Om hantverkare diskuterar i forumet, vill du att deras yrkestitel ska synas utåt?

  • Ja

    116 Röster 53,5%
  • Nej

    51 Röster 23,5%
  • Spelar ingen roll

    50 Röster 23,0%
  • Antal röster
    217
  • Omröstningen stängd .
Mikael_L
Nä generaliseringar är inte bra, inte jämfört med precisering.
Och generaliseringar som inte driver tråden vidare är ännu sämre.
(Ja alla inlägg som inte driver ämnet vidare är ju rätt dåliga inlägg. Fast det är klart, då får jag inte heller skämta, vilket jag alldeles för ofta hemfaller åt :blushing:)

Men antingen låter man alltså då dessa trådar spåra ut så långt dom vill, eller så försöker man göra nåt åt det, det är valet vi måste göra.
Och vill man försöka göra nåt åt det, så var mitt förslag en möjlighet, men ingen trevlig lösning. Jag är principiellt för det fria ordet.

Men det allra bästa vore ju att folk inte var så J** stingsliga, som sagt, är det inte ditt namn skrivet så gäller det inte dig.

Jag har aldrig känt mig träffad eller förargad eller nåt sånt, då hantverkare klagat på klåpiga kunder eller usla beställare. Jag förstår att dom finns (ett problem alla med affärsverksamhet har, och måste lösa), men förstår samtidigt att det inte är mig dom pratar om.

Det finns dessutom en massa hantverkare här på forumet som inte skrivit ett ord i dessa inflammerade trådar, så svårt är det ju tydligen inte.
 
Fabrikör Stava skrev:
Hantverkare kommer att finnas här oavsett om man vill eller inte. Jag tycker det berikar med att de är med i diskussionen men jag avgör ju hela tiden vilken tilltro jag skall göra och det underlättar då om man vet vad den som gjort inlägget har för proffessionalitet (till viss del förståss) Det finns ju bra och dåliga proffs som med allt annat.

För mig ligger det stora problemet i att man ofta hänger ut en hantverkare eller firma utan att ha riktigt torrt om fötterna. Det är helt ok att göra det men visa med bilder eller text att så är fallet och berätta hela historien, inte valda delar. För mig är man oskyldig tills dess att man bevisat annat och det är faktiskt en hemsk tanke att hänga ut en hantverkare eller firma för man kan försätta dem i ekonomiska svårigheter. Då går t.o.m. jag igång, jag som är konsument. Man måste inse som debattör vilken power internet och detta forum har.

Mitt förslag: då man hänger ut en firma/hantverkare med namn, kräv en fullödig förklaring annars bör texten raderas av forumägaren.
Jag citerar mig själv från ett inlägg i samma tråd :)

I mina ögon är det just detta som är roten i denna tråd, dvs generaliseringar.
Visst, det är ett konsumentforum och man skall få ventilera åsikter givetvis.

Men ett konsumentforum speglar också att man är konsument och därmed ofta inte proffs på att köpa ett hantverksjobb. Min reflektion är att konsumenter här tenderar att kasta skit på hantverkaren men det lyser igenom att man inte ställt tillräckliga krav i samband med antagandet av offerten/jobbet. Den som klagar berättar inte hela bilden och i dessa fall haltar sanningen och det i sig kan försätta en bra hantverkare i det berömda klistret. Man kan t.o.m. ruinera en firma som faktiskt gjort ett bra jobb men haft en okunnig konsument i andra ändan.

I dessa lägen tycker jag det vore befogat med att den utpekade hantverkaren har rätt att ventilera sina åsikter. Men man kanske skulle instifta en egen rubrik där konsument o hantverkare/entreprenör dryftar sitt. Under alla andra rubriker är proffsen bannlysta?
 
Redigerat:
Thomas59
Fabrikör Stava skrev:
Jag citerar mig själv från ett inlägg i samma tråd :)

I mina ögon är det just detta som är roten i denna tråd, dvs generaliseringar.
Visst, det är ett konsumentforum och man skall få ventilera åsikter givetvis.

