Varför ha upp dem på vinden? Räcker ju att de sitter ovanför högsta punkten i avloppssystemet! Min vakumventil sitter i huvudhöjd på ovanvåningen där är det vlldigt lite frost kan jag lova ;)
 
  • Gilla
Svingeln
  • Laddar…
v-g skrev:
Varför ha upp dem på vinden? Räcker ju att de sitter ovanför högsta punkten i avloppssystemet! Min vakumventil sitter i huvudhöjd på ovanvåningen där är det vlldigt lite frost kan jag lova ;)
Snarare som sista punkten i systemet.
 
Jag lånar tråden lite istället för att starta en ny på samma tema.

I vårt badrum så har vi en inklädnad i hörnet där luftningsröret bör vara draget, kryper man in i grunden så ser man att det går upp ett avloppsrör där. Men det fortsätter inte något rör upp på vinden. Huset är byggt -86. Har det förekommit någon variant där man helt enkelt bygger in vakuumventiler?

Min teori är att röret ursprungligen gått ut över taket men pluggats i samband med återställlning efter en brand på vinden i början på 90-talet och att byggjobbarna glömt bort/struntat i att återställa luftningen. Men det vore ju rätt trist om det visar sig att röret mynnar inne i ytterväggen och inte är pluggat på något sätt.

Jag skulle i alla fall tro att luftningen inte fungerar den vägen. Vi har en ganska kort avloppsdragning och ett (öppet) rensrör strax utanför huset. Täpper man till det så ser man en viss tendens till att vattenlåsen sugs ur.
 
Då är det nog så att det öppna rensröret som fungerar som ventilen...
I övrigt kan du ha rätt angående "renoveringen".
 
apotekarnes
Hela finessen med en vakuumventil väl att man inte behöver dra upp den på vinden eller genom taket. Eftersom den endast tar in luft och inte släpper ut räcker det att ha den i längst upp/bort i systemet för att luftningen ska funka. Den kan byggas in i ett schakt med en liten inspektionslucka. En vakuumventil på en vind lär garanterat frysa vilket leder till att man drar ur vatten ur alla vattenlås.
 
Vad tror ni det bästa och billigaste alternativet skulle vara för mig, vill ha ut avloppsventilationen i det fria. Köper jag en sån panna för avloppsluftning om det ens finns passande till Zanda takpannor så kommer ju den skilja sig rejäld från resterande pannor från -75. Det som skulle synas minst är nog att gå ut på sidan av frånluftsventilationens takhuv med ett rör. Fungerar det att koppla ihop båda avluftningsrören, har ett som går upp på vinden i ett schakt i hörnet på gästtoaletten och ett schakt i ett hörn i badrummet som går upp på vinden där också.
 
Kamilenski: Jag pratade med rörfirman där vi köpte vår nya ventil och föreslog just din lösning. Den avrådde dom bestämt ifrån, då ångan/kondensen från avloppet kommer att "fastna" under takskägget och orsaka fukt och mögel där istället.
Ska man köra ut avloppsventilationen i det fria så ska den ut genom taket och ingen annans stans. Dessutom så ser det nog fånigt ut om man kör ut typ 1-1.5 m rör rätt ut ur väggen för att komma tillräckligt långt ut. ;)
 
jivanoff skrev:
Kamilenski: Jag pratade med rörfirman där vi köpte vår nya ventil och föreslog just din lösning. Den avrådde dom bestämt ifrån, då ångan/kondensen från avloppet kommer att "fastna" under takskägget och orsaka fukt och mögel där istället.
Ska man köra ut avloppsventilationen i det fria så ska den ut genom taket och ingen annans stans. Dessutom så ser det nog fånigt ut om man kör ut typ 1-1.5 m rör rätt ut ur väggen för att komma tillräckligt långt ut. ;)
Min ventilation från undertrycksventilationen av golvet löper ut via gaveln. Och detta har Ancicimex rekomenderat mig. Men det är klart att avloppets luft är fuktigare om den blåses ut.
1m rör från gavel hade man kunnat använda som flagstång? :D
 
Men om det är fråga om undertrycksventilation, är det då inte ett luftintag och inte ett utsläpp du har i gaveln? Undertryck brukar ju vara att den suger in luft.
 
jivanoff skrev:
Men om det är fråga om undertrycksventilation, är det då inte ett luftintag och inte ett utsläpp du har i gaveln? Undertryck brukar ju vara att den suger in luft.
Även om det är undertryck så är röret helt öppet. Och då kommer ångorna ut. Har man den genom gaveln, måste den ut utanför taket. Har man äldre hus, sticker taket lite utanför, då måste röret vara lite längre.

Men om man har en ventil, klarar man sig med att avsluta det jämn med gaveln.
Problemet blir om ventilen går sönder eller fastnar.

Själva avluftningen behöver inte vara i stor diametern. En gång i tiden (tror det var 89) hade jag ventilen i skåpet under vasken på ovan våningen. Och det funkade hur bra som helst.
 
Consensus Consensus skrev:
Bort med dem! Är de inte otäta så fryser de fast på vintern och sen är det antingen tvärnit eller fritt blås av fuktig avloppsluft upp på kallvinden. Det sistnämnda kan bli riktigt spännande om man är biolog och intresserad av svamp.
Det är ju en vakuumventil för att det inte ska vara fritt blås ut på vinden..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.