Om hantverkare diskuterar i forumet, vill du att deras yrkestitel ska synas utåt?

  • Ja

    116 Röster 53,5%
  • Nej

    51 Röster 23,5%
  • Spelar ingen roll

    50 Röster 23,0%
  • Antal röster
    217
  • Omröstningen stängd .
Thomas59
Nimajneb skrev:
Frågeställningen kunde varit lite skarpare.

Tex
1. Skall vi förbjuda en medlem att skriva i ett inlägg eller sin signatur vad han jobbar med?

2. Skall alla som registrerar sig uppge personnummer och lämna in sitt CV för allmän beskådan?
Ser inte riktigt problemet annat än möjligen för moderatorerna som har lite jobb med att hålla efter de värsta övertrampen.

Förespråkarna för "proffs" på forumet verkar luta sig mot någon felaktig föreställning om att det är förbjudet för hantverkare att skriva på forumet eller i alla fall att det inte på NÅGOT sätt får framgå att man är hantverkare - SÅ ÄR DET JU INTE!

Sen verkar man ju också leva i föreställningen att det bara är "proffsen" som egentligen bidrar med kunskap och kanske någon enstaka hempulare. Så är det ju inte heller. Då har man dels missförstått hur ett sådant här forum funkar och även gravt överskattat "proffsen".

Forumet lever dels på "fristadsprofilen/man är bland likasinnade" och dels på dynamiken i samtalen. Just blandningen av mycket kunniga (proffs och erfarna hempulare) och mindre kunniga gör att inläggen liksom gafflar sig fram till ett vettigt svar. Även de mindre kunniga inläggen bidrar enormt genom att många känner igen sig - "så gjorde ju jag också / så tänkte jag också" och sedan får man veta varför det kanske inte var den bästa lösningen och även flera alternativ där inte alltid proffsen är de som hjälper mest även om deras bidrag givetvis är otroligt värdefulla.

Med proffstyckare riskerar man att tappa båda dessa saker och även lite av själen i forumet.

Kan inte riktigt begripa varför det ses som ett så svårt problem för ett proffs att bara svara på en fråga utan att behöva titulera sig som proffs. En "proffsstämpel" säger absolut INGET, vilket inte de titlar man har idag gör heller.

Jag kan inte tro att det upplevs som ett problem från moderatorernas sida att man kan ana, eller tom veta, att det är en hantverkare som svarar. Det är ju helt andra beteenden än just det faktum att det är ett proffs som har upplevts som störande på forumet.

Jag talar ju bara för mig själv och många verkar ju ändå vilja ha utpekade proffs här så jag har väl kanske fel då. Den tanken har slagit mig:blushing:
 
Thomas59 skrev:
Med proffstyckare riskerar man att tappa båda dessa saker och även lite av själen i forumet.
Tror du verkligen att det kommer att bli en jätte-tillströmning av nya proffs hit bara för att det kommer synas vid sitt namn vad man jobbar som?

Jag tror inte att det kommer bli någon större skillnad, jag ser inte att jag skulle helt plötsligt börja bete mig på något annat sätt bara för att det står "Elektriker" under min avatar?

Däremot kan nog många konsumenter tycka att det är bra att veta vem som svarar. Om jag tex ställer en fråga i badrumsforumet, så kan det ju definitivt vara av intresse att veta om svaret kommer från en "glad hemmapulare" eller från en "certifierad våtrumstekniker".
 
Svarar nej. Eller jag skojade bara -ja. ;) Har inget att dölja förutom mitt företagsnamn. Håller faktiskt för en gångs skull med Thomas 59 kg angående proffstyckare.
 
Vilka menar du med "pofstyckare", är det proffsen som ger uttryck för sina åsikter eller är det dom som är "proffs" på att tycka om allt möjligt?
 
Jag menade ingenting med "pofstyckare" däremot det han skrev om "proffstyckare": Med proffstyckare riskerar man att tappa båda dessa saker och även lite av själen i forumet.
 
Mikael_L
Hantverkartitlar, forumtitlar och betyg skulle bara vara skit här på forumet.

För oss som inte har några egna liv, utan lever här :blushing:, är det ofta rätt klart vilka som har nåt att komma med. Ja av de som lagt in ett hundratal inlägg då... Om nykomlingar så har ju inte vi heller någon aning om vad dom kan och inte kan. ;)

Men man kan tycka att de som är ganska nya skulle vara hjälpta av en titel. Aha, han är rörmokare, då vet han mer än dom andra!
Men min tid här har gett mig vid handen att visserligen är yrkesmännen jättebra att få med i diskussionen, men inte alls oumbärliga. Det finns oerhört mycket kompetens bland alla medlemmar. Dessutom är forumet oerhört aktivt, så råd eller förslag som är uppåt väggarna får ofta omedelbart negativa reaktioner.

Sen kan jag tycka att yrkestitel eller inte är lite av en ickefråga, för det står ofta ganska snabbt klart vilka som är hantverkare, särskilt med de som är hjälpsamma och kunniga.

