Har varit intresserad av ett Classic 159 till tomten som ska köpas in om ett par månader. Verkade vara prisvärt och fint hus tills nu....

För man ska höja priset med 110 000 från decembers prislista, gissa om jag fick hjärtattack !

Säljaren skyllade på ökade materialkostnader. Men man har bara höjt priset på optimalhusen med 40-60000 så jag tror att man vill höja marginalerna på Classicserien rejält. Har väl fått någon ny VD som tror att han ska tjäna pengar !

Nu tycker jag inte det är någon mening att välja classic serien jämfört med optimal.

Ni som är i färd att köpa ett classic hus, se till att skriva på i rödaste rappet !!!
 
De är vidriga de jäkla husleverantörerna!

Jag såg en som hade lagt upp en prislista från 2003med jättemånga priser....det var nästan så man hade råd att köpa och bygga 2 hus jämfört med idag....fanns NF från 1,2 milj och upp mot 2 milj då man ville lyxa till det rejält

Sjukt!
 
lb hus har både ny sälj chef och vd,såg jag i en tidning från kristianstad
 
Det är väl så att husleverantörerna följer villamarknaderna. Sen 2006 har priset för en 121:a ökat med 400 000. Det lär knappast bero på bara ökade kostnader utan bara den sjuka prisutveckling vi har haft på bostäder. Eftersom folk är villiga att betala hutlösa summor nu för tiden, varför skulle husleverantörerna inte höja sina priser? Klassiskt tillgång och efterfrågan resonemang. Inte för att jag gillar det heller.
 
Kan det inte vara så att Lb-hus har fått höja priserna extra mycket på classic-serien för att husen ska klara de nya energikraven? ?

Jag tror heller inte att husleverantörerna har ökat marginalerna så mycket de senaste åren, det verkar ju vara jättetuff konkurrens på marknaden, se bara så många husleverantörer som gått i konkurs de senaste året.
 
Malmöbyggaren skrev:
Kan det inte vara så att Lb-hus har fått höja priserna extra mycket på classic-serien för att husen ska klara de nya energikraven? ?

Jag tror heller inte att husleverantörerna har ökat marginalerna så mycket de senaste åren, det verkar ju vara jättetuff konkurrens på marknaden, se bara så många husleverantörer som gått i konkurs de senaste året.
Det enda LB-hus har gjort för att klara de nya kraven är att de bytte ut Nibe 360p mot F750 så vitt jag har begripit. De har inte ändrat några väggtjocklekar eller isoleringsmängd eller så. Jag har inte sett några prisuppgifter som varit äldre än oktober, och då var den nya värmepumpen redan med i paketet så jag antar att det var en prishöjning redan tidigare under året.

Vad som kan tänkas är att när Ugglan-serien döptes om till Classic så släpptes många av restriktionerna. Du kan idag göra nästan vilka ändringar du vill på ett Classic-hus. Du är fri att ändra planlösning hur du vill osv. Det kostar en startkostnad om 25 000 för sådana ändringar men sen är det fritt fram. Ändringar som inte rör planlösning kostar inget utöver projekteringstid och material. Vi har t.ex. ändrat om hela badrummet för att få in båda badkar och dusch (vilket alltså innebär ny VVS-dragning och extra golvbrunn), vi har även ritat om köket med extra skåp och annan skåpshöjd. Vi har förstärkt nästan alla innerväggar med OSB-skivor innanför gipset, vi har dragit in extra vatten i köket från tvättstugan till kyl/frys. Det är även fritt fram att byta fönster, sätta in nya fönster, flytta fönster och sånt utan att de där 25k tas ut.

Antagligen har det blivit populärt att göra en massa sådana här ändringar vilket har ökat projekteringskostnaderna även för Classichusen, men jag tror fortfarande att mycket av prisökningarna beror på den allmänna prishöjningen.

Vad är det då för skillnad mellan Classic och Optimal? Ja, det finns färre tillval till Classichusen, men i övrigt är det i princip samma hus sorts, det är inte på något sätt sämre kvalitet på Classic, utom möjligen på trägolven då som är tunnare, men det är fritt fram att byta ut det mot samma golv som i optimalserien mot extra kostnad. Min säljare har även antytt att hittar vi något tillbehör till optimalserien vi skulle vara intresserad av så ska han se vad han kan göra. Alternativt kan man göra som vi har valt att välja bort t.ex. alla vitvaror och köpa sådant själv, så får vi t.o.m. bättre vitvaror än vad Optimalserien kunde ha erbjudit. Classicserien är alltså inte längre någon renodlad budgetvariant så det är inte jättemärkligt att de närmar sig optimalserien i pris.
 
