Jag är trött på mitt kalla trägolv, som är 2" tjock spont. Funderar på att riva upp bräderna och lägga golvvärmeslang på isoleringen och sedan tillbaka med sponten. Har någon erfarenhet av liknande? Klarar värmen att ta sig igenom 45mm trä, och bör man kanske lägga ut någon slags reflektionsyta under slangen för att rikta värmen uppåt?
 
Jag tror inte det blir speciellt bra. Du kommer behöva väldigt varmt vatten i rören för att få märkbart varmare golv. Rimligtvis är det väl så att om dina trägolv känns kalla så är det rätt dåligt isolerat under (Vilket heller inte förbättrar förutsättningarna för ett lyckat resultat). Det väldigt varma vattnet kommer inte ditt trägolv gilla alls med risk för sprickor och annat otrevligt.

Reflektionsyta: Så funkar det inte riktigt. En plåt till exempel, den sprider värmen men har ingen riktningsverkan alls. Det du måste göra är att isolera som fasen under slangen så att "värmeförlusterna" blir större uppåt genom ditt trägolv än nedåt genom isoleringen.


http://www.golvbranschen.se/media/1556/trägolv på golvvärme - 2-2005.pdf

http://www.golvbranschen.se/media/1300593/grundtips för golvvärme.pdf
 
Golvvärme passar inte alls trägolv egentligen. Jag har varit med om en installation som tryckte ut 30 kW 12 timmar med 50 gradigt radiator-vatten under trägolvet. Det gick ändå inte att få varmt i huset.
Ska du lägga trägolv på golvvärme så håll dig till tunna dimensioner.
Håller med MathiasS. Isolera ordentligt så blir det bättre. Hur varmt är golvet nu?
 
Jag var på väg att lägga golvvärme i hela kåken. Hade möjlighet att få väldigt billigt sk. offerdahlsskiffer. Snart 14 år sedan. Av en ren slump snubblade jag över något som en docent på Chalmers skrivit. Han hade gjort sig ovän med hela golvvärmebranschen. På den tiden (kanske samma nu. men jag tvivlar) så gavs subventioner för att bygga nytt med ingjuten golvvärme i plattan. Pga energibesparing. Det docenten ansåg sig visat med sina undersökningar var att det var tvärtom. Golvvärmen blev dyrare. På den tiden var det väl andra rekomendationer. Men jag minns i grova drag hans långa lista över orsakerna till hans resultat:

1 Plattan för dåligt isolerad. Minst 20 cm tyckte han (kankse standard nu?)

2 Plattans kant ofta inte isolerad alls vilket gjorde att värmen sipprade ut åt sidorna

Man kommer inte undan kallras vid fönster. Vilket gör att man krämar på mer

Ytskiktet ofta sten/keramik vilket känns kallt även de årstider då man normalt inte har någon värme på överhuvudtaget. Om det inte är uppvärmt alltså. Således körs systemet hela tide. året runt

Rören för långt ner från ytan

Väldigt långsamt system. Om man som i vårt land stora delar av året har kraftiga tempväxlingar så blir effekten att man inte får varmt när man vill utan kanske någon/några dagar efter köldknäppen. När plattan värmts upp så har blivit det varmt ute och därför för varmt inne. Och det tar ett tag för plattan att släppa värmen...och då är det dags för nästa köldknäpp:)

Det var några punkter till som jag inte minns.

Jag är dock glad för att jag fick kontakt med honom.

Kort sagt glöm golvvärme. Isolera o täta trossbotten om det går

Docenten berättade att Wirsbo ringde upp honom och skällde när det begav sig. Han bad dem då att ta fram några kåkar som han kunde mäta på tillsammans med dem. Vilket skedde. Med samma resulat: ca 20-30% högre energiåtgång än med vattenburna radiatorer.
 
