Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Det är lagligt för en behörig elektriker att koppla fel, men det är olagligt för en obehörig att koppla rätt.

Skrev jag i en tråd:
http://www.byggahus.se/forum/el/136508-flera-3-fas-uttag-pa-samma-ledning.html

För att inte gå offtopic i den tråden försöker jag fortsätta här istället.

På detta svarade Elinstallatören:
Elinstallatören skrev:
Ja visst är det löjligt att jaga då det är bra gjort -helt klart.

Men tyvärr så ligger det så att i vissa grenar/delar fördel då en felaktig elinstallation orsakar en skada. Den delen ser en utgift de slipper betala ut om det upptäcks hempuleri eller om saknas rätta papper.
Nä det är inte lagligt för en elektriker att göra fel, men han har utfört det efter lagens bokstav så är därmed det ekonomiska tryggat.

Å visst är det bra man frågar gär tex, men man undgår inte lagen vid ev. skada.
Så nu fortsätter vi här, så behöver inte hempularen radera mina mödosamt nedknackade inlägg utan kan bara stänga tråden när h*n tycker det räcker. :D
 
Mikael_L
Egentligen skulle Elinstallatören's kunnas flyttas hit sen ...?
 
Är det verkligen lagligt för en elektriker att koppla fel? Jao.. Lagligt kanske de är, men om jag gör fel så jag orsakar en skada så måste jag ju stå för de!
 
Mikael_L
Men jag vidhåller det jag skrev.

Det är inte olagligt för en behörig elektriker att knyckla in en RK i en Wago 773.
Att dra en EKK löst inne i en vägg utan dragavlastning eller spikskydd.
Att använda gul/grön som tändtråd.
etc etc.
 
Klart att det är olagligt. Du bryter ju mot föreskrifterna.
God elsäkerhetsmässig praxis.
Gör jag ett fel som senare orsakar en brand eller ett dödsfall så kan jag komma att bli dömd för detta.

Men att det sen är lite eller i princip inga kontroller förräns något händer. Det är ju ett annat problem!
Sen kan vissa saker vara olagligt men det finns inget straff för det.
 
Det ska mycket till för att det ska bli olagligt för en elekriker att koppla fel så jag håller med Mikael_L.

Antingen ska elektrikern göra fel medvetet och med uppsåt att skada/förstöra eller så ska det vara så grovt fel att det ej kan betraktas vara normal försumlighet/misstag/okunskap.
 
Nej, det räcker att du har brustit i kontroll före idrifttagning...
 
Vad menar du med att koppla fel? Att en lampa inte lyser eller att ett dagis brinner ner?

Det är en viss skillnad.
 
Jag skulle säga att så länge inget händer på grund av elektrikerns felaktiga installation så har inget brott begåtts. I samma stund som en allvarlig olycka sker till följd av installationen och det kan fastslås att det är just på grund av en felaktig installation så ligger både elektriker och arbetsgivaren pyrt till.

I det så kallade Kistaraset där en stålbalk gav vika under en tillbyggnad och dödade en person och en annan skadades svårt, dömdes konstruktören till villkorlig dom och konstruktionsfirman till en företagsbot på 1 500 000 kr.
Misstaget var inte uppsåtligt, men fel ritning hade skickats in och stålbalken fick ett extremt klent liv vilket är den direkta orsaken till olyckan.
 
E
Det finns en utbildning för elektriker å det är inte bara för att de skall få träffa likasinnade;)
Men brottet begås då det utförs, däremot straffas man bara om det upptäcks.
Jag har använt tex gulgrön som tänd tråd då kabeln tagit slut å jag har bara treledare kvar, men man är där snabbt som ögat å byter till rätt kabel , för jag vet OM eller NÄR det kan hända tråkigheter.
Men det är inte lagligt att bryta mot elföreskrifterna, som det hänvisas till i ellagen.
Så det som står i elsäk,föresk. är det som gäller.
Vad man sen tycker om det är bra eller inte hör inte hit.

Om en elektriker fuskar å kopplar dåligt och som se nuppdagas så blir det eftergifter med, för båda montören samt den behörige. Som enligt föreskrifterna skall kobtrollrea alla kopplingar som montörerna gör, men det finns inte en möjlig chans. Utan han får kontrollera ibland å sen ha förtroendet att montören klara av det som han är anställd för.
 
kul med en ny behörighetstråd..q(;^;)p

..eller så blir jag bara grinig av att sätta gips en hel dag..:(
 
E
Tydligen så vill man diskutera behörigheten.
Men jag tycker det inte är den fokuseringen här....än ;)
 
OK vi låter tråden vara öppen ett tag. Personligen tycker jag inte att den riktigt hör hemma här med tanke på byggahus forums inriktning. Så jag komemr att stänga den här tråden, fast inte just nu.

