Snart är det dax för oss att bestämma golvet på undervåningen, o jag är riktigt kluven faktiskt. :-/
Läget är sådant: pga den lilla ytan (ca 49 kvm) finns inte alternativet att "dela" upp ytorna m olika golv (skulle bli plåttrigt), samt att golvvärme kommer att finnas+ att vi har reglat 30cc för att sten skall kunna läggas.

Vet att det finns för-o nackdelar m bägge materielen men skulle vara kul att höra Era synpunkter/ erfarenheter!! ;)
 
Hej!

Vi har också en liten källare som ska inredas med ett sovrum, et litet relaxrum, tvättstuga och bastu och golvvärme. För att slippa problem tänker vi genomgående ha klinker på golven, även i sovrummet. Håller med dig om att man inte ska plottra till det, så förmodligen blir det lika i alla rum (utom möjligen bastun) även för oss.

Jag är helt övertygad om att det går att få mysigt även med klinkersgolv. Kommer att använda lös tjock mysig matta typ Persisk i sovrummet och sätta trätak där för att få lite trä i rummet. Alla väggar (utom i bastun) ska målas med silikatfärg som andas.

Det går säkert att lösa med trä på väggar och golv om man nödvändigtis vill, men jag tycker inte att det är värt att chansa.

/pinebar
 
Pinebar- I ert fall tycker jag att det är helt givet att ha klinker i källare m såna våtutrymmen!

I vårat fall- entreplan- med kök o (mini)v-rum....alltså utrymmen där vi kommer att hålla till rätt mkt! Vi kommer att få in rätt mkt känsla av trä ändå m stora fönster mot skog o trädäck runt hela huset!

Ngn som ångrat val av golv.....varför?? :p
 
Hej igen!

Entrén tycker jag självklart sten eller klinkers.

Jag bodde ett tag i en lägenhet på 3:e våningen med slipat furugolv i hallen och det var värdelöst. Håller INTE för de små stenarna man drar med sig in när de sandar på vintern. Trots att det alltså var ett antal trappor upp så att man ju kan tycka att det mesta borde ha ramlat av på vägen.

Kök, där velar vi själva. Jag har haft parkett, som inte blev snygg alls efter att frysen gick sönder en dag och vatten rann ut på golvet. Jag har också haft klinkers, som jag tyckte var både vackert och praktiskt om man borser från att det är lätt att slå sönder saker på det. Nu lutar det åt parkett i köket i alla fall, mest på grund av att vi inte har någon naturlig gräns mellan köket och vardagsrummet där vi vill ha trä.

/pinebar
 
Trägolv i köket verkar vara väldigt vanligt idag!!!!! Men det borde ju vara rätt så opraktiskt där man håller på med mkt vatten!!

Jo, det är ju det att sten blir så hårt..........men egentligen, hur ofta tappar man porslin o glas i golvet? Sist jag hade sönder nåt så var det i diskhon när jag diskade!!

Tycker att det är mest fördel med sten/klinker...........fast än har vi inte bestämt oss!!
 
Tjenare Kossan!

Tycker absolut att ni ska hålla er till ett material på en sådan liten yta.
Riken med trägolv kan ju vara att man får en sportstugekänsla i huset....

Sten känns mer exklusivt och lämpar sig bättre för golvvärme än trä, enligt min mening.

Ha det!
;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.