Förutom pannan, så tror jag att takhöjden nu är 2,50m samt att det nu är ännu bättre fönster i husen. Med tanke på det så låter en prishöjning på 100 000:- ganska rimligt
 
Fick av vår säljare se de "nya" listorna med priser, med en förklaring som låg till ungefär såsom jhenrikj skrev här ovan. Han menade att man iom låg lite lågt i pris då Classic närmade sig Optimal-serien.

Stämmer med takhöjden, den var 2.40 i Ugglan och numer 2.50, vissa saker som förr var tillval är numera standard osv.

Vi fick först pris på ett Ugglan, men skrev sedan på för ett motsvarande Classic, med samma pris som för Ugglan.
 
Redigerat:
Freddan1 skrev:
Förutom pannan, så tror jag att takhöjden nu är 2,50m samt att det nu är ännu bättre fönster i husen. Med tanke på det så låter en prishöjning på 100 000:- ganska rimligt
Vet inte om takhöjden påverkar energibehovet, men givetvis har du helt rätt. 2,50 i tak är standard (även alla ryggåstak har höjts 10cm) och det sitter Elite Extreme fönster (u=0,9) i. Men jag har för mig att det såldes med samma fönster även förra året, men där kan jag ha helt fel.

Sen vid närmare eftertanke så måste det nog ha gjorts mer åt husen än bara att byta värmepump. Det har säkert bytts en hel del material också, för energiförbrukningen har sänkts med nästan 30%.

Det låter som om prishöjningen är ungefär 5%...knappast någon chockhöjning.
 
Sedan hösten 2009 fram till januari 2010 har Classic 159 haft 2,5 m i takhöjd, omprojekteringsbart (25 kkr), Elit extrem fönster och den nya värmepumpen. Dessa förändringar har man redan kompenserat i 2009 års prislista. Alltså exakt samma hus men man har höjt priset med 110 kkr.

Prisökningen blir långt mer om man ska räkna med alla prisjusteringar under året och sedan var det väl ett tag sedan vi hade 5 % inflation i Sverige! Jag kan i alla fall inte inte jobba ihop 110 kkr på en kafferast! LB-hus vill höja marginalen på classicserien sedan är det upp till oss kunder och bestämma om det är prisvärt (utbud - efterfråga).

Själv blev tycker jag att huset är fint men med lite omprojektering och tillval springer priset snabbt iväg och det finns många liknande hus i samma prisklass. Får se vad det blir i slutänden
 
det låter som det ska tjänas lite pengar på oss kunder.
 
nybyggd skrev:
det låter som det ska tjänas lite pengar på oss kunder.
Ett företag som vill tjäna pengar, det låter som något nytt... :rolleyes: Men som alltid får man komma med sina invändningar, får man inget gehör är det att rösta med plånboken som gäller.
 
Vi har funderat på husbygge under ett par års tid och har följt priserna. De prishöjningar ni här nämner är varken chockstora eller speciella för LB-hus. Husen brukar knappast bli billigare med åren...Vad bra att man nu kan ändra mer i Classicserien, och att takhöjden blivit 2,5!
 
Evi skrev:
Vi har funderat på husbygge under ett par års tid och har följt priserna. De prishöjningar ni här nämner är varken chockstora eller speciella för LB-hus. Husen brukar knappast bli billigare med åren...Vad bra att man nu kan ändra mer i Classicserien, och att takhöjden blivit 2,5!
Nej, knappast isolerat till LB, vi hade en dialog med Myresjöhus tidigt. Där jagade säljaren på för att få en påskrift, med argumentationen att nu skulle priserna justeras upp, det var en höjning med knappt 5%. "Standardhöjning" var motiveringen, men exakt vari denna innebar hade han dock inget svar på.
 
Allvarligt, tycker ni företaget gör fel om dom om dom höjer priserna då dom tror sig kunna få mer betalt för huset??
Hade ni tänkt likadant om ni hade haft en produkt att sälja som ni kunnat tjäna mer pengar på??

Utbud och efterfrågan någon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.