É
Jag har haft helt rörligt lån på Nordea i snart två år på 1,15 milj. Min rörliga ligger på 2,00%, och Nordeas 3-månaders officiella ligger idag på 1,55%. Borde jag byta till 3 mån eller är kan det vara någon fördel att ha helt rörligt nu när räntan antagligen stiger?

Nu när den gått ner verkar det vara ett dåligt val, undrar om det är skillnad när det går uppåt.

Sedan undrar jag om det är 0,45% billigare med 3 månader eller om banken tar någon avgift för att binda i 3 mån som man får reda på först efteråt...?
 
Har du en ränta på 2% idag kommer den knappast vara konkurrenskraftig om ett år heller.

Jag har rörlig (30-dagar) ränta på 0.747% för närvarande.
 
ÉlPontus skrev:
Jag har haft helt rörligt lån på Nordea i snart två år på 1,15 milj. Min rörliga ligger på 2,00%, och Nordeas 3-månaders officiella ligger idag på 1,55%. Borde jag byta till 3 mån eller är kan det vara någon fördel att ha helt rörligt nu när räntan antagligen stiger?

Nu när den gått ner verkar det vara ett dåligt val, undrar om det är skillnad när det går uppåt.

Sedan undrar jag om det är 0,45% billigare med 3 månader eller om banken tar någon avgift för att binda i 3 mån som man får reda på först efteråt...?
De flesta banker fasar över till 3-mån, av kostnadsskäl och konkurrensskäl har jag för mig.

Jag skulle bytt, 0.45% lägre ränta är ju bra !

Dessutom så tillkommer inte ngn uppsägningstid på 3-mån, dvs till skillnad från 1års bundet och uppåt så behöver du inte betala ngn avgift för förtidsinlösen
Iaf inte på SEB (http://www.seb.se/pow/content/pdf/Allm_villkor_bolan.pdf)
detta kan iof skilja på din bank - det får du kolla upp...
/K
 
ÉlPontus skrev:
Jag har haft helt rörligt lån på Nordea i snart två år på 1,15 milj. Min rörliga ligger på 2,00%, och Nordeas 3-månaders officiella ligger idag på 1,55%. Borde jag byta till 3 mån eller är kan det vara någon fördel att ha helt rörligt nu när räntan antagligen stiger?

Nu när den gått ner verkar det vara ett dåligt val, undrar om det är skillnad när det går uppåt.

Sedan undrar jag om det är 0,45% billigare med 3 månader eller om banken tar någon avgift för att binda i 3 mån som man får reda på först efteråt...?
Byt,men glöm inte att se till att få rabatt. Fick 0.15 i rabatt hos Nordea i går. Rabatten på 3 månadersräntan gäller i ett år och sedan ska den omförhandlas.
 
ordain skrev:
Har du en ränta på 2% idag kommer den knappast vara konkurrenskraftig om ett år heller.

Jag har rörlig (30-dagar) ränta på 0.747% för närvarande.
Personligen anser jag att denna information är tämligen värdelös utan att du namnger bank, storlek på lån och speciella förutsättningar.

Det där är ingen Svensson-räntenivå!
 
Buster1 skrev:
Personligen anser jag att denna information är tämligen värdelös utan att du namnger bank, storlek på lån och speciella förutsättningar.

Det där är ingen Svensson-räntenivå!
Sparbanken Rekarne. Jag vill inte uppge storlek på lån eller husvärde, men lånet utgör ca 20% av fastighetsvärdet.
 
ordain skrev:
Sparbanken Rekarne. Jag vill inte uppge storlek på lån eller husvärde, men lånet utgör ca 20% av fastighetsvärdet.
Tack, och grattis till den räntenivån.
 
É
Buster1 skrev:
Byt,men glöm inte att se till att få rabatt. Fick 0.15 i rabatt hos Nordea i går. Rabatten på 3 månadersräntan gäller i ett år och sedan ska den omförhandlas.
Har pratat med banken nu och får 0,12% sk. "rabatt". Blir iaf 0,58% lägre än vad jag har idag. Borde jag gjort för några månader sen...
 
Det visar Comboloans bolånebarometer för januari, enligt nyhetsbrevet Fond och Bank online.

Näst lägst ränta fick kunder som förhandlat med SBAB, 1,23 procent.


Den första februari lyckades en kund få ned räntan ytterligare. Enligt Comboloan fick en SEB-kund låna 800 000 kr till 0,76 procents ränta.


Observera dock att dessa uppgifter bygger på vad kunderna själva rapporterat in, Comboloan skriver på sin hemsida att uppgifterna bygger på vad medlemmarna påstår, men de kan inte kontrollera uppgifterna och därmed garantera att de stämmer.
Klart är i alla fall att det ofta går att förhandla ned räntan ytterligare från den listränta som bankerna skyltar med utåt.


PRIVATA AFFÄRER
http://www.privataaffarer.se/bostad/201002/svarslagen-boranta/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.