Jag har ett litet klurigt projekt framför mig som handlar om att den 5 kvadrat lilla matkällaren tar in vatten, eftersom dräneringen runt den är uttjänt.
Huset är från 1931 och står på en krypgrund utom just där matkällaren finns. 3 sidor av källarutrymmet vetter mot krypgrunden under huset och den fjärde sidan vetter mot den risiga entrétrappan i betong.
Källarutrymmet används till att husera en hydrofor.

Vad jag ser finns det 2 alternativ:
1. Dränera. Problemen blir då: hur ska man komma åt, måste betongtrappan rivas (den blir jag iofs gärna av med, men det är väl ett jättearbete?), vilka sidor måste dräneras?
2. Spräcka betonggolvet i källaren och fylla igen så att den blir till en del av krypgrunden. Problemet blir då: kan man flytta hydroforen till en annan nivå sådär utan vidare?

Hade varit intressant att få höra synpunkter och idéer på detta problem som börjar bli alltmer akut.
 
Betongtrappan är förmodligen bara ett skal som innesluter en massa sten och byggskräp så den är säkert lätt att slå sönder med en skopa. Dränering som räcker för att lösa problemet tror jag att du bara behöver på den sida du kommer åt. Det kan knappast trycka på från de andra sidorna så speciellt mycket för då skulle problemet varit stort för minst 70 år sedan.
 
Kan kanske bila upp ett hål i golvet och fixa en pumpgrop. Sen i med en pump som pumpar bort vattnet. Då får du ju bort vattnet. Om du fylle igen matkällaren finns väl risken att du får problem med fukt i krypgrunden..
 
Tack för era synpunkter.
Tror nog ändå jag ger mig på att bli av med betongtrappan och dränera.Hyr nog någon form av bilningshammare, som ju borde kunna göra jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.