Att man inte lägger golvvärme för att spara energi, det uppfattar jag som en vedertagen sanning idag och det är ett klokt påpekande. I övrigt vet jag dock inte om jag håller med om nånting av det du skriver....:

Kallras vid fönster är inte ett problem som jag ser det, inte ens där jag varken har golvvärme eller element. Standardfönster med energiglas verkar lösa det problemet. Med gamla fönster är det säkert fortfarande ett problem (fast inte golvvärmens fel).

Jag har sten på stora ytor och den känns inte kall någon gång på året. Golvvärmen cirkulerar vatten i hela systemet och håller detta på dryga 20 grader även sommartid (golv värms av solinstrålning tex) även med pannan avstängd.

Golvvärme är långsammare än radiatorer, men i ett välisolerat hus spelar detta ingen roll pga att huset är så värmetrögt ändå. Jag kör tillochmed termostatlöst utan att ha reglerproblem. Solinstrålning har jag problem med sommartid men det kan jag inte lösa med värmesystemet - det är persiennerna som ska ner....

Några av problemen är specifika för golvvärme i platta på mark. Nu är det ju rätt vanligt med golvvärme med andra förläggningsmetoder så det är väl synd att döma ut hela tekniken pga det...

Det finns ju också fördelar med golvvärme....varmt och skönt på golvet, aldrig blött på golvet i hallen, värmepumpen arbetar väldigt effektivt, man slipper FULA radiatorer osv osv.

Livet är inte svart eller vitt.
 
Om Mattias uppfattade som att jag dömer ut hela tekniken så uppfattar du det helt fel. Inte heller docenten gör det gissar jag. Det han skrev om och undersökte var just rimligheten i att subventionera något, och jag tror t.o.m att det gällde specifikt platta på mark och ingjuten värme, för att spara energi när det i själva verket är det totalt motsatta som är sanningen. Flera av de saker som han satte fingret på tror jag numera är fixat. Ex isolering av kantbalk.

Jag räknade också upp de punkter min alzheimerhjärna kunde minnas. Jag har själv inte undersökt.

Däremot har sett flera exempel på att golvvärme inte funkar alls bra under plankgolv. Som det handlade om först i tråden. Och det har ju alla sagt så det är ju ingen nyhet.

Gissar att trådskaparens fotsulor är avundsjuka på Mattias dito:D
/p
 
Jo det var lätt att uppfatta dig så när du skrev "Kort sagt glöm golvvärme" men jag är förstås öppen för alternativa tolkningar. d^_^b

Man får ju göra en värdering och bestämma sig för vad som passar en själv och sitt hus bäst. Det ena eller det andra. Eller både och!
 
Jag instämmer helt i att golvvärme kommer till sin allra största rätt i golv av sten eller keramiska material. Har bara ett par tillägg:

1. TS resonerar inte golvvärme i gjuten platta, utan ovanpå befintlig trossbotten. En trossbotten beräknad för plankgolv är inte dimensionerad att bära ett stengolv. Vill man byta ytskikt bör man förstärka trossbotten.

2. Som andra redan påpekat vinner man mycket mer på ökad isolering. Men det räcker inte med att öka isoleringen under golvet. Stor del av värmeförlusten kan bero på att huset saknar vettig vindtätning på fasaden framför trossbotten.
 
Det är inte så att trådskaparens golv är lackat? Då finns ju mycket att vinna på att slipa golvet och bara såpa eller olja golvet. Kommer inte alls kännas lika kallt. En lite enklare övning än att riva halva huset för att fixa golvvärme.....
 
mathiass skrev:
jo det var lätt att uppfatta dig så när du skrev "kort sagt glöm golvvärme" men jag är förstås öppen för alternativa tolkningar. D^_^b
!
:d:d:d
 
Redigerat:
Tippelitopp och bra synpunkter! - avvaktar nog med att peta in varma slangar under trägolvet. Pengarna satsas istället på 1; energiglas i innerrutan, 2; tilläggsisolera golvet underifrån, 3; kontrollerar vindtätheten på den blåsiga fasaden.
Tack för denna lilla betraktelse av det kalla golvets förbannelse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.