Jag sliter med våra tak. Pappspik och färgrester går väl an och limfärgen tvättar jag ner. Men kökstaket som brunsvart av sot och fett, visserligen tunnt, men låter sig inte tvättas som de andra taken.
Har ni nåt tips?
Roterande slip går inte, då kvaddar man spåren av handhyvling. Sandviksskrapa är ju bra men är man ouppmärksam så går man lätt i med kanten av skrapan och vips har man ett tråkigt spår. :( Det är skitjobbigt med stora smutsiga tak! Jag har t o m tänkt fula tankar om blästring...... :blushing:
 
Litet beroende på vad smutsen består av skulle jag nog övervägt att tvätta så gått det går, låta torka, och sedan måla om vitt...limfärg eller linoljefärg
 
Det här kanske är ett konstigt tips, men pröva med babyvåtservetter. Det fungerar löjligt bra till mycket i vårt kök. Det går väl att spänna ett antal över nån brädlapp om man vill ha ett skaft på.
 
Lite OT kanske ... men ...
Babyvåtservetter är sjukt bra till linjoljefärgs spill
 
Jag som trodde att jag var ensam om min upptäckt. Har ett växthus som fick linoljefärg i somras, men tyvärr drog det in ett hastig slagregn dagen efter. Takglasen blev engelskt röda... Efter att ha gnott med tidningspapper och det tog slut, så såg jag lite barnservetter som låg där på utebordet. Provade med en och det var väldigt bra. Går numera att se ut genom hela taket.

Så, instämmer med föregående talare.
 
Redigerat:
Du har ett tunt lager sot och fett i taket och kommer antagligen att måla om det.
Det borde räcka med att såpskura taket. Grisigt men likvärdigt med att tvätta ner
limfärg.
 
Ska absolut prova babyservetter! Tänk vad man torkar ungarna med i rumpan.... Ja, sopa ner det värsta smulet och skura, det är nog enda lösningen för att handskrapa 40 kvm är inget jag ser fram emot. Mellankammaren hade ren limfärg och lite papprester så det går fint att tvätta. Långkammaren har mager oljefärg med inmålade pappremsor i skarvarna så det är inte fullt lika kul. Övervåningen har ren limfärg i taken, så det blir slabbigt. Jag kommer att måla taken med matt linoljefärg.
 
Anledningen till att babservetterna funkar är nog inte att de innehåller massa starka kemikalier utan mer att de följer principen lika-löser-lika. Lösa fett med vatten går inte. Riktigt varmt vatten kan smälta fettet så det lossnar från underlaget och följer med trasan istället. Såpa är ett annat exempel på lika-löser-lika då det har vegetabiliskt fett som bas.
 
Sant. Jag återkopplade till debatten för några år sedan då en del babysevetter på markanden verkligen innehöll en del ämnen som inte skulle vara där.
 
En fråga, har du provat med linoljesåpa?
 
Den tog slut! :blushing: Har kört lite med gul. Fungerar inte på alla ställen då det har blivit nån konstigt hård och "krullig" yta. Ska köpa mer för den fungerar bättre på tuffare ytor.
 
"krullig", det låter som fernissa eller någon seg lack som gjort så, kan det vara nåt sånt?
 
Ser ut att vara värmeskadat. Vi har hittat några ställen med brandskador. Bänkskåp bredvid vedspis, anslutning i mot timmer från kamin, tak ovanför fotogenlampor, och mer ytliga takskador där det varit ljus eller lysstickor.
 
En riktogt potent sak till köksfett och sot är MrMuscle Kitchen. Jag vet inte om det finns i Sverige längre, men om du hittar den är den guld. Annars tror jag på linoljesåpa jag med. :)
 
Vill inte verka negativ, men frågan är vad den sortens rengöringsprodukter innehåller för ämnen som riskerar att bli kvar i (och skada) träet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.