Nej det är bara dumt att göra någon ansats att dela upp forumet i A och B-lag, dvs yrkesmän och forumgudar vs andra.
Om jag tramsar ihop nåt som svar på en fråga, ska det svaret alltså vara mer värt än nästa svar som är lagt av en nykomling med än så länge endast några få inlägg?
Tänk om nykomlingen är så gott som proffs på detta!
Det är totalt värdelöst att väga kvalitén på ett svar mot en forumtitel eller en yrkestitel.

Jag tycker medlemmar kan få ange sitt yrke om dom behagar det, det kan t.ex. gå att lägga in som frivillig information i användarprofilen, men gör inte det som någon "officiell information" i vänstra fältet, snälla ni.

"Anna-lena" med ett enda inlägg och som jobbar med nåt helt annat till vardags kan faktiskt vara den som har mest rätt, glöm inte det. Inga A och B-lag tack.

Sen vad det gäller betyg, NEJ tack.

1. Hur ska de som röstar själva veta kvalitén på det dom röstar om?
2. Vilka kommer att rösta?
3. Vad röstar man egentligen om, bästa kompetensen, bästa förklaringen, bästa språket, eller (huva) bästa övertygelseförmågan.

Det finns en stor risk att de som röstar är de som redan tror sig veta bäst, andra vågar inte.
Detta medför att nya tankar kvävs. Om någon svarar med de gängse metoderna "som man alltid gjort" så belönas det med bra betyg, för svaret känns igen.
Nya idéer får dåliga betyg, även om det är ett bättre tänk.

Det tar bort dynamik.


Nu ska jag sticka ut hakan ...
Byggahus förändrar och förbättrar husen och husbyggandet i Sverige.
Här möts husägare, husbyggare, förskollärare, hantverkare, snåla och rika ...
Och tillsammans spånar vi på hur vi förändrar, förbättrar och förbilligar våra hus och vårt boende.
Idag och i framtiden.
Kväv inte detta med att gynna tunneltänk. Skippa hellre forumtitlar än att införa yrkestitlar och betyg.
 
JPL skrev:
Med proffstyckare riskerar man att tappa båda dessa saker och även lite av själen i forumet.
Håller fullständigt med!

Som besökare så får man faktiskt ta sig omaket att sätta sig in i forumet och de olika deltagarna när man söker kunskap. Skulle jag lyssnat på alla proffs när jag började bygga mitt hus som glad amatör så skulle det varit mycket som inte skulle kunnat förverkligas (nu fanns inte dessa proffs här utan i min omgivning i det där andra livet borta från tangentbordet). Det är just den dynamik som uppstår av att forumdeltagarna är så mångfacetterade som gör det så bra. Duktiga proffs, glada klåpare och vildahjärnor i största allmänhet är vad som behövs för att få ut det man vill.

Frågar man ett proffs så får man veta hur man brukar göra (brukar vara jäkligt bra att göra så) men frågar man en amatör så får man veta hur man kan göra. Och just i den speciella situationen kan det vara ett bättre svar.
 
Mikael_L
En liten fundering bara, om man förhastat sig och röstat, men sen ändrat åsikt, hur gör man då?

edit: såg nu att omröstningen redan stängt :blushing:
 
Mikael_L skrev:
En liten fundering bara, om man förhastat sig och röstat, men sen ändrat åsikt, hur gör man då?

edit: såg nu att omröstningen redan stängt :blushing:
Intressant vinkling och mycket relevant. Det normala är ju vid en omröstning att man börjar med en debatt och avslutar med att rösta, här vart vi uppmanade att göra tvärt om.:O
 
Thomas59 skrev:
Förespråkarna för "proffs" på forumet verkar luta sig mot någon felaktig föreställning om att det är förbjudet för hantverkare att skriva på forumet eller i alla fall att det inte på NÅGOT sätt får framgå att man är hantverkare - SÅ ÄR DET JU INTE!
Just precis så Är det ju faktiskt Thomas...
Det räcker att man kan tolka texten som är skriven, som att det är en hantverkare som skrivet det...så är man till råttorna.
Men inte alltid är det lätt att bortse från vardagen och låtsas vara någon annan. ;)

Jag är fullständigt emot reklam på forumet men att det kan framgå vad man sysslar med är något annat tycker jag.
 
Mikael_L skrev:
En liten fundering bara, om man förhastat sig och röstat, men sen ändrat åsikt, hur gör man då?

edit: såg nu att omröstningen redan stängt :blushing:
Man kan förslagsvis skriva det här.
 
Mikael_L
En sak som vi egentligen inte riktigt har tagit tag i med dessa omröstningar är 'infekterade diskussioner'.
Diskussionerna där hantverkare stod på ena sidan och privatpersoner på andra och allt mer hätskt anklagade varandra för div saker.

Jag misstänker att det var dessa som ledde till "kris" och i förlägningen denna omröstning.

Men nå, vad kan man göra för undvika sådant i framtiden.
Svaret på dessa tre omröstningar kan väl knappast vara något recept, men forumledningen har kanske nåt annat på gång också, så dessa omröstningar inte är allt som sker.


I vilket fall borde det räcka med en enkel regel.

"Känner du dig påhoppad?"
"Står det ditt namn där? OK dåså !"