Visst är det i praktiken så som Mikael säger.

Ett exempel: För många år sedan när jag pluggade. Så hade vi teknologer ett utymme på högskolan där en ideel förening drev Caféverksamhet. Lokalerna var ombyggda genom åren av olika generationer teknologer. En hel del el hade hempulats. Bla. hade vi en radda med kaffeautomater (sålde ca. 100 000 koppar om året).

Lokalerna ägdes av statliga byggnadstyrelsen som vid flera tillfällen försökt stoppa verksamheten utan framgång.

En dag kom det ner 2 elektriker, äldre herrar som var anställda av byggnadstyrelsen. De hade fått i uppdrag att rätta till all hempulad el i lokalerna. De spenderade en eftermiddag på att konstatera att det inte fanns några fel värda att rätta till. Sedan tillbringade de ytterligare 2 veckor i lokalerna som flitiga gäster i caféet. Chefen trodde troligen att de jobbade för fullt.

Då en dag säger en av dem att nu börjar det bli tråkigt, finns det inget ni behöver får utfört, fattas det ngt. uttag nånstans. Veckan efter skulle vi installera ytterligare en kaffeautomat så jag visade var vi ville ha ett uttag till den, och bad om en ny kabel från centralen (det var så vi hade tänkt lösa det). En automat drar ca 2kw.

Senare på dagen satt det ett uttag inne i nischen mellan 2 betongpelare, men för lågt. Så när automaten skulle kopplas in så kröp jag upp på den och fick hänga med större delen av kroppen ned bakom automaten för att komma åt och sätta i kontakten. Jag hade då en jordad kabelstege ca 10 cm ovanför ryggen. hela magen låg i kontakt med plåttaket på automaten. Automaten fungerade trots att elektrikern inte hade dragit ut en ny grupp, han hade kopplat till en belysningsgrupp och skarvat in sig på en kabel på stegen ovanför.

Ytterligare lite senare så kommer en kund och klagar, han hade fått en stöt av maskinen, då hade det läckt lite vatten från maskinen bredvid så han stod i en pöl (golvet hade annars plastmatta) när han vidrörde maskinen.

Jag tar fram multimetern och konstaterar 230V mellan automaten och jord i kabelstegen. Vi öppnar dosan som elektrikern just satt upp och det visar sig att skyddsjord på automaten var inkopplad på en brytledare till belysningen.

När jag insåg att jag strax innan legat uppe på automaten med hela magen mot plåten, dessutom svettig efter att ha varit med och baxa maskinen på plats (250 kg) och av ren slump aldrig fått kontakt med jord i kabelstegen ovanför mig, då blev jag lite darrig i benen.

Vi gjorde en anmälan till byggnadstyrelsen via skolans skyddombud, något svar kom aldrig.
 
Mikael_L
hempularen skrev:
OK vi låter tråden vara öppen ett tag. Personligen tycker jag inte att den riktigt hör hemma här med tanke på byggahus forums inriktning. Så jag komemr att stänga den här tråden, fast inte just nu.
Ayt, då är det bäst att jag skyndar mig och skriva lite mer ... ;)

Jag tror att det inte egentligen finns speciellt mycket stöd i lagen att åtala en elektriker för felkoppling. Det går att bygga ett åtal runt allmänfarlig vårdslöshet eller så, men det är ju inte så specifikt elektriskt.
Det åtalet kan elektrikern (eller jag) också få om bilsläpet släpper under körning och orsakar en olycka.

Jag känner en som glömde dra åt hjulen efter hjulbyte.
Och olyckligtvis så for hjulet på en gående som skadades (inte jätteallvarligt, men lite iaf, det krävdes lite sjukhusvård, tror det var benbrott och så).
Han åtalades, fick dagsböter och villkorligt.

Men inte var det vårslöshet i trafik eller nåt sånt, utan en sån där vårdlöshetsparagraf, användbar till allt möjligt som kan hända i samhället.

Skulle han medvetet struntat i att skruva fast hjulen och sen kört på sina egna inhängnade ägor hade han aldrig kunnat bli åtalad.
 
Mikael_L
I ellagstiftningen finns det rätt ordentligt angivet vem som får installera.
Det finns även rätt mycket om hur en installation ska vara utförd.

Men det känns som att det är ett glapp mellan utförandet och resultatet och straff för felaktigt resultat.

När anläggningen väl är uppskruvad övergår helt plötsligt allt ansvar till fastighetsägaren.

Och kvar finns endast möjligheten att försöka hitta, anklaga och bevisa att någon varit medvetet försumlig och äventyrat andras liv, hälsa och egendom.
Och i just detta är det ju inte heller någon skillnad mellan en behörig elektriker och en hempulare, båda kan bli anklagade för allmänfarlig vårdslöshet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.