Måste bara hålla med Lillin, det går utmärkt att bo i timmerhus med oisolerade väggar, även uppe i Vasa, så länge det är dragfritt. Energimässigt betvivlar jag att man skulle spara in mycket på tilläggsisoleringen.
 
apotekarnes
Lillin skrev:
Att stocken lagrar värme gör ju åxå att den inte tar in kyla. Därför säger man att den isolerar.
Det där resonemanget skulle jag vilja ha förklarat. Att en stock lagrar värme betyder inget annat än att den just lagrar värme. Lagrar värme gör min ack-tank också, men jag skulle aldrig påstå att vatten har bra isoleringsvärde. En stock som är varm hela vägen till utsidan avger ju en hel del värme om luften ute är kallare än stocken. Att avge värme är väl ungefär samma sak som att ta in kyla. När man bygger i lösvirke lägger man oftast reglarna i kors om det är möjligt för att undvika att ha trä rakt igenom väggen, därför att trä genom hel vägg är en köldbrygga som försämrar isoleringsvärdet en hel del. I ett oisolerat timmerhus har man trä rakt igenom överallt!

Jag har flera grannar och bekanta med timmerhus ungefär lika stort som mitt hus (ca 180kvm) som gör av med uppemot 35-40 kubikmeter per år. Jag räknar på ca 20 kubik i mitt hus som är lösvirke med mellan 25 och 30cm gullfiber i väggarna.

Fördelarna med ett timmerhus är att timmret ger en värmetröghet som jämnar ut temperaturväxlingar på ett bra sätt, eftersom det lagrar värme. Men att timrets isoleringsvärde skulle vara ens jämförbart med mineralull eller träfiberisolering tror jag inte en sekund på.
 
Läs i böckerna Så renoveras torp och gårdar och Att förstå ett gammalt hus, Vårt åboländska byggnadsarv.
Där står allt om det jag försöker förklara.

Att tilläggsisolera väggarna i ett timmerhus är, för mig, att förstöra det. Dessutom när man tilläggsisolerar utvändigt blir huset otroligt fult, då det ser ut som att taket är för litet för huset och fönstrena ser ut som att man tryckt in dom i väggen (pm man nu inte köper nya fönster då). Och på insidan är det alltså helt meningslöst att isolera eftersom man ändå inte bör ha mer än 45mm, vilket är likvärdigt med asfaboarden som dessutom stoppar vinden.
 
apotekarnes
Jag håller till stor del med om det du säger angående att förstöra utseendet på gamla hus. Fönster går dock att flytta ut och takfoten kan förlängas (i alla fall om man ändå har tänkt lägga om taket) även om detta medför mycket jobb (jag har ju ingen aning om hur många fönster du har på kåken).

Jag har också sett otroligt många hus som renoverats bortom all vett och sans, så det är ju ingen självklarhet att tilläggsisolera. Däremot är det helt klart att trä isolerar betydligt sämre är i stort sett alla isoleringsmaterial som finns på marknaden (mineralull, träfiber, linisolering, cellplast mm). Jämför 6" timmer med 10" mineralull som nog är minimum på de flesta nya hus.

Timmer har ett visst isoleringsvärde men men man ska inte sticka under stol med att det knappast ensamt räcker för dagens krav på bekvämlighet inomhus och miljökrav. Vid nybygge av villor är det enligt mig rent idiotiskt att endast isolera med timmer. Däremot håller jag med dig om att när det gäller gamla timmerhus är det en helt annan sak. Att isolera gamla hus kan ju som bekant också bidra till fuktbekymmer i vägg och vind.
 
När det gäller gamla timmerhus så tycker jag att man bör bo där minst ett år för att kolla hur pass energikrävande huset är innan man börjar fundera på att eventuellt tilläggsisolera, att sätta igång och tilläggsisolera bara för att känns mycket dumt. Alla hus är olika, speciellt äldre hus :) Värmer man upp huset med direktverkande el så blir vinsten större i form av pengar, har man en värmepump av något slag, eldar med ved pellets så kanske det inte kan räknas hem på lika kort tid och i vissa fall inte ens är motiverat.
 