Annars kan en regel om att 'svepande och generaliserande åsikter som inte för ämnet framåt' är inte OK och kan raderas av moderator. Och sen får moderatorn jobba lite hårdare med att "kväsa" bägge sidorna, när det börjar barka iväg i någon tråd.
Men det är säkert ett rätt jobbigt moderatorjobb, att väga och radera sådana inlägg, svår gränsdragning mao hela tiden.
 
Thomas59
Paul-Staffanstorp skrev:
Just precis så Är det ju faktiskt Thomas...
Det räcker att man kan tolka texten som är skriven, som att det är en hantverkare som skrivet det...så är man till råttorna.
Men inte alltid är det lätt att bortse från vardagen och låtsas vara någon annan. ;)

Jag är fullständigt emot reklam på forumet men att det kan framgå vad man sysslar med är något annat tycker jag.
Men Paul, du är ju själv ett levande bevis (kan man säga så på ett forum) på att det är som jag skriver. Det framgår ju ganska tydligt att du är hantverkare men så länge du håller dig till sakliga svar på frågor så är det ok eller hur eller är du råttmat:wow:
 
Thomas59 skrev:
eller är du råttmat:wow:
Nu ska du inte vara taskig mot Paul bara för att AIK käkar upp MIF i Hokeyallsvenskan.:D
 
Thomas59
Mikael_L skrev:
En sak som vi egentligen inte riktigt har tagit tag i med dessa omröstningar är 'infekterade diskussioner'.
Diskussionerna där hantverkare stod på ena sidan och privatpersoner på andra och allt mer hätskt anklagade varandra för div saker.

Jag misstänker att det var dessa som ledde till "kris" och i förlägningen denna omröstning.

Men nå, vad kan man göra för undvika sådant i framtiden.
Svaret på dessa tre omröstningar kan väl knappast vara något recept, men forumledningen har kanske nåt annat på gång också, så dessa omröstningar inte är allt som sker.


I vilket fall borde det räcka med en enkel regel.

"Känner du dig påhoppad?"
"Står det ditt namn där? OK dåså !"

Annars kan en regel om att 'svepande och generaliserande åsikter som inte för ämnet framåt' är inte OK och kan raderas av moderator. Och sen får moderatorn jobba lite hårdare med att "kväsa" bägge sidorna, när det börjar barka iväg i någon tråd.
Men det är säkert ett rätt jobbigt moderatorjobb, att väga och radera sådana inlägg, svår gränsdragning mao hela tiden.
Ja just "svepande" och generaliserande" åsikter verkar vara ett känsligt ämne för hantverkare. Jag förstår inte riktigt varför? Under en period kom kommentarer från hantverkare om att kritiken var generell (i motsats till specifik då får man förmoda) i stort sett i varje tråd med hantverkarkritik. Flera hantverkare "hotade" med att sluta skriva på forumet av den anledningen.

Specifik kritik kräver i princip att företaget/personen namnges vilket i de flesta fall är olämpligt.

Ska man då följa hantverkarnas uppmaning att inte generalisera och det samtidigt är olämpligt att peka ut ett specifikt företag eller en person är utrymmmet för kritik - INGET!

Var och en har väl rätt att skriva vad dom vill. I uttrycket generalisera ligger ju att man utifrån en viss begränsad kunskap/erfarenhet drar slutsatser angående ett större kollektiv. Det innebär INTE att man säger att alla beter sig likadant. Att generalisera är ett vedertaget sätt att uttrycka sig om än inte uppskattat av alla.

Det finns ingen som helst anledning att på ett konsumentforum censurera vissa former av kritik. Vill någon generalisera måste det vara tillåtet. Något annat är ju fullkomligt absurt!

Det är tom så att generaliseringar kan ha en positiv effekt. Om en hel bransch eller en hel yrkeskår får dåligt rykte påverkas även de duktiga och justa företagen/personerna. Jo jag FÖRSTÅR att det inte är kul och inte bra för business men det är liksom grejen. Då även dessa (goda) drabbas uppstår drivkrafter att ta tag i branchproblemen och kräva (eller själv genomföra) åtgärder för att rensa upp och få bort de oseriösa företagen. Så länge inte dom goda (!) drabbas finns i princip inga drivkrafter att ta tag i problemen.

Jag tycker det är mycket anmärkningsvärt att man från moderatorhåll i vissa fall har antytt att generaliseringar inte är ok. På vilka grunder (förutom att hantverkarna, som inte får finnas på forumet, inte gilllar generaliseringar) vet jag inte. Det står inget i forumreglerna. Det finns en massa regler men jag hittar inget om generaliseringar.

Ska jag vara krass så ser jag hellre hantverkare öppet med titlar på forumet än att det införs nån form av åsiktscensur.

Ps. Jag tycker inte heller att generaliseringar är bra i en diskussion men hemfaller åt detta ibland då jag är upprörd. Har inget emot att någon påpekar (då jag själv generaliserar) att det kanske inte är den bästa av diskussionsuttryck. Får man den kritiken får man väl helt enkelt försöka vara mer specifik men att förbjuda - nej det är inte rimligt. Ds.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.