Men ett konsumentforum speglar också att man är konsument och därmed ofta inte proffs på att köpa ett hantverksjobb. Min reflektion är att konsumenter här tenderar att kasta skit på hantverkaren men det lyser igenom att man inte ställt tillräckliga krav i samband med antagandet av offerten/jobbet. Den som klagar berättar inte hela bilden och i dessa fall haltar sanningen och det i sig kan försätta en bra hantverkare i det berömda klistret. Man kan t.o.m. ruinera en firma som faktiskt gjort ett bra jobb men haft en okunnig konsument i andra ändan.

I dessa lägen tycker jag det vore befogat med att den utpekade hantverkaren har rätt att ventilera sina åsikter. Men man kanske skulle instifta en egen rubrik där konsument o hantverkare/entreprenör dryftar sitt. Under alla andra rubriker är proffsen bannlysta?
Hmm, jag hänger nog inte riktigt med nu Fabrikör Stava. Det inlägg, ditt eget, som du citerar och som du sedan anger som stöd för din åsikt att generaliseringar är av ondo ÄR JU RENA MOTSATSEN till generalisering.

Är det så att betydelsen av själva uttrycket "generaliseringar" skapar problem i debatten bör vi kanske definera vad som menas med generaliseringar.

Ur WikiPedia: Generalisering är inom vetenskap utökandet av en teori eller modell till att gälla under bredare villkor. En överförd betydelse i allmänt språk betecknar ett övergripande antagande, som kan ge missvisande information om enskilda fall.

Synonymer till Generalisera är tex dra allmänna slutsatser, renodla, förenkla, ge allmän tillämpning åt, förallmänliga, abstrahera; bedöma onyanserat, skära över en kam.

Till tröst för Fabrikör Stava kan jag ju säga att inte heller undertecknad tycker att det är helt ok att hänga ut enskilda företag/personer. Det KAN vara det i särkilda fall men generellt :D bör man nog undvika det.

Sen håller jag inte alls med om det du sedan skriver om okunniga kunder. Jag är så trött på att hela tiden höra att det är kundens fel och att jobb blir dåliga pga kunder som är okunniga, vilket dom säkert kan vara.

Jobbar man mot segmentet privatkunder som kanske har begränsad kunskap (och just därför köper in en hantverkare) är det hantverkarens förba-de skyldighet att agera på ett sådant sätt att kunden ändå kan få ett bra jobb utfört. Att skylla dåliga jobb på okunniga kunder säger mer om hantverkarens kunskap och ATTITYD än om kundens.
 
Redigerat:
Tomas59, min tanke med ordet "generaliseringar" i denna tråd är att konsumenter på detta forum alltför ofta är inte ger hela bilden, dvs förenklar historian, bedömer onyanserat (i mina ögon ensidigt), precis som synonymerna som du själv vaskat fram.

Kanske är ordvalet felaktigt men jag tror nog att läsarna i gemen har förmågan att förstå vad jag åsyftar i slutändan.
 
Citat Tomas59 "Sen håller jag inte alls med om det du sedan skriver om okunniga kunder. Jag är så trött på att hela tiden höra att det är kundens fel och att jobb blir dåliga pga kunder som är okunniga, vilket dom säkert kan vara.

Jobbar man mot segmentet privatkunder som kanske har begränsad kunskap (och just därför köper in en hantverkare) är det hantverkarens förba-de skyldighet att agera på ett sådant sätt att kunden ändå kan få ett bra jobb utfört. Att skylla dåliga jobb på okunniga kunder säger mer om hantverkarens kunskap och ATTITYD än om kundens.Slutcitat

Jag håller med dig att en hantverkare som jobbar mot privatkunder bör vara så konsumentorienterad att även sällanköparen skall kunna köpa tjänster utan att riskera bli missnöjd. Men det är inte verkligheten, det vittnar ju detta forum om gång på annan.
 
Redigerat:
Thomas59
Fabrikör Stava skrev:
Tomas59, min tanke med ordet "generaliseringar" i denna tråd är att konsumenter på detta forum alltför ofta är inte ger hela bilden, dvs förenklar historian, bedömer onyanserat (i mina ögon ensidigt), precis som synonymerna som du själv vaskat fram.

Kanske är ordvalet felaktigt men jag tror nog att läsarna i gemen har förmågan att förstå vad jag åsyftar i slutändan.
Jo jag förstår att du inte tycker det är rimligt att ensidigt hänga ut specifika företag. Det tycker inte jag heller men det är inte att generalisera även om du tyckte att några av synonymerna kändes rätt. Det är raka motsatsen.
 
