Håller på att riva mitt garage (gips/iso) för att göra fräsht... nu har jag kommit till ett trefas uttag och jag funderar på om det är aktivt eller inte. Min elcentral är inte heller så "uppdaterad" så jag kan lita på den... Kan man använda en vanlig el-testare för att kolla spänning innan jag klipper kablarna :)

Tips?
 
Ja. Fast du måste ju veta hur du ska mäta.. Annars kan de smälla rätt bra då du klipper kabeln!
 
Mikael_L
Kolla att ditt instrument klarar minst 400V växelspänning.
Kontrollera mycket noga att sladdarna är anslutna rätt, och mätområdet är rätt.
Har du kopplat sladdarna för strömmätning och har ett "dåligt" mätinstrumet så kan det bli riktigt farligt för dig när du sätter dit mätpinnarna.
Med dåligt mätinstrument menar jag att det inte är byggt för starkströmmätning och personsäkerhet i syfte. Det kan alltså fortfarande vara ett bra mätinstrument, men ändå farligt.

Nu ska du kunna mäta.
Nu har jag försökt hitta ett kopplingschema för 3x16A CEE, men misslyckats. Jag skriver ett nytt inlägg om jag hittar nåt.
 
använd en sån där phasen-penna som finns på jula m.fl. så slipper man ju mäta på fel sätt.

det kanske är ett gammalt semkouttag? om det är CEE så är nollan till höger om jorden om man tittar rakt fram på uttaget, jorden är det grövre hålet i botten.
 
electrocuted skrev:
använd en sån där phasen-penna som finns på jula m.fl. så slipper man ju mäta på fel sätt.

det kanske är ett gammalt semkouttag? om det är CEE så är nollan till höger om jorden om man tittar rakt fram på uttaget, jorden är det grövre hålet i botten.
Använd INTE en phasen-penna!!! Använd en spänningsprovare eller en multimeter!!!!!
 
Aerostaffan skrev:
Använd INTE en phasen-penna!!! Använd en spänningsprovare eller en multimeter!!!!!
och varför inte?
 
För att phasen och liknande mätverktyg är väldigt väldigt opålitliga. En faspenna kan fungera ibland och ibland inte. Det beror på dagsformen. Att klippa en kabel baserat på att inte faspennan reagerat då man hållt den mot kabeln känns dumt. Ännu dummare att rekommendera en "amatör" att göra det.
 
har aldrig vart med om att min phasen inte har funkat, och man testar den givetvis på ett känt spänningssat ställe först.
men visst, en riktig spänningsprovare är ju såklart bättre, dock bör man ju veta hur den ska hanteras för att inte bli farlig, vilket en phasenpenna aldrig kan bli
 
Jag håller med Aerostaffan phasen är inte att lita på...
Har man inte kunskap att mäta med en ordentlig spänningsprovare så får man ta dit en kille som kan mäta åt honom...
 
Om man nu inte har en spänningsprovare fungerar en lamphållare med två sladdsnuttar alldeles utmärkt. Prova mot något du vet har spänning, prova mot provstället och prova sedan mot känd spänning igen efteråt så du vet att lampan är hel.
Funkar inte mellan faser, dock...
 
Har man inte riktigt koll och lägger en vanlig lampa mellan två faser blir man nog ganska paff. Vart hamnar fingrarna då?
 
Fotografen skrev:
Om man nu inte har en spänningsprovare fungerar en lamphållare med två sladdsnuttar alldeles utmärkt. Prova mot något du vet har spänning, prova mot provstället och prova sedan mot känd spänning igen efteråt så du vet att lampan är hel.
Funkar inte mellan faser, dock...
NNNNEEEEEEJJJJJJJ!
Riktigt idiot tips!
DET ÄR TREFAS!
Kopplar du fel smäller lampan då den får 400v istället för 230V.
 
styrman1 skrev:
NNNNEEEEEEJJJJJJJ!
Riktigt idiot tips!
DET ÄR TREFAS!
Kopplar du fel smäller lampan då den får 400v istället för 230V.
Idiot kan du vara själv, hur tror du spänningsprovare var konstruerade innan det fanns små billiga instrument och provare med lysdioder, dvs snudd på början av 80-talet??
 
Jag kallade tipset idiottips, iinte dig idiot även om du närmar dig den titeln om du framhärdar att det är ett bra tips.
 
Det är ett bra tips så tillvida att det ger en säker indikering på spänningslöshet vilket inte tex Phasen gör.
Det bästa är naturligtvis att handla en spänningsprovare men det kanske man inte vill kosta på sig för en gång. Alternativet är ett billigt hundrakronorsinstrument men de har säkerhetsbrister, 230V på ohmområdet tex blir en större smäll än 400 på en glödlampa, jag lovar...
Glödlampan är bättre än ingenting, och bättre än Phasen, och självklart ska man inte lägga den mellan faserna.
Har faktiskt sett en fabrikstillverkad provare med två seriekopplade glödlampor, med S-märke och allt, troligen från 60-70-talet. Hängde på väggen på elfiman jag jobbade på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.