Står i valet och kvalet mellan att välja ett slätt gips tak och vanlig standard med skårer. Fördelen med skåror är att man slipper spackla och det lär inte spricka med tiden. Nackdelen ??? Hur ser det ut med Spots i sånt tak? Någon som har erfarnheter???
 
Hjälpte en kompis att montera gipstak med fasade kanter. Tror att plattorna var 1200x600. Vi förskjöt skarvarna med ungefär 1/3, blev rätt snyggt. Dock inga spottar...
En bekant som satte vanlig gips i taket hävade att det tog tre dagar att spackla taket (ca 70 kvm) och då var han ledbruten sen....
 
Jag är i samma läge som du, och det verkar vara ett jättejobb med spackling, slipning, spackling, slipning, spackling os.v.
Jag tror inte att det passar mig.
 
Hur jobbigt det är beror ju en hel del på storleken på taket. Jag satte upp gips och spacklade/slipade igår. Det var dock bara 5 m2 i en hall och då är det ju rätt smärtfritt.

Sen beror det ju på vad man tror passar bäst. Jag skall ha pärlspont på väggarna och då blir det nog för mycket med mönster i taket också. Om man skall ha släta väggar är det kanske bara bra med ett mönster i taket.

Zephir
 
Beställde igår det sista. det blir slätt tak i Kök hall och badrum (vardagsrumm har granpanel i taket) Vi valde där vi tänker ha spots för att vi tycker det blir snyggast. Som sagt det blir en del spackel, men anlitar nog proffs till taket då det verkar lite småjobbigt
 
Jag kommer att ta Gipsplank 600x2400 med fasad kant psom kommer att målas på plats.

Mats
 
Jag spacklade och slipade 100m2 snedtak, 3.5m till nock före jul. Det var det jävligaste jag har varit med om. Kroppen tar stryk.
Resultatet blev inte heller helt felfritt men med en matt vit takfärg och grov roller så tänker man inte på skavankerna.
På kommande byggen ska jag nog välja en annan metod.

Hur fäster man de där fasade plattorna? Är de verkligen av gips eller ett lättare material?
 
Hur fäster man de där fasade plattorna? Är de verkligen av gips eller ett lättare material?
Är dom inte i någon typ av spånmaterial? Om det är dom jag tänker på så använder man clips. Typ som att lägga ett laminatgolv i taket ;) Satte själv gips och spottar i våran hall på ca 14m2, och det tar tid, är jobbigt att spakla och framförallt dammar det något fruktansvärt när man slipar! Men snyggt blir det. Till köket kommer jag nog välja "med skåror" då det verkar vara smidigt.
 
Mycket smidigare med skivor med skåror.
På övervåningen där det är snedtak blev det utan skåror. Mycket spacklande blev det. Innan jag målade, limmade jag på förstärkningsväv (tunn glasfiberväv).
 
Tänkte också sätta gipstak som skall spaklas slätt. Är det bara att skruva upp gipsplattorna direkt i de råspontskivor som ligger under nuvarande spänntak eller måste man regla först? Känns onödigt.

Vi vill också ha helt vinkelrät övergång mellan vägg och tak och därmed slippa taklist. Hur går man tillvägga för snyggast resultat? Är det bara att lägga gipsskivan dikt an mot väggen? Om det blir en liten glipa för att väggen är ojämn silkonar man då innnan man målar?

Vem är det egentligen som sätter upp gipsskivor i tak om man vill leja ut jobbet, är det målare eller anlitar de i sin tur snickare?
 
  • Gilla
jns_gu
  • Laddar…
Det e snickaren som gipsar... sedan kommer målaren o spacklar o svär över snickaren som skruvat sönder o gjort för stora glipor i gipsen... 8)
 
mikael72 skrev:
Om det blir en liten glipa för att väggen är ojämn silkonar man då innnan man målar?
Silicon kan du inte måla på, använd latexfog istället. ;)
 
Tack och lov för fast pris, 200m2 innertak slipas ,göras släta och sen målas...
det gör målaren... 8)
 
Tack och lov för fast pris, 200m2 innertak slipas ,göras släta och sen målas...
det gör målaren... 8)

gips, gips i väggarna med väv, slät väv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.