Thomas59
Fabrikör Stava skrev:
Citat Tomas59 "Sen håller jag inte alls med om det du sedan skriver om okunniga kunder. Jag är så trött på att hela tiden höra att det är kundens fel och att jobb blir dåliga pga kunder som är okunniga, vilket dom säkert kan vara.

Jobbar man mot segmentet privatkunder som kanske har begränsad kunskap (och just därför köper in en hantverkare) är det hantverkarens förba-de skyldighet att agera på ett sådant sätt att kunden ändå kan få ett bra jobb utfört. Att skylla dåliga jobb på okunniga kunder säger mer om hantverkarens kunskap och ATTITYD än om kundens.Slutcitat

Jag håller med dig att en hantverkare som jobbar mot privatkunder bör vara så konsumentorienterad att även sällanköparen skall kunna köpa tjänster utan att riskera bli missnöjd. Men det är inte verkligheten, det vittnar ju detta forum om gång på annan.
Nej precis.Det är inte verkligheten. Verkligheten är att flera av de hantverkare som svara på forumet (inte alla, kanske inte ens de flesta) i den typen av trådar som vi pratar om verkligen anser att kunden är det stora problemet och att kunden i princip får skylla sig själv då det går åt pipan.

Vad alla de hantverkare som gjort de misslyckade jobben som dagligen dyker upp på forumet, i form av missnöjda kunder, har får syn på kunderna kan vi bara gissa:S.
 
Thomas59 skrev:
Jo jag förstår att du inte tycker det är rimligt att ensidigt hänga ut specifika företag. Det tycker inte jag heller men det är inte att generalisera även om du tyckte att några av synonymerna kändes rätt. Det är raka motsatsen.
Som jag nämnt, det kan vara ett felaktigt ordval jag gör men om jag tycker att det är många konsumenter på detta forum som "generellt" kastar skit på hantverkaren så generaliserar man. Men återigen, jag tror att de flesta som läser förstår vad jag menar.

Något jag märkt dock, är att många här saknar kapacitet att tänka ur den andres synvinkel samt "måste vinna" diskussionen och sådana skribenter suger energin ur mig. Det får mig att hålla mig borta allt oftare från detta forum.
 
Fabrikör Stava skrev:
Något jag märkt dock, är att många här saknar kapacitet att tänka ur den andres synvinkel samt "måste vinna" diskussionen och sådana skribenter suger energin ur mig. Det får mig att hålla mig borta allt oftare från detta forum.
Amen!
 
Thomas59
Fabrikör Stava skrev:
Som jag nämnt, det kan vara ett felaktigt ordval jag gör men om jag tycker att det är många konsumenter på detta forum som "generellt" kastar skit på hantverkaren så generaliserar man. Men återigen, jag tror att de flesta som läser förstår vad jag menar.

Något jag märkt dock, är att många här saknar kapacitet att tänka ur den andres synvinkel samt "måste vinna" diskussionen och sådana skribenter suger energin ur mig. Det får mig att hålla mig borta allt oftare från detta forum.
Jo men som jag skrev så förstod jag det då du förklarade att det inte var generaliseringar du vände dig emot även om du skrev det. Har inte heller upplevt det som ett frekvent problem att enskilda företag hängs ut även om det nog förekommer (och då givetvis innebär stora problem för det aktuella företaget) och har definitivt inte upplevt någon proteststorm från ANDRA hantverkare då det hänt, därav min undran kring ditt inlägg i debatten om generaliseringar.

Nog om detta. De allra flesta (som röstat?) verkar ju vara för att hantverkare ska få komma ur skåpet här på byggahus.se så det är väl bara att konstatera att min åsikt (motsatt) inte delas av särskilt många. Det är smällar man får ta!
 
Marlene Eskilsson skrev:
Byggahus.se är på konsumentens sida, vi brukar säga att det är - av och för konsumenten. Det är ändå ett faktum att många i branschen ändå är hos oss och diskuterar. Branschfolk får vara här, bara man diskuterar i rollen som konsument. Alla är vi ju konsumenter, trots allt. Vi har inskrivet i diskussionsreglerna att alla som är medlemmar hos oss ska diskutera som konsumenter och inte företagare. Vi vill hålla alla egna företagares särintressen på avstånd och sätta konsumenten i första rummet, alltid.

