Vi har börjat lägga in T2 Quicknet i badrummet och nu visar det sig att vi har för mycket! Dom säger att man inte får kapa den.. Vad gör vi?!?:(
 
Köper en ny med rätt storlek.

Förövrigt så ska ni vara medvetna om att garantin på värmekabeln gäller inte alls om ni lägger den själv (eftersom detta måste enligt reglerna göras av en elektriker).

Kom också ihåg att elvärmekabel alltid måste föregås av jordfelsbrytare!
 
dra upp den efter väggen där ni tänkt hänga handukarna och kakla in den där, så har ni en handukstork
 
upp på väggen får man för F*N inte lägga värmeslingan!
 
Varför får man inte det ? Det finns ju värmekablar att lägga bakom speglar etc för att få dem imfria.
 
Carla skrev:
Varför får man inte det ? Det finns ju värmekablar att lägga bakom speglar etc för att få dem imfria.
Värme "kabeln" (folie) som sitter bakom spegeln sitter just bakom spegeln.. Inte inbyggt i väggen! De är en väldans skillnad.

Ingen värmekabel i väggen! :S
 
drunkenmonkey skrev:
upp på väggen får man för F*N inte lägga värmeslingan!
Har lagt många värmekablar, men aldrig dragit upp dem på väggen. Men står det verkligen någonstans att man inte får göra det? Vore skoj att vetta med säkerhet hur det är? Finns gammla hus som haft värmekabel i taket, japp jag har sett det hos två olika kunder när jag var elektriker.
/Erik
 
Ja det finns hus med värme kabel i taket, mina svärföräldrar bor i ett sådant. Men det finns ju även de som har värmekablar bakom kakel på väggen, så jag skulle oxå vilja veta var det står att det inte är tillåtet.... förstår inte riktigt logiken i varför det skulle vara förbjudet.
 
Ja.. var vanligt förr med takvärmefolie.

Värmekabeln som man lägger i badrum är gjord för att spacklas in! Hur gör du på att bra sätt så att hela kabeln (även i böjjen mellan golv/vägg) blir inspacklad? (Ligger den med luft mot kommer den att gå sönder fortare)

Går de bra att spackla på en vägg? Utan att de rinner ner?

Det är dessutom större risk att man borrar i väggen för att sätta upp en hylla/krok osv.
 
Mikael_L
Rrrrr skrev:
Ja.. var vanligt förr med takvärmefolie.

Värmekabeln som man lägger i badrum är gjord för att spacklas in! Hur gör du på att bra sätt så att hela kabeln (även i böjjen mellan golv/vägg) blir inspacklad? (Ligger den med luft mot kommer den att gå sönder fortare)

Går de bra att spackla på en vägg? Utan att de rinner ner?

Det är dessutom större risk att man borrar i väggen för att sätta upp en hylla/krok osv.
Ja men är det förbjudet?

Jag är också lite nyfiken, fast jag har _verkligen_ inga planer på att göra nåt sånt.
 
Rrrrr skrev:
Värme "kabeln" (folie) som sitter bakom spegeln sitter just bakom spegeln.. Inte inbyggt i väggen!
Jo det är precis så vi har det och det är utfört av behörig elektriker. Spegeln ingår som en del av kakelväggen och bakom spegeln sitter värmefolien som aktiveras när vi tänder ljuset.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
Jo det är precis så vi har det och det är utfört av behörig elektriker. Spegeln ingår som en del av kakelväggen och bakom spegeln sitter värmefolien som aktiveras när vi tänder ljuset.
//Bosse
Ja. Då är den produkten avsedd för de. Dvs den behövs inte spacklas in och har inte lika hög effekt.

Inte heller så stor risk att någon kommer på att borra ett hål i spegeln ;)
 
Köper inte att varje mm av värmekabeln måste täckas. Det räcker att lägga värmekabeln i tandad fix, om ni är med på hur jag menar. Förövrigt är nackdelen med en serieresistiv värmekabel, att den inte får klippas. Välj istället en självbegränsande kabel, så kan ni klippa och korsa den som ni vill.
/Erik
 
Hur mycke för stort är nätet?
Handlar det bara om en liten bit går det bra att riva loss värmekabeln från nätet en bit och förlägga som vanlig värmekabel mellan mattorna ner i längdriktiningen.

Men det bästa är såklart om ni kan få byta till en rulle som passar ert golv. Då sparar ni några hundralappar.
 
Rrrrr skrev:
Köper en ny med rätt storlek.

Förövrigt så ska ni vara medvetna om att garantin på värmekabeln gäller inte alls om ni lägger den själv (eftersom detta måste enligt reglerna göras av en elektriker).

Kom också ihåg att elvärmekabel alltid måste föregås av jordfelsbrytare!
Tycker att man skall vara noggran med att detta bara gäller 230V värmekabel. det finns många bra 24V lösningar som varesig kräver elektriker eller jordfelsbrytare. Dessa går även bra att lägga i väggen!

Men just nu i denna tråden är jag medveten om att det är 230 vi pratar om.
Tycker bara det är för vanligt att man diskuterar all el-golvvärme som om den var 230V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.