Jag hade tänkt kakla på befintligt kakel i köket. Vad behöver jag för material, förutom kakel då förstås, för att uppnå bäst resultat?
 
Det simplaste och snyggaste är att ta bort det gammla kaklet, tror inte det finns så många fördelar med att sätta kakel på kakel.
 
Thomas59
Förutsatt att det är enda alternativet så behöver du kakel, fix (finns nån variant som fäster extra bra på kakel tror jag) fogmassa och vatten samt en hink att blanda i, ett litermått eller en våg att mäta vatten med, en borrmaskin med omrörare (kan hyras), en murslev kanske men det funkar med en spackelspade också, en tandspackel att dra ut fixet med, en kakelskärare (kan hyras), ev en kakeltång/hålsåg etc för tillpassning/håltagning, fogsnöre, ett märksnöre att märka upp med (krysslaser om du är prylnörd), ett måttband, ev ett vattenpass, kanske en rätbräda, ev en fogkrats för att kratsa ur överskottsfog men helst tar du bort överskottsfog direkt, en fogbräda att dra ut fog med, en svamp för att torka bort överskottsfog, silicon och slutligen en stol och en kall öl som du tar som belöning då du sitter på stolen och beundrar ditt arbete.

Ett tips bara- riv bort det gamla kaklet och sätt ny gips bakom. Det blir MYCKET bättre.
 
Thomas59 skrev:
Ett tips bara- riv bort det gamla kaklet och sätt ny gips bakom. Det blir MYCKET bättre.
Backar upp dig !! d^_^b
 
Dra fram vinkelslipen och slipa av "glasyren" på plattorna så ska du se att det fäster. Annars finns det tydligen primer. :)
 
T
raveper skrev:
Dra fram vinkelslipen och slipa av "glasyren" på plattorna så ska du se att det fäster. Annars finns det tydligen primer. :)
Totalt onödigt, plattorna fäster väldigt bra ändå!
 
Sättlim istället för fix?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.