Ja, man kan självklart flytta ut fönster, det gör man på samma gång om man ändå byter ut dom som vi gjort. Men taket är helt nylagt med tegel för 4-5 år sedan och därför var det inget alternativ att isolera utvändigt för att slippa jobb som inte är absolut nödvändigt.
Vi bodde i huset förra vintern, då hade vi INGEN isolering varken i tak eller golv(vilket vi upptäckte när vi började riva), vi eldade och hade direktel som enda värmekällor och klarade oss även när det var -20 grader, även om det var ganska kallt på golvet och fönstrena inte var dom bästa. Så min åsikt är att det kommer räcka med vindstopp och golv- och takisolering.
Vi kommer att ha jordvärmepump som värmekälla och självklart sparas alla kakelugnar så att vi kan elda lite också.
 
Underbart forum med massor av erfarenhet, nu lite funderingar efter att ha spånat runt här och sökt svar på en del frågor.

Torpet har endast timmerstomme och panel på utsidan, den panelen ska bytas ut inte i år men det finns med på projektlistan, för att spara utrymme inne så ska jag hoppa över att isolera där och bara sätta upp en skivor och räta upp väggarna. det används som sommar och vinternöje och står ouppvärmt då det inte används, utsidan tänkte jag slå på 100mm isolering ska jag bara lägga på en isolerskiva istället och bevara mer av charmen.

Golven är iskalla och där blir det till att bryta upp och lägga i stenull, det är inte vatten indraget i dagsläget men den planen finns också, ska jag lägga dessa rör isolerade under golvet som i en kulvert?

Farstun ska jag riva och bygga om där kommer sen vatten och avlopp att dras in men det blir ett långt senare projekt.

Övervåningen lägger jag isolering i befintliga bjälkar och är tänkt att inredas som ett par rum och jag hade tänkt isolera takbjälkarna till nock, fattat att jag nu kommer missa luftspalten, är det bättre att bygga rum och isolera dessa?

Hälsningar Per Gustafson.
 
Först undrar jag varför du överhuvudtaget bryr dig om att göra något åt väggarna invändigt om du ändå tänker isolera utvändigt? Är de jättefula och förstörda eller är det något som går att åtgärda på ett mindre förstörande sätt än att lägga upp skivor och räta upp väggarna?

Varför är golven iskalla? Finns det ingen gammal isolering så som mossa, lera osv? Känns dom kalla för att det är någon som tyckt att en plastmatta var finare än trägolvet? Finns isolering av gammal modell i golven är det onödigt att ta bort den, det isolerar lika bra som stenull. Håll trägovlet olackat och olja eller såpa det bara. Då är det varmt ändå. Yllestrumpor är bara mysigt att använda. ;)

Du borde kunna fixa en luftspalt även om du bygger upp taket i nock? Luftspalten är iallafall viktig!
Lcyka till!
 
Under en tidigare renovering så fixades väggarna till på sitt sätt, man rätade upp genom att hugga ur och bräda upp timmerstommen, ser för illa ut, kör på dit råd att skiva upp invändigt, nog liger det en ful matta på golvet, den ska bort, golvet lutar lite för mycket och jag måste nog riva upp det ändå och kolla varför, det är med största sannolikhet jord under, om det saknas ska jag fylla på med lekakulor då eller något annat?

Originalgolvet kommer jag troligtvis inte kunna använda igen, tänkte lägga skivor istället och något golv som inte känns lika kallt var inne på http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13408.aspx för att behålla stilen lite, vad är bästa att ha under?
 
Står huset på stenfot? Isåfall, gräv ur grunden och gör ventilationshål i stefoten, sätt nya golvbjälkar och isolera med stenull. Står huset direkt på marken bör du fråga någon med erfarenhet av det.
Ekparkett funkar, vad som ska vara under bör du fråga där du köper golvet.Antagligen någon form av skiva.
Det låter som att du behöver läsa lite böcker ;) Följande har hjälpt mig otroligt mkt: Så renoveras torp och gårdar och Att förstå ett gammalt hus. Finns garanterat att låna på biblioteket.
 
apotekarnes
Gustavsson:
Tänker du ändå ta upp golven finns det inget som hindrar dig från att lägga i vattenburen eller elburen golvvärme i samband med det (om du nu gillar varma golv). Vill du slippa problem i grunden är gjutning ett alternativ. Du isolerar mot mark, fyller med makadam och gjuter en platta på det. Då slipper du fukt och mögel i grunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.