Oftast är det inga problem, men ibland skapar den här regeln konflikter. Särskilt tydligt blir det när man ska diskutera hantverkare, vad som är bra och dåligt med hantverkare etcetera.

Forumets ledning, bestående av administratörer och moderatorer diskuterar just nu om reglerna eventuellt skulle justeras i någon riktning när det gäller hantverkare. Vi vill därför höra vad ni medlemmar tycker i frågan om hantverkare i forumet.
Frågeställningen är intressant men om man trattar ned problemet. Blir det inte konflikter enbart när en konsument vill ösa galla över en dålig hantverkare?

Kan man skapa en egen rubrik istället där just denna pajkastning kan ske och som är öppen för bägge parter, dvs både konsument och berörd hantverkare men att man i alla andra rubriker inte skyltar med sin titel? Är det tekniskt möjligt?

Det skulle t.o.m. kunna bli en väldigt rolig och intressant rubrik som möjliggör en debatt där alla andra kan skapa sin egen uppfattning om vem eller vad som gått galet. Det, i min värld, är konsumentbefrämjande.
 
Thomas59
Fabrikör Stava skrev:
Frågeställningen är intressant men om man trattar ned problemet. Blir det inte konflikter enbart när en konsument vill ösa galla över en dålig hantverkare?

Kan man skapa en egen rubrik istället där just denna pajkastning kan ske och som är öppen för bägge parter, dvs både konsument och berörd hantverkare men att man i alla andra rubriker inte skyltar med sin titel? Är det tekniskt möjligt?

Det skulle t.o.m. kunna bli en väldigt rolig och intressant rubrik som möjliggör en debatt där alla andra kan skapa sin egen uppfattning om vem eller vad som gått galet. Det, i min värld, är konsumentbefrämjande.
Det du berör har egentligen två sidor, var och en kanske värda att belysa.

Den ena sidan är att andra konsumenter kan lära mycket av att läsa om projekt och arbeten som gått snett. Företagsnamnet är inte relevant. Det är själva storyn som man kan dra lärdom av och det spelar faktiskt inte så stor roll att beskrivningen är subjektiv. Lärdomar kan dras ändå.

Den andra sidan av saken är att byggahus MÖJLIGEN kan vara ett bra forum för att både hänga ut skurkar och lyfta fram bra företag. Då är ju företagsnamn och ev namn på personer nödvändigt. Jag är dock tveksam och det är främst det du är inne på, dvs rättssäkerhetsaspekten, som gör mig tveksam.

Husföretagen har ju möjlighet att ha sina egna avdelningar men jag har faktiskt ingen koll på hur dessa funkar i praktiken.
 
Mikael_L
Fabrikör Stava skrev:
Något jag märkt dock, är att många här saknar kapacitet att tänka ur den andres synvinkel samt "måste vinna" diskussionen och sådana skribenter suger energin ur mig. Det får mig att hålla mig borta allt oftare från detta forum.
Det räcker ofta att man bara håller sig borta från de trådarna.

Kanske kan man infoga i forummjukvaran en ignore-lista där man kan lägga trådar man inte vill se ... :cool:
 
Mikael_L
Thomas59 skrev:
Den ena sidan är att andra konsumenter kan lära mycket av att läsa om projekt och arbeten som gått snett. Företagsnamnet är inte relevant. Det är själva storyn som man kan dra lärdom av och det spelar faktiskt inte så stor roll att beskrivningen är subjektiv. Lärdomar kan dras ändå.
Och den biten är väldigt viktig och får inte förstöras.
Det kan vara lärdomar som gör en till bättre beställare, så ingen sen kan komma och skriva på näsan att jag borde beställt bättre.

Bra ifall inte alla måste få en eller flera katastrofer innan man lärt sig (den jobbiga vägen) vad man måste tänka på innan man släpper loss div hantverkare i sitt hus.
 
Mikael_L skrev:
Det räcker ofta att man bara håller sig borta från de trådarna.

Kanske kan man infoga i forummjukvaran en ignore-lista där man kan lägga trådar man inte vill se ... :cool:
Det finns en ignor-lista under Inställningar men den gäller nog bara användare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.