar en bra plats att hänga kläder på i entren. Antar att det är tänkt att man ska göra det i utrymmet till höger mot köket. I så fall så blir det en genomgångsyta där man har skor och jackor hängande vilket orsakar snubbelrisk och att man drar med grus in i köket. Och det ger lite stökigt intryck också.

Men ni kanske är ordentligare än mig, hur mycket jag än försöker hålla ordning i hallen så hamnar skorna aldrig mot väggen och jackan aldrig i garderoben.
 
Vi är allt annat än ordentliga men det är därför vi försöker få till en rejäl grov/vardagsentre. Iden skulle vara att ha en skjutdörrsgarderob istället för flera små garderober såsom ritningen säger nu.

Iden att karva lite på toan nere för att få in en smatt för hatthylla är dock inte så dum. Ska se om vi kan få in den till nästa revision tillsammans med andra bra kommentarer.
 
snoken75 skrev:
Bra kommentarer alla!
-Toan därnere kanske går att krympa något men sen är det det där med handikappkrav på toaletten på nedre våningen.
Man kan använda sig av svängbara inåtfällda duschdörrar, då kan golvytan räknas inom den cirkel som behövs för att nå handikappkravet. Hängde du med på den vaga beskrivningen? Kolla dock med er kommun att de räknar på det sättet, de verkar skilja sig i tolkningen kommun till kommun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.