Vi har en budget på 5,5 mkr (exkl tomt som redan är inköpt). Vi vill bygga ett superfint drömhus, inte ett med massa räta vinklar och kvadratiska rum. Gärna på ca 250 kvm. Vad har ni för tips till oss?
 
G
Var bor du.
 
Ja, för de pengar kan du nog få i princip vad du vill.

De som bygger lite dyrare kåkar är tex Willa Nordic och Sävsjö Trähus.

Vi har ett par kompisar som har byggt ett supersnyggt hus med Willa Nordic hör i Stockholm, och de är väldigt nöjda.
Annars kan ni jo alltid börja med att gå till en arkitekt - med eran budget kan ni nog få en riktigt häftig specialare :surprised:

Själv har vi byggt med Trivselhus, och kan värmt rekommendera de. TH's Greenline serie är lite mer exklusiv och de bygger med högstandard och hög kvalitet. Vårt hus blev klart före tid, enligt budgetten och enbart ett fåtal (6 mindra anmärkningar på besiktningen. De måste ni åtminstånde kolla upp på! ;)

Lycka till!

/J
 
Billy_the_man skrev:
Vi har en budget på 5,5 mkr (exkl tomt som redan är inköpt). Vi vill bygga ett superfint drömhus, inte ett med massa räta vinklar och kvadratiska rum. Gärna på ca 250 kvm. Vad har ni för tips till oss?

Ni kan ju kolla på vårat hus, det ligger i den prisklassen, nu är det ju inte färdigt ännu - MEN SNART!

Inflytt planerad till innan jul 2006!

www.villawhitehouse.blogspot.com


Håkan
 
Vi bor i Stockholm. Vet ni vad Willa Nordic och Sävsjö Trähus kostar per kvadratmeter. Jag har sett ett antal siffror men aldrig blivit klok på om t.ex. markarbete ingår eller inte.
 
Har aldrig riktigt blivit klar på vad man räknar in i m[sup]2[/sup] priset... Så det är svårt att säga.

Om jag var Er, skulle jag börja att ringa runt till tex. Willa Nordic, Trivselhus (har kontor 100m från varandra vid Norrtull ;)) och Sävsjö.

Vart i Stockholmstrakten skall ni bygga?
/J
 
G
Morsan köpte nyligen ett nästan färdigt pål ross hus hon gav 6000000kr då var det mycket kvar att göra det var fädig gipsat inne o färdig utsida minst en mille till för att färdigställa men huset är grymt hade jag pengar skulle jag satsa på ett sådant hus.
 
Vi har kollat på Ross också men det verkar ta en mindre evighet att bygga. Hur stort blev huset för 6 mkr? Såg på Ross hemsida att ett av husen kostade 4 mkr att bygga på totalentreprenad, vilket verkar lite lågt. Men man vet ju aldrig vad som ingår.

Hur är erfarenheten av att bygga ett Ross-hus? Vet du vilken byggare?

Vi kommer att bygga i Danderyd. Har bokat möte med Willa Nordic. Men de flesta av deras hus på hemsidan är "rektangulära" hus med "kvadratiska" rum. Ross arkitektur känns mycket mer spännande. Men Willa Nordic kanske kan rita mer spännande hus om de vill?
 
G
Huset är på 185m2 men firman som byggde huset fick jag inget förtoende för.Det var en jämtlands firma som hade totalen o drog egen vvs o ventilation det blev sådär. Jag jobbar själv med stenhus och jag tyckte det brast på många ställen för ett hus för dom pengarna skall vara fel fritt.Mitt råd är att bygg gärna ett ross hus men var noga med vem som bygger det.
 
Tack. Vet du vad för byggare som är lämpliga?


gullex skrev:
Huset är på 185m2 men firman som byggde huset fick jag inget förtoende för.Det var en jämtlands firma som hade totalen o drog egen vvs o ventilation det blev sådär. Jag jobbar själv med stenhus och jag tyckte det brast på många ställen för ett hus för dom pengarna skall vara fel fritt.Mitt råd är att bygg gärna ett ross hus men var noga med vem som bygger det.
 
Markarbeten är svåra att räkna in då dessa är beroende av om marken är "dålig", mer eller mindre sprängning osv. Därför kan dessa endast räknas med förbehåll.

Det är en hel del pengar du kan lägga ut och i Stockholm där jag också byggt och bott tidigare är det rena rama djungeln. Några av mina bekanta har blivit rejält lurade av oseriösa "byggare" och säljare som kan snacka. Kolla upp dessa med lupp och se till att säljaren har "kött på benen" när det gäller löften. SKRIV allt ni kommit överens om och låt säljaren bekräfta.

Du har ett drömläge då du ju redan har tomt och en rejäl budget vilket gör dig till en mycket attraktiv kund för husföretagen, utnyttja det och förhandla om priset. Själv lutar jag åt att bygga om med Vittjärvshus. :)
 
G
Jag bor i gbg där jag har mina kontakter tyvärr inga kontakter i stockholm.
 
Billy_the_man skrev:
Vi har en budget på 5,5 mkr (exkl tomt som redan är inköpt). Vi vill bygga ett superfint drömhus, inte ett med massa räta vinklar och kvadratiska rum. Gärna på ca 250 kvm. Vad har ni för tips till oss?
hej!

Jag föreslår att ni specifiserar era önskemål - tänk igenom vad ni vill ha. Sedan vänder ni er till flera husleverantörer och ser vilka som tillgodoser era önskemål bäst. Det är även lättare att jämföra priserna då. Att gå på ett kvm pris kan vara missvisande, då de olika leverantörerna håller olika kvaliteter som standard.

Vi får vårt drömhus - med vinklar och vrår - för samma summa som er budget, obs då är tomten inräknad, så jag menar att ni kan i stort sett bygga vad ni vill. (förutsatt att detaljplanen tillåter det... ;))

Kika gärna in på vår hemsida, så ser ni vårt drömhus.
klicka på innan byggstart - där kan ni läsa om husleverantörsval mm.

Lycka till!

// Snäckan

ps. ni har jätte mycket kul att se fram emot!

p
 
W
Jag tror på att gå till en arkitekt och be dem rita upp erat drömhus, däremot tror jag inte man får sitt drömhus för 5.5 miljoner. Beror iförsig på vem man e, men om man bygger så stort som man vill och med alla de finaste valen man vet på grejjer så springer det iväg bra mycket mer. Bara att fixa tomten efter grovplaneringen, belysning, lägga stenpartierna på tomten samt övriga trä mm kostade oss lät över miljonen så då blir det "bara" 4.5 över till huset. Men helt klart e att man kan få ett fint hus för 5.5, Dock tror jag på att gå till en arkitekt samt sedan låta sävsjöträhus eller liknande bygga huset.
 
Hej hej, vi bygger med Sävsjö Trähus, 2 plans, 285 kvm. Huset är ritat helt efter våra önskemål. Vi har byggt ett stort garage med loft som vi lätt en annan firma bygga åt oss då Sävsjö är dyra på sidobyggnader.
Jag rekomenderar som de andra, tänk igenom vad ni har för önskemål och kontakta en arkitekt eller byggfirma som ni känner bra för. Willa Nordic och Sävsjö ritar helt efter önskemål gratis. Det finns olika "normer" när det gäller vad som "ingår" så det gäller att vara bra påläst när man börjar prata med dem så man kan fråga just om standarden.

Lycka till!
Lori
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.